Mohlo by vás také zajímat
Trump do Bílého domu; Rohlík v Německu pomůže Amazonu a ČNB i Fed posílají sazby níže aneb souhrn ekonomických událostí 45. týdne 2024
Libor Akrman 9. listopadu 2024Škody po povodních dosáhnou až 50 mld. Kč; Toyota otevřela v Kolíně obří hub; softwarové společnosti Y Soft pomůže EIB;…
Síkela eurokomisařem „proti Číně“; Fed výrazně srazil sazby a ČEZ chce jít na malé reaktory s Brity aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2024
Libor Akrman 20. září 2024Povodně se podepíší na změně rozpočtu, část škod půjde uhradit z fondů EU; pojišťovna zatím hlásí škody kolem 20 mld.…
Opatrná ČNB; pozvolné ožívání české ekonomiky a schodek rozpočtu na dosah 200 miliard korun aneb souhrn ekonomických událostí 31. týdne 2024
Libor Akrman 2. srpna 2024Záplava firemních výsledků (Microsoft, Apple, Meta, KB, Česká spořitelna atd.); ČNB snížila sazby o 0,25 %; schodek rozpočtu je zase…
- KOMENTÁŘ
Kdo šetří, létá za tři, aneb proč je Ryanair králem evropského nebe?
Čím levněji, tím lépe - i tak by se dal charakterizovat současný trend v letecké přepravě. A vítězem tohoto cenového boje o nebe je irská nízkonákladová společnost Ryanair. Co vše chystá, aby si udržela pozici evropské jedničky?
Když před 32 lety vzlétlo poprvé letadlo s 15 sedadly se značkou Ryanair z irského Waterfordu a zamířilo do Londýna, tak by asi málokdo dokázal věštit, že už za čtvrtstoletí bude tato značka evropskou jedničkou v počtu přepravených cestujících.
Od roku 1985 se irský nízkonákladový letecký dopravce sídlící v Dublinu značně rozrostl a v současnosti disponují flotilou téměř 400 letadel.
Větší než Lufthansa
Za loňský rok přepravily 117 milionů pasažérů, což je meziročně o 15 procent více. Díky tomu se Ryanair Holdings, jak zní celý název společnosti, stal největší evropskou aerolinkou.
Pozici evropské jedničky ztratila německá Lufthansa, která společně se svými dceřinými aerolinkami jako Germanwings či Eurowings přepravila 109,7 milionu lidí, což bylo sice o zhruba dvě procenta meziročně více, na Ryanair to však nestačilo.
Příští rok chce Ryanair „vozit“ 131 milionů lidí a nejpozději do roku 2024 by pak chtěla irská aerolinka ročně přepravit až 200 milionů cestujících za rok. V současnosti létá do více než dvou set destinací a denně provozuje přes 1800 letů.
Kdo šetří, má za tři
Ryanair láká zákazníky především nízkou cenou letenek. Snaží se šetřit, kde se jen dá.
Používá například jeden primární typ letadla, a to Boeing 737-800. Kromě toho vlastní jeden letoun Boeing 737-700, který slouží jako náhradní nebo cvičné letadlo pro piloty. Poměrně kuriózní skladba flotily aerolinky.
Díky tomu ale vyjednává s výrobcem lepší podmínky na samotná letadla či náhradní díly a servis.
Další oblastí, kde Irové šetří je snaha využívat především letiště na okrajích měst či někde poblíž za nejnižší možné ceny. Tomu také předchází tvrdé vyjednávání s letišti na co nejnižší poplatky a jiné náklady.
Obsazenost především
Irský tlak na pasažéry |
Ryanair nehodlá jen navyšovat počty přepravených lidí snižováním cen a zvyšováním počtu destinací a spojů. Zadal již svému dvornímu výrobci Boeing, aby do modelu 737 MAX přidal 8 míst k sezení, aniž by zasáhl do rozměrů modelu.¨ (celkem by tak počet narostl na 197). Místo získá na úkor komfortu cestujících. Těm také „slibuje“ větší přísnost při kontrole rozměrů příručních zavazadel. Jistotu, že se na palubu letadla vejdou bude mít údajně jen prvních 90 pasažérů, zbylých více než 100 bude zřejmě v nejistotě. |
Ryanair se také snaží pomocí různých marketingových strategií dosahovat co nejvyšší obsazenosti svých letů. Ta se v první polovině letošního roku pohybovala na úrovni 94 procent, což je poměrně dobrý výsledek. Podle údajů agentury Reuters tvoří průměr leteckého odvětví zhruba 83,5 procent.
Díky všem těmto faktorům může Ryanair nabídnout svým zákazníkům velmi levné letenky, což je faktor, na který spousta z cestujících slyší. Alespoň co se kratších letů po Evropě týká. Zde také Irové provozují většinu svých linek.
