Mohlo by vás také zajímat
Wall Street je vůči kryptoměnám opatrná, jak naznačuje dilema spotových fondů ETF
Dmytro Spilka 9. září 2024Kryptoměny jsou stále relativně novým a vyvíjejícím se trhem. Spuštění ETF Ethereum bylo označeno za významný milník pro svět kryptoměn.…
Rolls-Royce jde proti proudu. Staví další továrny, aby mohl dělat luxusní auta pomalu
František Novák, Libor Akrman 8. května 2024Většina automobilek se snaží zvyšovat a zrychlovat produkci svých automobilů. Britský tradiční výrobce luxusních vozů Rolls-Royce jde opačnou cestou. Rozšiřování…
Bitcoin bez problémů překročil hodnotu 40 tisíc dolarů a drží na vyšších hodnotách. Co bude dál?
Dmytro Spilka 18. prosince 2023Kryptoměnový trh v listopadu výrazně rostl. Zaznamenal dvouciferný nárůst tržní kapitalizace. Nejvýrazněji se to projevilo u bitcoinu, který se podíval…
- Článek
Není Prada jako Prada aneb jak může blockchain zajistit férový nákup ve světě luxusu
SERIÁL BLOCKCHAIN, 9. díl: Technologie blockchain si našla cestu do různých oblastí, kde nachází své uplatnění. Jednou z nich může být svět luxusu, v němž může pomoci zajišťovat pravost zboží. Nemluvě o zcela nové a velmi dobré uživatelské zkušenosti.
Světy moderních technologií a luxusního zboží se prolínají čím dál více. Je to dané především změnou chování zákazníků, takzvaných mileniálů, kteří buď celý svůj život, nebo jeho velkou část tráví v on-line prostředí.
Od prodejců luxusního zboží požadují více než jen kamenný obchod, který byl vždy koncipovaný jako zážitek pro nakupujícího.
Pro nastupující generace již nakupování není o tom, přijít do obchodu, kde jim nalijí sklenku dobrého brandy, naservírují nejlepší kaviár nebo dopřejí ten nejlepší zákaznický servis.
SERIÁL BLOCKCHAIN |
Partnerem seriálu o blockchainu je sdružení 1. DÍL: Krok za krokem: Vše o blockchainu, na co jste se možná báli zeptat 2. DÍL: Smart kontrakty a blockchain v oblasti pojištění 3. DÍL: Technologie blockchain a kouzla s ní v oblasti logistiky 4. DÍL: Revoluce kryptosvěta a co přijde v budoucnu po ní 5. DÍL: Blockchain pro dobro lidstva: buď musí přinést peníze nebo lepší život 6. DÍL: Když se srazí technologie s úředníkem aneb blockchain ve veřejné správě 7. DÍL: Tokenizace může být revolucí ve světě byznysu. Vnese do něj nové obchodní modely 8. DÍL: Jak blockchain podkopává dnešní pevně zakořeněné struktury moci |
Dnešní zákazník nechce koupit jen produkt, ale za své peníze chce zároveň transparentnost, udržitelné zboží, etické chování výrobců a zároveň úplně novou uživatelskou zkušenost.
Umělá inteligence ve světě luxusu
Mezi hlavní technologie, které ovlivňují současný svět luxusního zboží a zároveň utváří tuto novou uživatelskou zkušenost, patří například umělá inteligence nebo rozšířená a umělá realita.
Díky nim máme personalizované nakupování, vývoj nových materiálů nebo možnost vyzkoušet si zboží z pohodlí svého domova, respektive zapadlé kavárny, kde se prodává fair trade káva.
Mimo tyto technologie musíme také zmínit blockchain, a to hlavně díky jeho dvěma stěžejním vlastnostem, transparentnosti a neměnnosti informací v něm obsažených.
Transparentní původ zboží
Na základě několika nezávislých reportů můžeme odhadovat, že roční ztráty způsobené prodejem falešného zboží se pohybují ve výši několika set miliard dolarů.
Globalizace nabízí organizovanému zločinu neomezené příležitosti k tomu, aby se zapojil do nezákonného obchodu a padělání zboží.
V dnešní době to již není o kupování „fejků“ někde na tržnici, ale o proniknutí do všech sfér dodavatelského řetězce.
