Mohlo by vás také zajímat
Proč přistání Američanů na Měsíci vázne? Kvůli penězům
František Novák 3. května 2024Spojené státy stála mise Apollo, která si dala za cíl stanout na Měsíci a vrátit se zpět, v dnešních cenách…
Škodovka vstupuje do světa virtuálních závodů. V jednomístném supersportu si zajezdíte v Gran Turismo
Libor Akrman 2. května 2024Moderní a futuristický vůz nabídne automobilka Škoda Auto ve světě videoher. Čistě elektrickým závodním vozem se budou moci hráči prohánět…
Boj o ovládnutí těžby vzácného cesia. Další ze „seriálu“ Amerika vs. Čína
František Novák 16. dubna 2024Bílý dům se snaží snížit čínskou dominanci těžby vzácných kovů. Jedním z nich je také cesium, jehož těžbu podporuje v…
- KOMENTÁŘ
Kam povede nejistota z hrozby druhé vlny pandemie?
Jak se bude ekonomika vyvíjet ve zbytku roku? To je otázka, kterou si kladou ekonomové i firmy po celém světě. A zároveň si odpovídají, že bude záležet na dalším vývoji kolem pandemie, což je v současnosti největší faktor nejistoty pro (nejen) finanční trhy. Zatímco přírůstky nemocných v Evropě se pohybují na nízké úrovni, vývoj v USA či zemích Jižní Ameriky nenasvědčuje tomu, že jsme z nejhoršího venku.
Nové případy koronaviru opět rychle rostou – globální denní přírůstky se pohybují již okolo 160 tisíc a celkový počet nakažených prolomil hranici deseti milionů.
I když v Česku šla v posledních týdnech čísla také vzhůru, EU v globálním srovnání vypadá stále relativně klidně. Denní přírůstky nakažených v Německu, Francii, Itálii nebo Španělsku se pohybují mezi 100–300 novými případy (2–4 případy na 1 milion populace).
To je přece jen trochu jiná káva než Kalifornie, Florida nebo Texas, kde denní přírůstky dosahují 5–7 tisíc nových případů (200–250 na 1 milion populace).
Nejistota převládá
Sama nejistota spojená s dalším šířením koronaviru ale bezesporu dopadá i na evropské podniky a domácnosti. Řada podniků funguje na dočasných „kapačkách“ kurzarbeitů, překlenovacích půjček a odkladů splátek úvěrů.
Představa, že pandemie nebude mít v druhé polovině roku svůj jasněji ohraničený konec, je pro jejich byznys děsivá. Podzim by pak v řadě zemí včetně Česka mohl být ve znamení „odloženého“ propouštění a nárůstu problematických úvěrů.
I proto nejistota vede řadu podniků k odkládání investic a hromadění „bezpečnostní“ hotovosti. A slabší poptávka pak situaci jenom zhoršuje.
Sekundární dopad
Negativní dopad nejistoty do poptávky na prvním místě ohrožuje trochu jiná odvětví než první vlna pandemie.
Zatímco karanténa a uzavírky ohrožovaly zejména obchod, pohostinství, hoteliérství nebo real estate, kvůli nejistotě skomírající poptávka bude dusit nejcykličtější odvětví, jako je stavebnictví, strojírenství, výroba kovů a samozřejmě i pro Česko klíčový autoprůmysl.
Zejména investice firem do obnovy vozových parků půjdou v roce 2020 pravděpodobně stranou. V Česku se od začátku roku propadly prodeje nových aut meziročně o 30 procent a podle nových objednávek se rozhodně neblýská na lepší časy.
Podle odhadů šéfa Škody Auto Luboše Vlčka v rozhovoru pro Euro se za celý rok 2020 trh s automobily propadne o 20 procent, což v Česku dopadne na řadu navazujících odvětví zaměstnávajících celkově až 500 tisíc pracovníků.
I proto pro nás bude důležité, jak se podaří evropským ekonomikám ve druhé fázi krize „chytře“ restartovat poptávku, zejména tu po automobilech.
každý pátek ve vašem e-mailu.
Žádná nejistota-nebude !! Lidi vám na vaše poplašné zprávy /a lživé/ nevážení novináři,zvysoka-serou !!!!
Já dělám v autoprůmyslu a opravuji CNC stroje po ČR a problém už nastal před koronavirem a ten ho jen prohloubil. Je problém protože není poptávka a tím pádem není moc co vyrábět a proto se propouští a bohužel bude. Takže obavy jsou na místě. Meopta propustila 400 lidí a co vím od zaměstnance Meopty tak budou propouštět dalších 300, takže ano obavy jsou.
Problém evropské ekonomiky není koronavirus ale nucený nástup elektrických aut,které skoro nikdo nekupuje.Každý,dokonce i ti movití čekají co bude a dojíždí desetileté auta.Do Tesly se nikdo nežene,vždyť jen ta baterie stojí 320 000 kč.Zrušte europarlament a nechte výrobce aut volně fungovat.