Už v březnu se evropský trh s osobními automobily, měřený registracemi nových osobních aut, propadl o více než polovinu, v dubnu to bylo meziročně dokonce o tři čtvrtiny.
Pandemie koronaviru a s ní spojené restrikce a dobrovolné odstávky výrobců v podstatě zcela ochromily prodej osobních vozů napříč kontinentem. Výrazný pokles prodejů byl patrný i v zemích, které k žádným razantním restrikcím nepřistoupily.
GRAF: Vývoj měsíčních prodejů aut
Za posledních 12 měsíců, srovnání let 2018 až 2020, v absolutních počtech aut.
Zdroj: ACEA
Prozatím šlo o tzv. nákladový šok, který kromě zmíněných restrikcí a odstávek umocnilo i zamrznutí dodavatelských řetězců v rámci některých výrobních skupin.
Ve srovnání s loňským dubnem se v EU a ve Velké Británii, která zůstává dál jedním z nejvýznamnějších trhů pro tuzemské automobilky, prodalo celkem o zhruba milion vozů méně.
GRAF: Vývoj dubnových prodejů aut v EU
Jde o prodeje za duben od roku 2010 do roku 2020, v počtu prodaných aut.
Zdroj: ACEA
Výpadek za první čtyři měsíce už dosáhl 2,1 milionu aut, respektive 39 procent. Už na první pohled je zřejmé, že tak velký schodek v prodejích se nepodaří v dalších měsících dorovnat a celý trh letos zůstane v červených číslech.
Téměř úplně se v dubnu zastavily prodeje aut v Itálii (–97,6 procenta), Španělsku, Belgii i ze statistik již vyčleněné Velké Británie. Tedy v zemích, které měly s nákazou největší problém. Nejnižší procentní ztrátu prodejů naproti tomu pocítilo Dánsko (–37 procent) a Švédsko (–37,5 procenta).
Lídrem trhu Volkswagen
Asi nemá smysl rozvádět, že propad registrací se dotýká všech výrobců nebo že je citelnější pro automobilky, které jsou domicilované právě v nejvíce zasažených zemích (jako právě FCA Group v Itálii).
VÍCE K TÉMATU:
Automobilový průmysl se obává těžkých časů. Zotavení nemusí přijít rychle
VIDEO: Proč je automobilový průmysl pro Evropskou unii tolik důležitý?
První důsledky pro epidemií nejvíce zasažené země? Brutální propad prodeje aut
Současná pandemie tak nemohla nechat nedotčené jejich letošní tržní podíly. Z tohoto pohledu jako vítěz vychází VW s více než čtvrtinou trhu, včetně Škody Auto, BMW a Toyoty. Na opačném konci žebříčku pak jsou PSA spolu s FCA.
Výsledky prozatím ukazují, jak autoprůmysl zasáhl nákladový šok, nicméně možná ještě podstatnější bude, jak se vyrovná s nadcházejícím šokem poptávkovým.
A co teprve poptávkový šok
Přece jen odložené nákupy lze realizovat se zpožděním, nicméně recesí seškrtané rozpočty budou znamenat i nižší reálnou poptávku v dalších měsících.
Ostatně průzkumy mezi firmami i domácnostmi nižší zájem o nákupy aut zřetelně indikují. Příliš nadějně nevypadají ani mimoevropské trhy, kam směřuje zhruba třetina celkové produkce automobilového průmyslu EU.
A to zcela ponecháváme stranou hrozby pokut za „nezelená“ auta, která mají už brzy tomuto průmyslu uštědřit další ránu.
Až si je kupuji přeplacení pracovníci Euro parlamentu a bohati hlavně a to auta s litrovými motory nebo elektrickými by měli mít pro ně speciální cenu 100 000 eur pro ně a rodinné příslušníky !!
Pokud si chcete koupit auto ( jakékoliv ) počkejte do podzimu – bude nejméně o 20% levnější. Pokud vydržíte
Nebude, zlevňovat není kam. Povinná bezpečnostní výbava + emisní systém + limity Co2 (následné pokuty EU) ceny aut nesmírně navyšují. Zlevňovat se nemůže, výrobce by prodělal. 🙁 A od roku 2021 bude mnohem hůř.
Nové auto je po ekonomické i ekologické stránce naprostá katastrofa. Nezávisle na pohonu. Mám 22 let starý Focus na běžné ježdění a k tomu si chci koupit jeden až dva youngtimery pro radost. A pořád mě to vyjde dohromady levněji než nové auto. Amortizace bude takřka nulová či záporná a já nemusím zvyšovat svoji ekologickou stopu nesmyslnou prací za účelem koupě zbytného nesmyslu. Kvůli reálnému rozdílu litru benzínu na 100 km se vůbec nevyplatí kupovat nové auto, které navíc nic nevydrží.
Hlavně, že furt chtěj přejít na drahý elektromobily — to už nebude kupovat vůbec nikdo a na dotace na elektromobily můžou firmy rovnou zapomenout páč rozpočet je rozfofrovanej.
Jestli chtěj pošahaný EU politici ještě pořád Green deal, tak automobilky zkrachujou a nebo odejdou mimo EU.
A my tady pak budem jezdit na kolech jako ve Vietnamu.
Prostě se těch aut bude vyrábět míń . Podle odbytu, tak jako vše ostatní.Už to není ani kam dávat. A v cz, nemáme na to množství ani silnice,mosty ,kruhové objezdy o parkovacích místech nemluvě.
Základ auta nezlevní, není kam. Maximálně přihodí nějakou lepší výbavu za sníženou cenu.
No jak tohle dopadne jsem velice zvědav. Kdo vyhraje zda nenažrané státy s EU v čele nebo automobilky a prostý zákazník……..oba vyhrát nemůžou.
No a nebude to o nic lepší ani do budoucna. Automobilky už totiž narazily na dno. Kdo auto chce už je má a jen málo lidí má na to měnit je co dva roky jako ponožky. A taky narazily na dno v tom co zákazníkům nabídnout. Žádné nemá nějakou průlomovou výbavu co by jiní neměli,právě spíš naopak,auta jsou plná povinných prvků které lidi spíše na** než že by z nich měli radost a výhled lepší není,právě naopak.
Pak se vymýšlí takové věci jako ekologické zóny a šrotovné,jen aby to lidem nacpali,ale lidi po tom už prostě netouží,netouží mít místo odolného a spolehlivého motoru,litrové chrastítko co se bude měnit co 60 tis jak na běžícím páse a velká většina populace netouží mít ani auto na baterky. Zkrátka tučná léta skončila,autoland evropy krachuje a viníkem je jen EU a její předpisy
Tak jsi ta předražená auta plných zbytečných nesmyslu nechte ,ještě budete rádí je prodat za výrobní cenu
Proč nedělate lidová jednoduchá spolehlivá auta za rozumnou cenu bez nějakejch zbytečností , jsem zvědav kdy už konečně na to přijdete.