Pokud si půjdete koupit například kabelku Prada na vyhlášené francouzské Champs-Elysées, stále nemáte jistotu, že bude opravdu „Hand Made in Italy“. Pokud chcete svoji jistotu zvýšit, můžete se podívat, jestli její výrobní číslo odpovídá dané kabelce ve vnitrofiremní Prada databázi.
Bohužel ani toto vám nezaručí její pravost, protože takovou databázi může někdo (ať už zaměstnanec firmy, nebo hacker zvenčí) nabourat a data jednoduše znehodnotit.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:
Je kauza Huawei prvním sjednocením Západu proti čínské kyberšpionáži?
Revoluce kryptosvěta a co přijde v budoucnu po ní
Richard Watzke (XIXOIO): Pomocí tokenů přivedeme do Česka kapitál z celé Evropy
A zde přichází na scénu technologie blockchain – jako decentralizovaná a distribuovaná databáze je postavena tak, aby jen tak někdo nemohl měnit zapsaná data bez toho, aby tuto změnu potvrdil někdo jiný. To dává zákazníkům i prodejcům jistotu, že zboží je pravé.
Evidence materiálu
Není to ale jediná výhoda. V jednom z minulých článků našeho seriálu jsme psali o využití blockchainu v logistice, potažmo v systémech dodavatelských řetězců. Vzpomeňme, že lidé dnes chtějí kupovat eticky vyrobené zboží z udržitelných materiálů.
A právě zde má blockchain své místo, protože se do této decentralizované databáze dají třeba zapsat informace o materiálu. Klidně i v takových detailech, jako je typ, kde byl získán, jestli jej zpracovala certifikovaná společnost, kdo, kudy a za jakých podmínek materiál převážel, a dokonce který konkrétní člověk daný produkt šil.
A jelikož data zapsaná v této databázi jsou neměnná, můžeme si být jistí, že informace, které máme, nejsou zfalšované.
Blockchain tedy může zásadně změnit naši uživatelskou zkušenost, ať už při koupi kabelky Prada, nebo kousku lososa, protože budeme vždy vědět, odkud dané zboží pochází, jestli je pravé a eticky zpracované.
Andy Warhol na tisíc kousků
Další příkladem využití blockchainu u luxusního zboží, respektive u investičního zboží, je možnost tokenizace, kterou jsme mimochodem rozebírali v jednom z minulých dílů.
Jde o proces transformace fyzického zboží do jeho digitální podoby. Představme si to u luxusního uměleckého díla v hodnotě 10 000 dolarů. Pokud projde procesem tokenizace, pak jeho digitální podobu může tvořit 1 000 tokenů, každý v hodnotě 10 dolarů. Tímto způsobem se již prodalo známé dílo Andyho Warhola „14 malých elektrických křesel“, které v době prodeje mělo hodnotu 5,6 milionu dolarů.
Aby se ukázala síla využití blockchainu, dílo se neprodávalo celé, ale prodávalo se pouze 31,5 procenta vlastnictví v hodnotě 1,7 milionu dolarů. Aukce se zúčastnilo více než 800 dražitelů z celého světa, mezi kterými byli jak kryptoměnoví nadšenci, tak zkušení investoři, tak profesionálové z oblasti umění a celý proces aukce proběhl přes blockchainový smart contract.
Tímto způsobem se velmi demokratizuje celý trh s investičním zbožím, ať už se jedná o umění, hodinky, nebo automobily.
Každý bude mít možnost vlastnit alespoň část něčeho, na co by jinak finančně nedosáhl, a díky tomu bude mít šanci zvýšit svůj pasivní příjem prostřednictvím takových investic.
Výhody blockchainu v oblasti luxusního zboží
Mezi hlavní výhody tohoto řešení patří bezpochyby jeho transparentnost. Pokud se systém správně nastaví, máme i z pohodlí domova možnost zjistit si, odkud náš produkt pochází a jakou cestou se k nám dostal.
Když ale odhlédneme od technologické roviny, nejzásadnější výhodou je úplně nová uživatelská zkušenost, díky které mohou výrobci, kteří takový systém zavedou, získat nové klienty a udržet si i ty stávající. Tím získají zásadní konkurenční výhodu.
Tímto dílem náš seriál končí, všechny díly naleznete zde.
PARTNEREM SERIÁLU O BLOCKCHAINU JE SDRUŽENÍ |