Mohlo by vás také zajímat
Síkela eurokomisařem „proti Číně“; Fed výrazně srazil sazby a ČEZ chce jít na malé reaktory s Brity aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2024
Libor Akrman 20. září 2024Povodně se podepíší na změně rozpočtu, část škod půjde uhradit z fondů EU; pojišťovna zatím hlásí škody kolem 20 mld.…
Opatrná ČNB; pozvolné ožívání české ekonomiky a schodek rozpočtu na dosah 200 miliard korun aneb souhrn ekonomických událostí 31. týdne 2024
Libor Akrman 2. srpna 2024Záplava firemních výsledků (Microsoft, Apple, Meta, KB, Česká spořitelna atd.); ČNB snížila sazby o 0,25 %; schodek rozpočtu je zase…
Boeing se přiznal; inflace u nás už je na 2 % a čínská automobilka BYD zaplaví Evropu vozy z Turecka aneb souhrn ekonomických událostí 28. týdne 2024
Libor Akrman 12. července 2024Pražská burza nejvýše po 16 letech; u Volkswagenu přituhuje, Škoda Auto naopak spokojená; O2 koupí operátora Nordic Telecom Regional; kurýrní…
- Analýza
Boeing zbrojí na souboj s Airbusem. Posilou bude brazilský Embraer i nadzvukový Aerion
Americký gigant Boeing podniká v leteckém průmyslu už přes 102 let a jedná se o jednoho ze dvou největších výrobců letecké techniky na světě. I když poprvé v historii přesáhly tržby 100 miliard dolarů, plánuje Boeing další rozvoj. Pomoci mu mají také nedávné akvizice a investiční aktivity.
Boj hlavních výrobců letadel o nadvládu nad nebem pokračuje. Americký Boeing však do něj letos vytahuje na novém poli. A tím jsou i menší letouny, které však nebude vyrábět sám, ale v tomto sektoru spoléhá na akvizice.
Je to jen pár dnů, co se objevila zpráva, že Boeing významně investoval do společnosti Aerion, která vyvíjí nadzvukový obchodní letoun. Americký výrobce poskytne „supersonicu“ od Aerionu, jenž má být uveden do provozu v roce 2023, inženýrské, výrobní a letecké testovací služby. Boeing v partnerství nahradí svého konkurenta Lockheed Martin, který s Aerionem spolupracoval na vývoji předtím.
Boeing doufá, že mu moderní špičková letadla umožní zkrátit dobu letu. Vyvíjený typ Aerion AS2, jehož cena by se měla pohybovat kolem 120 milionů dolarů, uletí až 1 000 mil (1 609 kilometrů) za hodinu, a je tak až o 70 procent rychlejší než konvenční obchodní letadla.
Námluvy s Embraerem
Námluvy s Aerionem nejsou jedinou akcí Boeingu. Již koncem roku 2017 americký výrobce oznámil, že ve vývoji a výrobě menších civilních letadel spojí své síly s brazilskou společností Embraer. A realizaci záměru pak loni potvrdila dohoda o založení společného podniku, ve kterém Boeing získá za 4,2 miliardy dolarů 80procentní podíl.
Embraer do podniku vloží svoji divizi komerčních letadel. Tím Boeing začlení do své nabídky aerolinkám malá regionální proudová letadla E-Jets. Jedná se o 76- až 130sedadlová letadla, velikostně tedy těsně pod řadou Boeing 737 MAX.
Zajímavé je, že k dohodě Američanů s Brazilci došlo jen pár dní poté, co hlavní konkurent Boeingu, evropský výrobce Airbus, definitivně ovládl výrobu letadel Bombardier CSeries. Airbus tím získal do portfolia menší moderní letoun a přejmenoval jej na Airbus A220.
VIDEO: Proč Airbus a Boeing dominují světovému nebi?
Zdroj: CNBC
Spor o státní podporu
Rivalita je patrná nejen v akvizicích, ale i na poli legislativy. Jedním z příkladů je právě výroba CSeries, kterou ovládli Evropané.
