Mohlo by vás také zajímat
Bublina kolem AI? Může to zajít ještě mnohem dál
Dmytro Spilka 27. listopadu 2024Americké akciové trhy žene vzhůru z velké části nadšení z potenciálu umělé inteligence. Po uvedení ChatGPT od OpenAI, kterou pomohl…
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
- ČLÁNEK
Automobilový průmysl se obává těžkých časů. Zotavení nemusí přijít rychle
Němečtí manažeři v automobilovém průmyslu doufají, že v Evropě dojde k rychlému ekonomickému oživení, jako se to ukázalo v Číně. Poradenská společnost AlixPartners ale varuje, že prudký pokles výroby vystřídaný stejně ostrým nárůstem se pravděpodobně konat nebude. Na úroveň před vypuknutím pandemie se sektor může dostat až v roce 2022.
Německý automobilový průmysl je, podobně jako v České republice, tahounem celé ekonomiky. I když manažeři nejprve šíření koronaviru podceňovali, nyní doufají, že dopad na ekonomiku, a zejména na poptávku po nových automobilech bude kopírovat vývoj v pevninské Číně.
Čínský trh: prudký propad, rychlý růst
Tam se prodeje (společně s výrobou) automobilů v únoru meziročně propadly o 80 procent. Od té doby se tržby s postupným uvolňováním pravidel karantény opět poměrně rychle zvyšují.
V prvním březnovém týdnu byl meziroční rozdíl „jen“ 50 procent, ve druhém týdnu 44 procent. Tímto tempem by se obrat měl na předkrizovou úroveň dostat v květnu.
Také německé automobilky už výrobu v říši středu rozjíždějí. Volkswagen obnovil výrobu ve všech 33 továrnách a agenturní zprávy uvádějí, že všech dva tisíce prodejců kmenové značky VW už otevřelo (německé továrny zatím stojí, provoz mají pozastaven do 19. dubna, pozn. red.).
Roztříštěná opatření v EU
Studenou sprchou pro výrobce by ale mohla být analýza společnosti AlixPartners. Z ní vyplývá, že k tak rychlému obnovení poptávky, ale i výroby, na trhu Evropské unie nedojde.
Situaci komplikuje roztříštěnost protipandemických opatření v jednotlivých zemích a také různě závažný průběh epidemie. Produkce dílů z postižených zemí, jako jsou Španělsko a Itálie, je přitom pro německé automobilky klíčová k tomu, aby mohly v plné míře obnovit výrobu.
Každý týden zastavené produkce znamená pro evropský autoprůmysl ztrátu osmi miliard eur.
Ian Henry, šéf britské společnosti AutoAnalysis
„Nyní vidíme další dvě možnosti. Recesi pro rok 2020 s celosvětovým poklesem obratu v automobilovém průmyslu o 16 až 21 procent. Nebo delší recesi s poklesem 22 až 27 procent při slabém zotavení během příštího roku, pokud se nepodaří pandemii rychle dostat pod kontrolu,“ prohlásil pro německý týdeník WirtschaftsWoche výkonný ředitel AlixPartners Elmar Kades.
Optimistická varianta: autosalony otevřou v červnu
První varianta počítá s tím, že se výroba v automobilkách obnoví v květnu a zákazníci budou moci navštěvovat autosalony nejpozději v červnu. Navíc je potřeba, aby subdodavatelé byli v dobré finanční kondici a mohli výrobu plně obnovit.
Pesimističtější scénář počítá s tříměsíční nucenou odstávkou výroby a s tím, že se zákazníci budou vracet k nákupu nových automobilů pomaleji. V takovém případě může dojít k propadu poptávky v Evropě v tomto a příštím roce o 30 procent.
Kades se domnívá, že následky pro autoprůmysl budou horší než při finanční krizi po roce 2008. Návrat k „normálu“ před šířením viru by tak mohl nastat až v roce 2022.
VÍCE K TÉMATU:
Zrušený autosalon v Ženevě bude stát automobilky jen „drobné“. O co návštěvníci přišli?
Zeptali jsme se odborníků, jak kritický bude výpadek autoprůmyslu kvůli koronaviru
Přepište historii! Start největší státní podpory v dějinách České republiky se přiblížil
Rating pro automobilový sektor se zhoršuje
Podobně neradostný výhled pro český a slovenský trh zveřejnila také francouzská pojišťovna Coface, jež pojišťuje firmám pohledávky a radí v řízení rizik.
Již loni totiž začaly prodeje automobilů klesat na americkém a čínském trhu, v Evropě se prodeje propadly v lednu a únoru. V automotive sektoru tak společnost zvýšila riziko na vysoké.
