Mohlo by vás také zajímat
Opatrná ČNB; pozvolné ožívání české ekonomiky a schodek rozpočtu na dosah 200 miliard korun aneb souhrn ekonomických událostí 31. týdne 2024
Libor Akrman 2. srpna 2024Záplava firemních výsledků (Microsoft, Apple, Meta, KB, Česká spořitelna atd.); ČNB snížila sazby o 0,25 %; schodek rozpočtu je zase…
Boeing se přiznal; inflace u nás už je na 2 % a čínská automobilka BYD zaplaví Evropu vozy z Turecka aneb souhrn ekonomických událostí 28. týdne 2024
Libor Akrman 12. července 2024Pražská burza nejvýše po 16 letech; u Volkswagenu přituhuje, Škoda Auto naopak spokojená; O2 koupí operátora Nordic Telecom Regional; kurýrní…
Hraje se o budoucnost lidstva? Ve vývoji umělé inteligence probíhají závody Čína vs. USA
Libor Akrman 25. června 2024Závod mezi USA a Čínou ve vývoji umělé inteligence a robotiky bezpochyby urychlí tempo inovací a posune hranice lidských možností.…
- ANALÝZA
Boeing přiznal chybu. Aktualizace softwaru se protahuje, ztráty narůstají a firma snižuje výrobu
Uzemnění letounů 737 Max už přišlo Boeing na miliardu dolarů. A škody dál narůstají. Americký výrobce letadel netuší, na kolik ho nucená odstávka jeho strojů přijde. Odhady hovoří až o 5 miliardách dolarů.
Není všechno zlato, co se třpytí. Dvojnásob to platí o americkém výrobci letadel Boeing. Jak postupně přicházejí na světlo nové a nové informace, ukazuje se, že nešlo o ojedinělý problém s jeho letadly. A bohužel – kvůli tomu zřejmě umírali lidé při smrtelných nehodách strojů 737 Max.
Softwarová chyba z roku 2017 |
Inženýři Boeingu v roce 2017 zjistili problém s nefunkční výstrahou kvůli chybě softwaru. V té době se podnik spolehl na standardní interní přezkum, který zjistil, že chyba „neovlivňuje nepříznivě provoz a bezpečnost letadel“. Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský stroj aerolinek Lion Air. Informace sdělilo americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který problém analyzoval od listopadu do letošního února, kdy dospěl k závěru, že situace nevyžaduje mimořádnou akci, napsal list The Wall Street Journal. |
Společnost nyní přiznala, že o softwarovém problému letounů 737 Max věděla zhruba rok, aniž by informovala letecké společnosti či regulační orgány. Boeing zároveň v prohlášení uvedl, že při vývoji stroje 737 Max došlo k nedopatření, i když ve věci, která podle Boeingu nemá žádný vliv na bezpečnost ani není bezpečnostním rizikem.
To, že automatizovaný letový systém sehrál roli při nehodách dvou letadel Boeing 737 Max v Etiopii a Indonésii, připustil už dříve Dennis Muilenburg, výkonný ředitel Boeingu.
Špatný systém
Podle předběžných výsledků vyšetřování se zdá, že piloti při obou katastrofách postupovali podle předepsaných instrukcí, ale kontrolu nad strojem se jim obnovit nepodařilo.
U nehod, při nichž zemřelo 338 lidí, podle prohlášení Muilenburga sehrál roli špatný přenos dat do automatizovaného letového systému strojů.
V obou případech se měl následně problematický systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) aktivovat v reakci na chybné údaje o úhlu stroje.
Dříve se přitom společnost snažila svalit odpovědnost za havárii na piloty. Provoz letadel 737 Max je nyní kvůli dvěma tragickým nehodám po celém světě zastaven.
Nejbezpečnější letadlo světa
Boeing už loni vytvořil týmy odborníků, které spolupracují s Federálním úřadem pro letectví (FAA) a zákazníky na dokončení a implementaci softwarové aktualizace. Až Beoeing úspěšně dotáhne tuto aktualizaci a vrátí se zpět na oblohu, bude podle Muilenburg patřit mezi nejbezpečnější letadla vůbec.
Aktualizace softwaru nicméně nabírá zpoždění. Podle původního plánu měl mít Boeing novou verzi do konce března. Podle posledních informací však na upravení MCAS stále pracuje a finální verze má vyjít až za několik týdnu. Aktualizaci navíc ještě musí otestovat a schválit FAA.
V praxi to v podstatě znamená, že se stroje 737 Max vrátí do vzduchu o něco později. V reakci na tyto zprávy například největší americké aerolinky American Airlines prodloužily dobu, po kterou budou rušit 90 letů denně právě kvůli odstaveným strojům 737 Max, až do začátku června, původně přitom plánovaly jejich odstávku jen do 24. dubna.