Některé další destinace se nacházejí v Severní Africe, jako například Maroko, nebo na Středním východě jako například Izrael.
Celkově jsou letadla Ryanair rozmístěná v 84 evropských a afrických základnách. Domovským letištěm je Dublinu, nejvíce používaný je však londýnský Stansted.
V České republice létá Ryanair z Prahy, Brna i Ostravy. Od října letošního roku zavádí také linku z Pardubic do Londýna. Zajímavé u této linky je to, že Ryanair její vznik podmínil příspěvkem 8,3 milionů korun od provozovatele letiště, společnosti East Bohemian Airport.
Zde je názorně vidět jak tvrdě Ryanair s letišti vyjednává. Pardubické letiště, ze kterého kvůli úbytku ruské klientely od roku 2013 zmizelo více než 150 000 cestujících za rok, částku pravděpodobně uhradí z rezerv či ve formě odpuštění některých poplatků. Bez Ryanair by však Pardubické letiště nejspíš zůstalo v hluboké krizi.
Zlevňováním k dalším ziskům
Díky rekordnímu počtu přepravených cestujících se Ryanairu podařilo za fiskální rok 2017 (skončil na konci března, pozn. red.) vykázat také rekordní zisk. Ve fiskálním roce 2016 společnost utržila celkem 6,6 miliardy eur (necelých 180 miliard korun) a z toho vygenerovala čistý zisk 1,3 miliardy eur (téměř 35 miliard korun). To představuje meziroční růst zhruba 6 procent.
GRAF: Vybrané hospodářské výsledky Ryanairu
Od roku 2013 do roku 2017 (jde o fiskální roky, končící v březnu daného roku), v mld. eur.
Zdroj: Thomson Reuters, Ryanair
Celkový majetek aerolinek se vyšplhal na 11,99 miliardy eur (zhruba 323 miliard korun). Firma zároveň oznámila, že ceny jejích letenek půjdou dolů. Jak uvedl při nedávné prezentaci loňských výsledků finanční ředitel Neil Sorahan agentuře Reuters: do konce září by mohly ceny letenek klesnout o sedm až devět procent. A dodal, že další zlevnění nevylučuje ani v příštím roce.
Expanze jménem Alitalia?
Loňsky rok pro irskou společnost znamenal také 206 nových tras a otevření 10 nových základen na letištích v Bukurešti, na Korfu, ve Frankfurtu nad Mohanem, Hamburku, na Ibize, v Norimberku, Praze, Sofii, Temešváru a Vilniusu.
V současnosti plánuje Ryanair expandovat a podal nezávaznou nabídku na převzetí krachujících italských aerolinek Alitalia.
Nízkonákladové společnosti jako je Ryanair představují alternativu k dražším, ale také luxusnějším letům. Jejich nízké ceny však působí tlak na celém trhu a tlačí ceny letenek dolů.
VÍCE O LETECTVÍ NA PEAK.CZ:
Čísla nelžou: Když na dovolenou, tak letecky! Není čeho se bát
Letiště budoucnosti? Místo rovné ranveje se bude přistávat do zatáčky
Ryanair také uvažuje zavést ještě levnější lety bez občerstvení apod. Objevily se také extrémnější návrhy jako například zpoplatnění toalet. Takové však vyvolaly vlny odporu z řad zákazníků a byly zavrhnuty.
V každém případě je však patrná snaha aerolinek o čím dál rozsáhlejší úspory a nabídnutí co nejlevnějších letů.
Pěkně napsaný článek, ale občas bohužel tendenčně ve prospěch FR viz citace „Ryanair také uvažuje zavést ještě levnější lety bez občerstvení “ On ho někdy bez příplatku dával?
Ach jo. Proč se stále nedovím, kolik miliard platí Ryanairu veřejný sektor – města, regiony. Je zde zmiňována Ostrava. Kraj ( ten určitě a možná i město Ostrava ) dodnes platí Ryanairu za „marketingovou podporu regionu“. Blábol, který umožňuje dotovat „levnou“ přepravu. Za daně těch, kteří nikdy nepoletí, protože prostě nepotřebují. Ale ty, kteří letí, ty dotují. A ti kteří letí – většinou letí vydělávat peníze. A spousta z letících jsou cizinci. I ty dotujeme. A fáma, že ti cizinci u nás nechají nějaké peníze? „Baťůžkáři“ z UK určitě. Je to prostě bomba. Lidé, nebuďte naivní a ptejte se, kolik vlastně ten Ryanair za služby, které odebere platí. A mezitím plaťte daně, ať můžou levicové strany dotovat levnou dopravu „lowcostem!“!
presne tak naopak na tom vydelavaj doceladost jenom ja necham za cca 2 hodiny lety asi 20 liber a to jen za chipsy a tri tretinky piva
Israel je Blízký východ.