Bezprostředně poté totiž Boeing označil toto spojení za „dohodu dvou státem podporovaných společností“, které jsou tak de facto dotované, což je v rozporu s hospodářskou soutěží.
Americká společnost navíc dlouhodobě tvrdí, že letadla CSeries se díky dotacím prodávají ve Spojených státech za uměle nízkou cenu. Trumpova administrativa proto hrozila uvalením antidumpingového cla ve výši 292 procent na dovoz tohoto typu letadel.
Nicméně regulátor trhu, americká Komise pro mezinárodní obchod (ITC), však počátkem loňského roku rozhodla ve prospěch Bombardieru a clo zamítla. Boeing se poté již proti rozhodnutí neodvolal a raději zvolil jiný postup – spojení s Embraerem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Souboj o světové nebe má jen dva rivaly: Boeing a Airbus. Kdo je lepší?
Kdo šetří, létá za tři, aneb proč je Ryanair králem evropského nebe?
Které jsou nejlevnější a nejdražší americké akcie na začátku roku 2019?
Nejde jen o portfolio
V dohodě s brazilským výrobcem ale Boeing rozhodně neplatí miliardy dolarů jen za rozšíření svého portfolia o menší letadla. Tento segment je vzhledem k trhu velkých letounů, které produkuje nyní, poměrně malý.
Jak je ale vidět z příkladů akvizic obou obrů, přikládají tomuto segmentu menších letadel do budoucna velký význam vzhledem k jejich lepší flexibilnosti, a pokud dojde k rozvoji nadzvukových strojů, tak i rychlosti.
Boeing navíc spojením s brazilským výrobcem rozšíří svoje výrobní i vývojové kapacity. Z továrny Embraer poblíž São Paula bude jedno z center vývoje a výroby komerčních letadel Boeingu, první svého druhu mimo Spojené státy.
Bude tím plně začleněno do širšího výrobního a dodavatelského řetězce amerického výrobce. Tak Boeing vyřeší několik problémů najednou. Nemusí se bát, že v případě výroby většího modelu by mu začal Embraer konkurovat, rozšíří své výrobní kapacity a zároveň bude konkurenceschopný vůči nové divizi Airbusu.
Vojenské kontrakty
Za dobrými loňskými výsledky vděčí Boeing nejen komerčním zakázkám, ale také těm vojenským. Ty tvořily na celkových tržbách výrobce za loňský rok zhruba čtvrtinový podíl (jde o tržby za divizi Defense, Space & Security, které loni dosáhly 23,2 mld. USD, o rok dříve pak 20,6 mld. USD, pozn. red.). I tato oblast posílí díky spojení s Embraerem.
Oba výrobci se také dohodli na společném podniku pro vývoj a výrobu vojenského letadla KC-390; v něm bude mít majoritní podíl (ve výši 51 % , pozn. red.) stále Embraer. Mimochodem, na vývoji a výrobě tohoto letounu se podílí i česká společnost Aero Vodochody.
Embraer chce modelem KC-390 nahradit stárnoucí flotily vojenských transportních letadel po celém světě.
Přestože řada států včetně České republiky o projekt vyjádřila zájem, zatím jedinou závaznou objednávku 28 strojů podala brazilská armáda. Embraer tak doufá, že mu Boeing pomůže získat další.
Oprávněné obavy o místa?
Dohoda o spojení však nepřinesla jen pozitivní výhledy na rozšíření produktového portfolia a nových obchodních příležitostí. Zároveň totiž také vyvolala řadu obav z možné redukce pracovních míst, zejména mezi odboráři.
Ti brazilští se bojí, že se část výroby přesune do Spojených států. Jejich protějšky v USA se bojí přesného opaku, tedy že Boeing bude rozšiřovat výrobu a tím vytvářet pracovní pozice v Brazílii místo v USA.
Dohodu dostala definitivní potvrzení letos v lednu, kdy ji schválila brazilská vláda i vedení brazilského výrobce. Definitivní potvrzení pak musejí ještě stvrdit akcionáři, které Embraer svolal na valnou hromadu na konec února, a regulační orgány. Podle webu Boeingu by měla být dohoda uzavřena do konce roku 2019.