VÍCE K TÉMATU:
Komu všemu přidělávají uzemněné boeingy před létem starosti?
Poplach v oblacích v číslech: proč jsou z letadel Boeing náhle už jen „pozemšťané“?
Další problém se softwarem?
Problémy a MCAS nejsou jediné. Boeing se podle nových informací potýká s dalším softwarovým problémem. Má se jednat o chybu programu, který ovlivňuje řízení vztlakových klapek. To by mohlo znamenat další vážné ohrožení bezpečnosti letů.
Je obrovskou ostudou pro amerického výrobce, že jeho Boeing 737 Max, který je jedním z nejprodávanějších a nejpoužívanějších typů dopravních letadel, má takové problémy s bezpečností.
Boeing nakonec v reakci na stávající problémy oznámil, že sníží výrobu letounů řady 737 na 42 strojů měsíčně. Nyní vyráběl o desítku strojů měsíčně více. Zbrzdění výroby je víceméně jen dalším krokem poté, co Boeing již pozastavil dodávky letounů 737 MAX zákazníkům.
Nehody se promítly už i do financí
Že nejde o banální problém navíc ukázaly i nedávné čtvrtletní výsledky, při nichž Boeing vykázal pokles čistého zisku i tržeb. Zatímco tržby klesly „jen“ o dvě procenta na 22,9 miliard dolarů, zisk se meziročně „propadl“ o 13 procent na 2,15 miliardy dolarů.
V prvním čtvrtletí dodal Boeing zákazníkům 149 letounů, což je skoro o pětinu méně než před rokem. Dodávky letounů 737 se meziročně propadly o zhruba třetinu na 89 strojů.
Otázkou je, jak se podepíší odstávky letounů 737 Max na dalších výsledcích firmy. Zatím totiž nelze vyčíslit celkový rozsah škod, ani to, jak budou vypořádané případné kompenzace leteckým společnostem. Boeing sám zatím odhaduje, že výše ztrát dosahuje 1 miliardu dolarů měsíčně.
Šéf American Airlines Doug Parker již dříve prohlásil, že ztráty v důsledku výpadku 737 MAX odhaduje na 350 milionů dolarů. Šéf dalších obřích amerických aerolinek Gary Kelly z Southwest Airlines odhadl ztráty z uzemnění letadel a vládního „shutdownu“ jen za 1. kvartál na 200 milionů dolarů. A ztráty evropských přepravců podle odhadů dosáhnou 35 milionů eur.
Podle expertů dosáhnou celkové škody minimálně 5 miliard dolarů.
Obnova důvěry potrvá
K případné kompenzaci se zatím aerolinky spíše nevyjadřují. Southwest je bude řešit s Boeingem na uzavřených jednáních, American Airlines o nich s výrobcem zatím nejednal.
Další problém 737 |
4. květně na letišti poblíž floridského města Jacksonville sjel Boeing 737 z přistávací dráhy a skončil v řece. Na palubě bylo 136 cestujících a sedmičlenná posádka. Při nehodě bylo zraněno 21 lidí, kteří utrpěli lehká zranění. Nikdo nebyl zraněn vážně a ani nepřišel o život. Cestující včetně posádky měli veliké štěstí.. |
Jak uvedl server planes.cz, analytici předpokládají, že Boeing bude kompenzovat postižené společnosti především slevou na dalších objednávkách, případně spolufinancovat marketingové kampaně, které mají obnovit důvěru cestujících v letadlo.
Každopádně je jasné, že i přes vysokou úroveň bezpečnosti v letecké přepravě, bude muset Boeing bojovat o důvěru zákazníků. Což nebude jednoduché, i poté co jeho letadlo mělo další problém (viz box vpravo).
Pět miliard dolarů
Již dříve agentura Reuters s odkazem na odborníky uvedla, že kompenzace za stání jednoho letounu 737 Max budou činit minimálně 250 tisíc dolarů měsíčně.
Nemluvě o tom, že firma i nadále pokračuje ve výrobě letounů 737 Max, což je hlavní produkt amerického výrobce, jinak by totiž musela dát zaměstnancům volno.
Jenže jde v současnosti o neprodejné stroje, které se tak hromadí na plochách tří výrobních závodů v USA. Každý týden jich přibude 10 a jak nedávno upozornil server Business Insider, plochy už jsou pomalu plné.
VIDEO: Boeingu se plní „sklady“
Zdroj: youtube.com
Firma ke konci března registrovala 4625 nevyřízených objednávek na letadla 737 Max, což se snaží dohnat a výše zmíněné zpomalení výroby by mělo od června nabrat opačný trend. Postupně by měla kapacita vyráběných strojů stoupnout na 57 letadel měsíčně.
Otázkou zůstává, zda budou nevyřízené objednávky skutečně realizovány a také, kdy budou moci letadla 737 Max znovu létat. Poslední zprávy hovoří o tom, že už v srpnu. Rozhodující slovo ale bude mít úřad FAA, který by měl 23. května spolu s Boeingem prokázat, že je vše v pořádku.
