Mohlo by vás také zajímat
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
Češi spoří jako o život. Není divu, že ekonomika stojí
Lukáš Kovanda 1. října 2024Podle aktuálně zveřejněných zpřesněných údajů vzrostl HDP ve druhém čtvrtletí mezikvartálně o 0,4 % (původně to bylo o 0,3 %).…
České průmyslové oživení bez resurekce u sousedů bude “jen klopýtat”
Jan Bureš, Jan Čermák 30. září 2024Zatímco v německém průmyslu nálada v tamním průmyslu v září spadla do blízkosti ročních minim, tak v Česku naopak mírně…
- ANALÝZA
Poslední mohykán obřích zahraničních investic v Česku Nexen Tire spustil výrobu
Jihokorejská společnost Nexen Tire spustila na konci srpna v Žatci na severozápadě Čech výrobu pneumatik. Ostrý provoz nabral kvůli stavebním průtahům více než roční zpoždění. Na výstavbu závodu přislíbila v roce 2016 vláda Bohuslava Sobotky dát 3,6 miliardy korun. Více už dostaly jen automobilky Hyundai a TPCA. Může se však jednat o jednu z posledních větších pobídek. Vláda Andreje Babiše totiž nedávno schválila jejich nová pravidla, která kladou na společnosti větší nároky a počítají také s nižší podporou.
Několik stovek hostů, zástupci státu, místních samospráv a vedení korejského koncernu i korejský velvyslanec. Ti všichni na konci srpna slavnostně přihlíželi otevření nového závodu korejského výrobce pneumatik Nexen Tire v průmyslové zóně Triangle poblíž Žatce.
Kromě výroby pneumatik bude u největší zahraniční investice v Česku za několik let i jedno ze čtyř globálních center výzkumu a vývoje Nexenu. Žatecká továrna se tak zařadí mezi nejmodernější továrny na výrobu pneumatik na světě.
Travis Kang, globální výkonný ředitel společnosti Nexen Tire:
Otevření továrny jsme stihli ještě v dobrém čase, ale musíme se připravit na budoucnost. Jsme v tomto oboru nejrychleji rostoucí firma na světě. Skončila doba, kdy se šlo na trhu prosadit snížením výrobních nákladů a ceny, do budoucna bude rozhodovat technologická úroveň.
Nový podnik se nachází v obří hale v areálu bývalého vojenského letiště dlouhé zhruba 850 metrů a 300 metrů široké. To je pro představu velikost zhruba 15 fotbalových hřišť, a tedy více než mají velká logistická centra Amazonu v Praze a Brně.
Zpožděná výroba
Nyní Nexen rozjíždí ostrý provoz. Má přitom zpoždění. S výrobou totiž chtěl začít již v polovině loňského roku. Stavební práce se však opozdily a výroba se rozjela až letos.
Do konce roku ale firma plánuje vyrobit až tři miliony pneumatik, v příštím roce má závod ambici vyrobit až pět milionů pneumatik. V následujících letech pak po plném najetí výroby a zaměstnání až 1 300 lidí by korejský výrobce měl navýšit kapacitu až na 11 milionů pneumatik ročně.
Vzhledem k tomu se celková investice vyšplhala až na úctyhodných 22,7 miliardy korun, jedná se o největší zahraniční investici posledních let. Větší měly jen automobilky Hyundai v Nošovicích a TPCA v Kolíně.
Automatizovaná výroba
Nexen Tire |
Nexen Tire je jihokorejskou společností, která se primárně věnuje výrobě a prodeji pneumatik.
Většina její produkce směřuje na osobní vozy, SUV a menší nákladní vozy. Kromě toho vyrábí a prodává také formy na pneumatiky. Hlavním trhem společnosti je Severní Amerika (29 %), dále Evropa (25 %), domácí Jižní Korea (24 %), zbytek Asie (10 %) a Střední východ (9 %). Mezi největší zákazníky společnosti patří například Volkswagen, Porsche nebo Kia. |
Výrobní linka má údajně být jednou z nejmodernějších na světě. Většina výroby je pochopitelně automatizovaná, a to včetně komunikace mezi jednotlivými částmi či robotickým transportním systémem.
I tak ale firma dá práci stovkám zaměstnanců. Aktuálně jich Korejci zaměstnávají něco málo přes 850 lidí, nadále však přijímá nové pracovníky.
Za tři roky jich chce mít až 1 300. Část z nich najde uplatnění ve vývojovém centru, v němž chce společnost testovat nové typy pneumatik.
