Pokud někdo pocítil dopad cel uvalených americkým prezidentem Donaldem Trumpem, jsou to čínské eshopy Temu a Shein na americkém trhu. „Překotné změny v amerických clech zkomplikovaly podnikání čínským platformám jako je Temu nebo Shein. Počet jejich uživatelů v USA se propadl až o polovinu. Investoři tak ztrácejí důvěru v obchodní model těchto levných e-commerce gigantů,“ říká analytik BHS Timur Barotov.
Když se ještě před pár měsíci mluvilo o platformě Temu, skloňovala se často jako nový fenomén levného nakupování. Dnes už ale obraz této slevové e-commerce hvězdy poněkud bledne.
Konec „de minimis“
Podle dat Sensor Tower se počet denních uživatelů Temu v USA během května propadl o 58 procent. Jde o přímou reakci na změny americké obchodní politiky vůči Číně.
Na vině je především zrušení tzv. „de minimis“ výjimky, která dlouhé roky umožňovala čínským firmám zasílat malé balíčky bez celních poplatků. Temu provozované společností PDD Holdings se tak ocitá v přímé palbě obchodní války mezi USA a Čínou.
A zatímco konkurenční Shein zvládá na změny reagovat pružněji (zákazníci u něj navzdory dražším produktům utrácejí více), Temu ztrácí nejen uživatele, ale i tržby. Její mateřská firma PDD Holdings za první čtvrtletí oznámila tržby hluboko pod očekáváním ve výši 95,7 miliardy jüanů oproti predikovaným 101,6 miliard, a zisk se propadl o více než 40 procent.
Zrušení „de minimis“ výjimky tedy zabraňuje tomu aby levné zboží šlo přímo z čínských továren ke konečnému zákazníkovi, bez zdržení a bez dodatečných nákladů. Aby se Temu nově vyhnulo těmto clům a zrychlilo doručování, rozhodlo se přejít na tzv. lokální fulfillment. Tedy budování skladů přímo na území USA, odkud pak zboží rozesílá zákazníkům.
Vyšší náklady
Tento model eliminuje problémy s cly a logistikou. Na druhé straně vytváří vyšší náklady na provoz skladů či evidenci zásob a vede ke ztrátě flexibility v procesu řízení cenotvorby a nabídky.
2 eura za malý balík do EU |
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků, píše AFP. Návrh Evropské komise přichází poté, co Spojené státy ukončily výjimku, která od cel osvobozovala balíčky v hodnotě do 800 dolarů (zhruba 17.700 Kč). Zdroj: ČTK |
Temu se také snaží hledat o to vyšší odbyt v Evropě a rozvojových trzích, kde se intenzivně investuje do reklamy a logistiky. Jenže evropská expanze se ukazuje být náročná: právní prostředí, nutnost registrací k DPH a roztříštěnost trhů. To vše odrazuje řadu čínských obchodníků, kteří místo toho dál upínají naděje k americkému trhu, byť za cenu nižších marží a vyššího rizika.
Evropa mezitím zpřísňuje pravidla: v současnosti běží formální vyšetřování Temu kvůli podezření z manipulativních praktik a prodeji nebezpečných výrobků. A plánuje i zavedení paušálních poplatků na malé balíčky ze třetích zemí. To by mohlo další růst čínských platforem na kontinentu omezit a pomoci domácím e-commerce společnostem.
Konec levného zboží?
Éra nekontrolovaného přílivu levného čínského zboží do USA a Evropy se tak možná blíží ke svému konci. Trumpova obchodní politika, ať už s ní souhlasíme či ne, mění globální e-commerce prostředí.
Pro Temu to znamená nutnost přejít z extrémně levného a rychlého modelu na robustnější, ale nákladnější strategii s lokálními sklady a vyššími cenami. Evropští a američtí spotřebitelé zase mohou čekat méně výhodné nákupy, ale možná také vyšší kvalitu.
Pro evropské přeprodejce čínského zboží se lákavé slevy z Asie stanou dostupnější jen za cenu vyšší administrativy, daně a delších dodacích lhůt. Pro investory je pak klíčové sledovat, zda Temu (Pinduoduo) zvládne udržet globální expanzi bez ziskového amerického trhu.
Pokud ne, její „slevový zázrak“ by se mohl ukázat jako krátkodobý jev, nikoliv jako trvalá revoluce v online nakupování…