Alespoň dobrá investice?
Obnovení pošramocené pověsti a důvěry v letoun nebude jednoduché. Ztrátu důvěry už hlásí například indonéská letecká společnost Garuda, která zrušila objednávku na 49 letounů 737 Max 8 v hodnotě přes 110 miliard korun.
Podle některých analytiků je nyní po poklesech akcií Boeing potenciálně zajímavou investicí. Důležité však bude, jak rychle se americké společnosti podaří vyřešit softwarovou aktualizaci, a také, zda nepřijde o další zakázky.
GRAF: Vývoj akcií Boeingu
Za poslední , v dolarech.
Zdroj: TradingView
Nahrávka na smeč pro Airbus
Problémy Boeingu nahrávají druhému největšímu dodavateli dopravních letadel na světě – Airbusu.
Evropský výrobce v poslední době navíc boduje na rychle rostoucím čínském trhu. Během návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga ve Francii koncem března byla na vládní úrovni podepsána dohoda o dodávce zhruba 300 velkých dopravních letadel Airbus čínským leteckým společnostem, v celkové hodnotě zhruba 770 miliard korun.
Ačkoliv jde zatím pouze o rámcovou dohodu, má Airbus velkou šanci svoji americkou konkurenci pořádně potrápit.
Práce kvapná, málo platná. Všechny firmy jsou pod tlakem a složitost výrobků se neustále zvyšuje. Dříve se jeden model ( je jedno jestli je to auto, letadlo, nebo mobil ) vyráběl léta, nebo se postupně „šlechtil“ k dokonalosti i desítky let. Dnes se vše najednou vyvine na počítačích a v nevyzrálém stavu se vrhne na trh. Zářným případem je automobilka Tesla. Když se k tomu přidá fanatická touha po naprosté autonomnosti, asistentech a snaze co nejvíce vyloučit lidský faktor, stane se to, co se stalo.
Až na to že boeing 737 max je konstrukčně jeden z nejdéle vyrábených strojů a tohle by měla být tedy ta nejvyšlechtěnějíší varianta 😉
Jak by dopadlo, kdyby po diesel gate vznikla Boeing gate a vlastníci chtěli vrátit letadla s finanční kompenzací ??? Taky software, taky to fungovalo tak nevím??
Že by se americké tanky rozjeli do celého světa ?
Houmre,rozjely…… je vidět že opravdu nevíš:-)
Podle dosavadních informací to vypadá na tradiční problém s americkou korupcí, kdy FAA tlačí na dozorové orgány, tedy sama na sebe, aby Boeingu ve všem vyšly vstříc a kašlali z vysoka na bezpečnost provozu. MCAS byl správně pojmenován jako neviditelná bestie v letadle, která občas sama vyskočí z klece a zabije všechny v okolí. Piloti neměli proti tomuto neviditelnému zabijákovi bez potřebných znalostí žádnou šanci. Boeing se přitom s FAA postarai, aby žádné informace o existenci a funkčnosti MCAS NEMOHLI OBDRŽET. Důvod? Letecké společnosti by museli piloty vycvičit minimálně na simulátorech, což Boeing nechtěl. Hádejte proč?
Společnosti…musely…
Zlatá 60, 70, 80-tá léta. Technika byla robustní, spolehlivá a technických vymožeností které jsou poruchové zrovna neoplývala. Nebylo potřeba, auto splňovalo ten účel k čemu měla od samého začátku sloužit – dostat se z bodu A do bodu B. Od té doby co se do této techniky vmísila elektronizace, digitalizace a už i částečně robotizace to stojí za starou Belu. Auto se stalo pro vlastníka dojnou krávou. To samé se děje v leteckém průmyslu. Jako ing. elektronik tomu poměrně dobře rozumím, elektronice nedůvěřuji protože se chová často nevypočítatelně. Jistě to u auta není problém, zůstane stát, ale u letadla? To spadne a zemřou lidé. Tím nechci říci že bychom se měli vrátit u ovládání letadel k ocelovým lankům. Já kritizuji na celém systému jenom tu rychlost. Proč nemůžou výrobci vyrábět úspěšné modely dlouhou dobu a pouze je v maličkostech vylepšovat. Tak to fungovalo dříve u automobilů, mnohé modely se vyráběly 10, 12, 14 a více let, některé i déle. Technika pak byla zpravidla nezničitelná.
Jenže kdo ví, jak to všechno je. V médiích se toho nakecá a pravda je kolikrát někde úpně jinde.
Přesně! A teď ještě jedna věc – když se zákazník nějaké cestičky dozví, že poletí s tímto život ohrožujícím krumplem a stornuje dopravu, co potom? Společnosti, které používají 737MAX půjdou do kopru???