Mohlo by vás také zajímat
Martin Hejl (Thimm): Čím méně krabic, tím chudší národ. V Česku se jich vyrobí miliarda metrů čtverečních
Libor Akrman 7. listopadu 2023Papírové krabice jsou součástí našich každodenních životů. Jedním z jejich výrobců je firma Thimm, jejíž provoz je plný automatizovaných strojů,…
Americký ropný průmysl proti Bidenovi: Zelená revoluce je jen „hype“, prezident ničí americkou energetiku
František Novák 12. října 2023Zástupci amerických těžařů ropy a zemního plynu kritizují Bílý dům za zelenou politiku, která podle nich ničí americký energetický sektor.…
Norové sází na elektřinu i v nebi. Do roku 2040 mají být kratší lety jen elektrické
František Novák 2. srpna 2023Severská země se rozhodla, že po elektrifikaci osobních aut, ve které je světovou špičkou, bude diktovat směr i v letecké…
- ČLÁNEK
Firmy čeká změna základní koncepce. Produkt budou nabízet čím dál víc jako službu
Produkt jako služba vyžaduje nejen změnu obchodní strategie společností, ale také jejich digitální transformaci. Na druhou stranu přináší významné výhody pro všechny – a co je nejdůležitější, pomáhá k plnění cíle, aby nárůst teploty nepřekročil hranici 1,5 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí.

Produkt jako služba je radikálním odklonem od komoditního obchodního modelu. (Ilustrační foto) Zdroj: PxHere
Postupující změny klimatu byly hlavním tématem konference OSN v anglickém Glasgow. Vedle radikální proměny lidského chování, které z velké části ovlivňují socioekonomické podmínky, se naděje stáčí k novým technologiím.
Právě ty mohou zásadním způsobem snížit plýtvání energií a optimalizovat její spotřebu. A zároveň pomáhat lidem i firmám postavit základy „nového, ekologického světa“.
Navíc poslední dva roky covidu-19 změnil přístup lidí i podniků k zájmu o udržitelné podnikání. Environmentální a sociální otázky se propojily se zvýšenou poptávkou po digitalizaci a větším smyslem pro globální odpovědnost.
Hledání nových cest
Pandemie urychlila digitální transformaci napříč průmyslovými odvětvími. Organizace to tím pádem nutí hledat nové způsoby, jak by zvýšily svou efektivitu a snížily náklady, a tím překonaly ekonomické výzvy.
Ať už se jedná o ekologičtější dopravu a fungování měst, či výrazné zvýšení energetické šetrnosti zároveň s podporou výroby energie z obnovitelných zdrojů. Při plném využití potenciálu digitálních technologií tak můžeme jako lidstvo efektivněji posouvat směrem k nízkouhlíkové chytré společnosti.
Jedním z klíčů k omezení plýtvání energií, růstu výroby energie z obnovitelných zdrojů a k ekologičtějšímu fungování dopravy i celých měst je mimo jiné také digitalizace energie.
Cílem je uspíšení výroby čisté energie, vybudování ekologické dopravy nebo celých ekologických areálů. I proto stále častěji datová centra spolupracují s průmyslovými partnery na vybudování nízkouhlíkové chytré společnosti.
„Současná situace na energetických trzích dokazuje, že je důležité urychlit přechod na čisté energie a dramaticky snížit naši závislost na fosilních palivech,“ prohlásila v Glasgow eurokomisařka pro energetiku Kadri Simsonová.
Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) jsou hlavními zdroji globálních emisí uhlíku výroba elektřiny, průmysl a doprava. Odvětví energetiky generuje 40 procent, dopravní průmysl pak 21 procent celosvětových uhlíkových emisí.
Nicméně svým dílem přispívá i sektor informačních a komunikačních technologií (ICT). Ten spotřebovává skoro dvacetinu celosvětové elektřiny.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Co dříve řešili v Excelu, dnes zvládá chytrý systém. Včetně simulace budoucnosti
Firmy nevyužijí více než dvě třetiny svých dat. Studie HPE nabízí řešení
Petr Loužecký (Algotech): Bez cloudu by se svět IT zastavil
Produkt jako služba
I proto se podniky musí zaměřit na to, jak by dále prosperovaly v technologicky řízeném, covidovém světě. A první krok na cestě ke zvýšení udržitelnosti je inventura toho, jakým způsobem využívají IT.
Jednou z možností je přechod na model využívání IT jako služby. Ten organizacím v podnikání přináší lepší škálovatelnost a odstraní neefektivnost. Tím dojde k úspoře nejen financí, ale i k podpoře udržitelnosti.
„Produkt jako služba je radikálním odklonem od komoditního obchodního modelu. Zatímco v tom běžném společnosti vyrobí a následně prodají své produkty a považují to za uzavřenou věc, v tom novém je toho hodně jinak,“ říká Martin Špaček, services, software and consumption growth leader v Hewlett Packard Enterprise.
Fungovat by to mělo tak, že by si společnosti ponechaly vlastnictví a odpovědnost za vyrobený produkt po jeho celý životní cyklus. Zákazníkovi by ho potom nabídly s tím, že by měl právo ho plně využívat tak dlouho, jak bude možné, přičemž by platil za jeho „pronájem“, nikoliv za vlastnictví.
Proto například společnost HPE (Hewlett Packard Enterprise) navrhuje služby a řešení, jako je edge-to-cloud platforma HPE GreenLake. Podniky je následně po skončení životnosti mohou dále využít – znovu použít, protože součástkám vdechují druhý život.
Tohoto modelu využila například i společnost daa, která vlastní a spravuje dvě největší letiště v Irsku. „Na začátku potřebovala zmodernizovat své servery a úložné systémy. Místo toho, aby nechala sešrotovat svou starou technologii, vzala její zbytkovou hodnotu a využila možnost získat produkt jako službu. Tím, že společnost daa prodloužila životnost staré technologie namísto toho, aby se z ní stal elektronický odpad, splnila své cíle udržitelnosti,“ popisuje příklad využití Špaček.
Méně energie
Nejde o ojedinělý případ. Zasazována jsou další pomyslná „zelená semínka“ v mnoha různých odvětvích. Společnost Philips k tomuto přispívá tím, že při budování chytrých měst prodává „světlo jako službu“.
Z dat vyplývá, že tímto způsobem lze uspořit až 80 procent spotřebované energie. A společnost Desso, globální dodavatel koberců pro komerční použití, navrhuje koberce podle principu od kolébky ke kolébce. To znamená, že společnost vyrobené kobercové dlaždice pronajímá zákazníkům, přičemž se postará o jejich instalaci, údržbu, vrácení a recyklaci.
I proto je třeba zrychlit transformaci společnosti a firem směrem k většímu oběhovému hospodářství, což je zatím pro jednotlivé společnosti bohužel velmi těžko dosažitelné. Vyžaduje to mimo jiné nákladnou a složitou změnu celého výrobního procesu, aby bylo zajištěno, že používané komponenty ve výrobě budou odolnější a vhodné k opravám, repasování a nakonec i renovaci.
Nicméně tím, že porušíme zavedené zvyky, zajistíme, že se hospodářství stane více oběhovým. Navíc nový přístup má potenciál vytvářet významné příležitosti k růstu pro jakékoli odvětví.

každý pátek ve vašem e-mailu.