„Horší rating ilustruje jak špatné zdraví celého sektoru, tak významnou provázanost globálních výrobních řetězců. Odvětví bylo globálně ovlivněno hospodářským zpomalením, protekcionismem a strukturálními změnami spojenými s inovacemi, předpisy a změnami chování spotřebitelů,“ vysvětlil generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou a Slovenskou republiku Ján Čarný.
Produkce automobilek by mohla v dalších měsících globálně propadnout až o 75 procent.
POSLECHNĚTE SI PODCAST:
Miliony nevyrobených aut
Rovněž propočty britské společnosti AutoAnalysis přidávají pesimistický výhled. Její majitel Ian Henry pro deník The Financial Times uvedl, že výrobci v EU a Americe by mohli přijít o více než 100 miliard dolarů, pokud továrny zůstanou zavřené do konce dubna.
Pro Evropu to bude znamenat ztrátu 66 miliard dolarů, protože vypadne produkce 2,6 milionu automobilů. V Americe to bude znamenat výpadek dvou milionů vozů v hodnotě 52 miliard dolarů.
Každý týden zastavené produkce znamená pro evropský autoprůmysl ztrátu osmi miliard eur. Generální ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess odhadl ztrátu společnosti na dvě miliardy eur každý týden.
Je velmi pravděpodobné, že evropské automobilky nezačnou vyrábět dříve než v květnu. Tuzemská jednička Škoda Auto už prodloužila přerušení výroby do 27. dubna. Výroba v továrnách v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí stojí už od 18. března.
Jak ukazují aktuální data, prodeje aut jednoznačně klesají. Podle dosud zveřejněných údajů se prodej nových aut v západní Evropě v březnu snížil asi o dvě třetiny. V USA se prodej aut v březnu propadl na nejnižší úroveň za deset let.
AUTO PRŮMYSL BUDE MUSET SNIŽOVAT VÝROBU , NEBUDE MOC LIDÍ KTEŘÍ Z DŮVODU ŠETŘENÍ NA HORŠÍ ČASY PŘI MOŽNOSTI ZTRÁTY ZAMĚSTNÁNÍ A MOŽNÉHO NÁVRATU VIRU PŘÍŠTÍ ZIMU MŮŽE NASTAT STEJNÁ SITUACE , PROTO DOST LIDÍ BUDE ZVAŽOVAT JAK S FINANCI AUTO NENÍ DOBRÁ FINANČNÍ ZÁRUKA .
Hlavně za co budou lidi auta kupovat,když nebudou mít prašule.
Lepšolidi takové hlouposti jako auta nekupují, to jen rozežrané nadnárodní firmy; vyčůránci (management) v nich jezdí i soukromě a vůbec se tím netají; proč by je kupovali, když se to přes firmu dá „zařídit“. Obyčejní pracující mají tak leda na ojetiny, a to ještě málokdy…
U nás nové Škodovky kupovaly téměř jen firmy. Ty asi ze dne na den nepřestanou, spoustu aut mají na leasing, takže vozový park musí obměňovat, pokud auta budou potřebovat. V zahraničí se ale prodá víc aut, která se u nás vyrábí, domácnostem a tam může být pokles citelný. Uvidíme, jestli vlády podpoří prodeje v zahraničí šrotovným.
Proto jsem si nechal poslat z Milwaukee /USA/ Chevrolet Camaro ! Hezky nový,aby česká,závistivá socka praskla vzteky !
a to se již 14 států EU dohodlo že musí pokračovat zelená linie a ještě jí chtějí přitvrdit. Pokud zůstane tak, jak je, pak letos musí ceny aut vzrůst o cifru okolo 100 tisíc (díky emisím za které automobilky budou platit pokuty) Takže mnoho lidí v Evropě na auto mít nebude a automobilky je budou muset zdražit. To je docela na palici.
Škoda momentálně žádná auta nevyrábí, přesto již zdražila.
Ano, je to jisté, ta slavná EU nás jistě zachrání, určitě vymyslí něco geniálního. třeba ty povinné slavné elektromobily s úžasným dojezdem 150 – 200 km a lidovou cenou 1000000 Kč, ty půjdou na dračku, Angela to určitě zařídí a nařídí a hned poté povinné kvoty na islámské teroristy ze Sýrie, ČSSD ji to odsouhlasí, Hamáček je stejný kolaborant jako Sobotka, takový poslušný osel Angely Merkel v červeném svetru, který podepíše i Rudé právo, tož tak, jsem v klidu, EU nás zachrání, tak, jak to dělá od roku 1990…