Mohlo by vás také zajímat
Apple znovu sází na technologický průlom. Brýle Vision Pro mají vytřít konkurenci zrak
Libor Akrman 7. června 2023Společnost Apple dokáže překvapovat novými produkty, tentokrát představila headset mixující rozšířenou a virtuální realitu Apple Vision Pro. Firma nasazuje vysokou cenovku, přičemž…
Kdo může za inflaci – ČNB, či vláda?; Vítkovy zmražené miliardy na Kypru a Zásilkovna na prodej aneb souhrn ekonomických událostí 18. týdne 2023
Libor Akrman 5. května 2023ČNB vs. vláda aneb kdo může za inflaci; Vítkovi na Kypru zmrazili miliardy; Zásilkovna zkoumá potenciální kupce; Škoda Auto hlásí…
Převálcuje Apple banky? Nový produkt v USA přiostřuje souboj o dolarové vklady
Jan Bureš 18. dubna 2023Americká společnost Apple zveřejnila zprávu o novém finančním produktu, kterým je spořicí účet s atraktivním úrokem. Jde o další krok…
- ČLÁNEK
Konkurenti až na dřeň. MasterCard poráží v ziskovosti násobně větší Visu
Americké společnosti MasterCard a Visa patří mezi největší světové hráče na poli bezhotovostních plateb. Akcie obou společností v poslední době dosahují historických maxim a investoři věří v jejich další růst. Firmy svádí lítý konkurenční boj také na akvizičním poli. Od loňského roku se mezi sebou přetahují o britskou platební firmu Earthport. Zdá se, že z této bitvy odchází jako vítěz společnost Visa. MasterCard ale vrací úder v podobě spolupráce se společností Apple.

Americké společnosti MasterCard a Visa patří mezi největší světové hráče na poli platebních karet. Foto: Shutterstock
Česká republika ve světě mnoho prvenství nemá. V rámci Evropy jsme na tom už o něco lépe. V současnosti máme například nejnižší nezaměstnanost či skoro nejlepší úroveň vládního dluhu. Česko ale patří na špici také, co se bezhotovostního placení týče. Většina z nás totiž využívá služeb některého bankovního domu, zejména pak právě běžného účtu spojeného s každodenním fungováním. A právě s běžným účtem je nejčastěji spojena platební karta. Drtivá většina bank u nás nabízí karty od společností Visa a MasterCard.
Právě tyto dvě americké společnosti patří mezi největší světové hráče na poli bezhotovostního placení, respektive platebních karet. Dle posledních údajů společnosti Payments Cards & Mobile bylo na konci roku 2017 v oběhu zhruba 15 miliard platebních karet, na kterých měla Visa podíl 21 procent a MasterCard 16 procent.
Dominantní je čínská společnost UnionPay s podílem 44 procent, ta má však drtivou většinu klientů právě v Číně. Pokud v rámci této statistiky odhlédneme od Číny, měla Visa podíl 36 procent a MasterCard 27 procent.
Gigant Visa pokulhává v ziskovosti
I z pohledu finančních ukazatelů je Visa větší. V absolutních číslech měla na konci loňska například téměř trojnásobnou bilanční sumu či téměř sedminásobné vlastní zdroje. Na druhou stranu je na tom MasterCard lépe z pohledu výsledku hospodaření. Ačkoliv měla Visa sice celkově vyšší tržby, zde již rozdíl není tak vysoký. MasterCardu se tak s mnohem menším majetkem podařilo dosáhnout ve výsledku lepší ziskovosti. Za rok 2018 má dokonce vyšší zisk než vlastní kapitál. To se příliš často ve výkazech nevidí.
TABULKA: Srovnání výsledků a ukazatelů společností Visa a MasterCard
Zdroj: Comsense, Eikon
V současnosti je tržní hodnota společnosti Visa zhruba 352 miliard dolarů a MasterCard 246 miliard dolarů. Je tedy zřejmé, že společnost MasterCard je v poměru k hodnotám z výkazů trhem ceněna výše než Visa. Například ukazatel P/BV, porovnávající cenu akcií a účetní hodnotu majetku, je v případě firmy Visa 10,35 a v případě MasterCardu 45,88. Trh má tedy od MasterCardu vyšší očekávání než od jeho konkurenta.
Akcie na historických maximech
Je i patrné, že akcie MasterCard rostly v posledních měsících o něco rychleji než Visa. Od začátku roku přidaly 27,3 procenta, zatímco akcie Visa rostly o 21,4 procenta. Oběma společnostem se v současnosti daří, jejich akcie jsou na historických maximech.
GRAF: Vývoj ceny akcií MasterCardu a Visy
Zdroj: Visa, MasterCard
Z pohledu produktu, tedy karet, si obě společnosti navzájem velmi dobře konkurují. Obecně platí, že Visa je celosvětově oblíbenější (což dokládá právě počet karet) a realizuje se s ní více transakcí. Pro MasterCard zase hovoří rychlost transakcí, které probíhají asi 1,7krát rychleji než u Visy.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ:
Ztrácí Saúdové ropnou nadvládu? Kdo je vítěz a kdo poražený nové dohody OPEC
Milan Jeřábek (Staropramen): Tradiční obor jako pivovarnictví se nesmí bránit technologiím
Z čela MMF do čela ECB. Co čekat od Lagardeové, která nahradí Draghiho?
Lítý konkurenční boj
Konkurenční boj se projevuje samozřejmě také v akvizicích. Od loňského roku se mezi sebou MasterCard a Visa přetahují o britskou platební firmu Earthport. Letos v lednu se MasterCard dostal do vedení, když za ni nabídl 233 milionů liber (zhruba 6,7 miliardy korun), což bylo o 18 procent více, než na kolik si Earthport na začátku roku cenila Visa. Ta však následně nabídku zvýšila na 247 milionů liber a to se prozatím zdá jako finální nabídka.
MasterCardu se však nyní povedl odvetný úder. Nedávno totiž technologický gigant Apple oznámil, že v podstatě vstupuje do bankovního byznysu. V Česku nedávno spustil službu Apple Pay, která je však v jiných částech světa běžná již delší dobu. Úplnou novinkou je ale kreditní karta Apple Card. A právě tu Apple nabídne ve spolupráci s bankou Goldman Sachs a MasterCard.
Apple Card jako odvetný úder
Karta má mít v sobě zahrnuté mapy Applu, které budou ukazovat uživatelům, kde utrácejí peníze. To je součástí „nového přístupu“, který se Apple Card má snažit razit. Většina kreditních karet totiž vybízela vlastníky k co největšímu utrácení, aby následně museli platit vysoké úroky. Apple chce uživatelům naopak poskytovat detailní přehledy toho, kdy, kde, za co a kolik utrácí.
Kromě toho Apple dodal, že nebude shromažďovat data o nákupech uživatelů. Apple je přece jen ochranou soukromí poměrně známý. Karta má být bez poplatků a nabídne cash back, tedy vrácení peněz z každého nákupu. Do konce roku by měla být dostupná ve více než 40 zemích.
Pro MasterCard jde o skvělou zakázku, Apple má po světě miliony zákazníků a umí jim své produkty výborně prodat. Zajímavostí také je, že fyzická verze karty má být vyrobena z titanu, což už samo o sobě může být pro někoho lákadlem.

každý pátek ve vašem e-mailu.