Rodinná firma
Vlastnická struktura společnosti je většinově v rukou rodiny Kangových, přičemž historie sahá až do roku 1942, kdy byla firma založena (pod názvem Heung A-Tire, pozn. red.). O 14 let později vyrobila v Koreji svoji první pneumatiku na vozidla.
Pod jménem Nexen vystupují Korejci od roku 2000, přičemž důvodem byl posun a vylepšení mezinárodní image firmy. Kangové vlastní více než pětinu akcií napřímo a dalších asi 43 procent přes společnost Nexen Corp.
Koncern má čtyři výrobní závody – dva v Koreji (Yangsan a Changnyeong), jeden v Číně (Čching-tao) a nejnovější čtvrtý závod právě u Žatce. Součástí mediálních aktivit Nexenu je podpora fotbalu. Korejci sponzorují loňského vítěze Premier League Manchester City a podporují také německý fotbalový tým Eintracht Frankfurt. (Mimochodem, v Česku sponzorují hokejisty Mladé Boleslavi, pozn. red.)
Kromě samotných pneumatik v Nexen Tire, jejíž tržní hodnota je necelých 900 milionů dolarů, patří mezi největší výrobce pneumatik na světě. Sesterská Nexen Corp. se pak věnuje výrobě širokého spektra gumových produktů, a to nejen pro automobilový průmysl.
Očima financí
Pojďme se blíže podívat na hospodaření korejského výrobce pneumatik. Jeho bilanční suma dosáhla na konci loňska úrovně 2,9 miliardy dolarů při zadluženosti zhruba 56 procent.
To pro Nexen znamená ukazatel P/BV (poměr vyjadřuje, kolikrát je vnitřní hodnota akcie vyšší (či nižší) než její účetní hodnota, pozn. red.) zhruba 0,6.
Společnosti se totiž zejména v loňském roce i přes růst tržeb snížil zisk, a to zhruba o 15 procent.
TABULKA: Vývoj hospodaření společností Nexen Tire
Od roku 2014 do roku 2018, číselné údaje jsou v mil. USD.
Zdroj dat: výkazy Nexen Tire Corp. a TR Eikon
Potýká se také s poklesem odhadu budoucího zisku, což souvisí například s problémy zpomalujícího německého autoprůmyslu.
Akcie společnosti tak jen od začátku roku 2017 odepsaly již téměř 30 procent ceny. Výhled do budoucna navíc stále není nijak příznivý.
GRAF: Vývoj cen akcií společnosti Nexen Tire Corp.
(jednotka jihokorejský won)
Zdroj dat: TR Eikon
Poslední pobídkový mohykán
Od českého státu má Nexen získat podporu ve výši až 3,6 miliardy korun. Jde o druhou nejvyšší investiční pobídku v historii České republiky. Víc dostal už jen Hyundai, a to 4,9 miliardy korun.
Pobídku schválila už v roce 2016 vláda Bohuslava Sobotky. Může se však jednat o jednu z posledních podobných pobídek. Vláda totiž nedávno schválila nová pravidla, která kladou na společnosti větší nároky. Nově má jít na pobídky také méně peněz.
Podle posledních dat CzechInvestu totiž zájem zahraničních investorů postupně klesá. V loňském roce zprostředkovala vládní agentura investice za 36,7 miliardy korun. V roce 2017 to přitom bylo 63 miliard.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nejstarší cestovka Thomas Cook končí. Proč může její krach být varováním i pro Čechy?
Německo na prahu recese. Dolů ho táhnou skomírající automobilky a vývoj v Číně
Vysávání Česka zahraničními subjekty pokračuje, nejvíc odteklo do Nizozemska
Trend poklesu pokračuje i letos, za první pololetí zatím přes agenturu přiteklo 11 miliard. Jedním z důvodů je například nedostatek pracovní síly. Rekordně nízká nezaměstnanost tlačí investory do jiných zemí střední a východní Evropy.
Nová pravidla investičních pobídek platící od září se již ani nesnaží klást takový důraz na vytváření nových pracovních míst. Místo toho se zaměřují na obory spojené s výzkumem či robotikou.
Ale právě takto kvalifikovaní lidé často odchází do zahraničí a v tuzemsku se pak těžko shání. Vedle toho Česko zaostává také ve věcech, jako jsou vysokorychlostní komunikační sítě, kvalitní dopravní infrastruktura nebo digitalizace státní správy.