Pohledem financí
Zajímavý je pohled na finanční data a vývoj akcií v reakci na oznámení dohody. Akcie Embraeru reagovaly na dohodu vesměs pozitivně. Přece jen Boeing zaplatí za 80 procent komerční divize více, než je tržní hodnota celé společnosti.
Zatímco v létě akcie klesaly spíše z nenaplněných očekávání a obav o schválení, na konci po oznámení vyšší nabídky a pozitivních zpráv o zamítnutí žalob opět mírně rostly. Na přelomu roku je pak zasáhl pokles, který zaznamenaly víceméně všechny globální trhy.
Tržní hodnota byla před oznámením zhruba 3,7 miliardy dolarů, aby posléze vyšplhala až nad čtyři miliardy. V současné době se pohybuje nad úrovní 3,85 miliardy dolarů.
GRAF: Vývoj akcií společnosti Embraer
Za posledních pět let, v USD
Zdroj: Tradingeconomics.com
Naopak akcie Boeingu v reakcích na oznámení jednotlivých částí dohod spíše klesaly. Důvodem byly jednak zvýšení požadované ceny, ale také obavy z dalšího vývoje finančních ukazatelů Boeingu. Nicméně výsledky za rok 2018 tyto obavy vymazaly a poslaly akcie výše, stejně jako k vzestupu přispěla oznámená spolupráce s Aerionem.
GRAF: Vývoj ceny akcií společnosti Boeing
Od začátku roku 2017 do současnosti, v dolarech
Zdroj: Tradingeconomics.com
Navzdory vzrůstající tržní hodnotě je třeba podotknout, že americká společnost pracuje s velmi vysokou úrovní zadluženosti. Ta od roku 2014 z úrovně něco málo přes 90 procent v loňském roce vzrostla do blízkosti 100 procent.
Boeing zvyšoval zadlužení v průběhu let zpětným odkupem akcií a závazky na financování důchodových benefitů. Vlastní kapitál tak ještě ve třetím čtvrtletí roku 2018 dosahoval záporných hodnot, nicméně v posledním kvartále se vyhoupl do kladných čísel.
TABULKA: Vývoj finančních ukazatelů společnosti Boeing
Za posledních pět let, finanční údaje jsou v mil. USD.
Zdroj: Thomson Reuters, Comsense
Horší pozici tohoto ukazatele společnost vyrovnává dostatečnou hotovostí. V hotovosti a krátkodobých investicích drží přes 8,5 miliardy dolarů. Koupě Embraeru a další akvizice však tuto položku samozřejmě výrazně zhorší.
Finanční zdraví Brazilců
Z pohledu finančního zdraví je na tom brazilská společnost o něco lépe než Boeing, je však samozřejmě mnohem menší. Z pohledu celkové bilanční sumy přibližně desetinásobně.
Její zadlužení však loni dosahovalo zhruba 67 procent. Na druhou stranu se však společnosti během loňských prvních třech čtvrtletí (údaje za celý rok budou známy až v březnu, pozn. red.) příliš nedařilo a ve všech vykázala ztrátu. Na provozní úrovni vykázala meziročně výrazně nižší zisk.
Z pohledu Embraeru přichází tedy dohoda v pravý čas. Společnost je na tom zatím finančně dobře, její situace se však začíná horšit. Spojením s tak významnou společností, jako je Boeing, se kterou navíc již delší dobu spolupracuje, jí může přinést celou řadu výhod.
TABULKA: Vývoj finančních ukazatelů společnosti Embraer
Za posledních pět let, finanční údaje jsou v mil. USD.
Zdroj: Thomson Reuters
Pro Boeing by brazilská společnost znamenala zvýšení konkurenceschopnosti, avšak v prvních letech může přinést zhoršení finanční situace. A krátkodobé výsledky, zejména dividendy, jsou často to, co akcionáře zajímá nejvíc.
Nicméně loni dosažené výsledky Američanů musely akcionáře uspokojit a i výhled na další růst jim dává naději na zhodnocení vložených investic.