Pro evropský trh s osobními automobily byl rok 2020 naprosto výjimečným. Z pohledu počtu registrovaných vozů v EU sice nebyl úplně nejslabší (tím byl rok 2013), avšak rychlost pádu celého trhu byla dosud nevídaná.
Zatímco po pádu Lehman Brothers trh padal pět let, až se dostal pod hranici 10 milionů prodaných vozů, v době pandemie na to stačil ani ne rok, jak potvrzují aktuálně zveřejněné výsledky.
O čtvrtinu méně
V celé EU se tak v roce 2020 zaregistrovalo celkem 9,94 milionu nových vozů, což bylo o téměř 24 procemt méně než v roce předchozím.
Meziroční výpadek více než tří milionů vozů jde především na vrub pandemie a jejích ekonomických důsledků. Určité známky cyklického zpomalení sice byly vidět už v prvních dvou měsících roku, avšak ten hlavní pád nastal až po vypuknutí pandemie v unijních zemích.
GRAF: Srovnání prodejů automobilů v EU
Za roky 2019 a 2020, procento udává meziroční srovnání.
Zdroj: ACEA
Nejprve automobilový průmysl zažil vlnu odstávek způsobených rozpadem dodavatelských řetězců i ostražitostí samotných výrobců. Ty ovlivnily především výsledky druhého čtvrtletí, nicméně poté začal být stále více patrný i útlum poptávky.
Další vlna pandemie tento trend jen zesílila a navíc přinesla i dočasné uzavírání autosalónů a omezení příležitostí pro nákupy. Trh proto zažil bezprecedentní pád, který nezastavily ani nadějné podzimní prodejní výsledky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Proč je automobilový průmysl pro Evropskou unii tolik důležitý?
Stellantis: nová hvězda automobilového průmyslu ze spojení Fiatu Chrysler a Peugeotu
Jaká jsou hlavní rizika pro český i evropský autoland?
Francouzsko-italský pád
Ve všech zemích počty registrovaných vozů padaly dvouciferným tempem. Nejvíce v Chorvatsku (-42,8 %), nejpomaleji pak v Dánsku (-12,2 %).
Propad tří největších evropských trhů v rámci EU – německého, francouzského a italského – je sám o sobě odpovědný za více než polovinu celkového poklesu. Propad zasáhl především italské a francouzské automobilky, které tak ztrácely svůj tržní podíl ve prospěch těch německých.
Největší evropská automobilka (VW) si tak připsala více než čtvrtinu v EU prodaných automobilů. Škoda jako jeho součást byla při dobývání tržního podílu dokonce nejúspěšnější, když dosáhla 5,6procentního podílu trhu (o 0,6 procentního bodu větší než v předchozím roce).
Lépe než řadě ostatních se vedlo i dalším v tuzemsku působícím automobilkám. A to je s ohledem na pozici automobilového trhu v Česku nepochybně dobrá zpráva, zvlášť když právě i automobilový průmysl zadržuje pád ekonomiky v době třetího lockdownu.