Mohlo by vás také zajímat
Bitcoin prolomil hranici 100 tisíc dolarů; Babiš zrušil svěřenský fond a královnou Spotify je Taylor Swift aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 6. prosince 2024MPO zadotuje 700 miliony projekty s AI; průměrná mzda vzrostla; ČEZ koupil elektromontážní EL-ENG; Juchelka bude dál v čele KB;…
Obchodní válka mezi USA a Čínou: Přinese pokles světového obchodu a vzestup nových center
Libor Akrman 4. prosince 2024Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další…
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
- ANALÝZA
Stellantis: nová hvězda automobilového průmyslu ze spojení Fiatu Chrysler a Peugeotu
S nástupem roku 2021 se finalizovala obří automobilová fúze. Akcionáři italsko-americké automobilky Fiat Chrysler (FCA) a francouzského výrobce PSA schválili spojení obou podniků. Od půle ledna z nich bude už jen jeden koncern Stellantis.
Sňatek z rozumu, nebo z lásky? Podle odborníků šlo v případě předloni oznámeného spojení automobilek PSA Group a Fiat Chrysler (FCA) spíše o to první. Fúze obou společností v celkové hodnotě 52 miliard dolarů znamená vznik čtvrté největší světové automobilky s roční produkcí okolo 8,7 milionu vozů a tržbami přes 165 miliard eur.
Sloučený podnik ponese od 16. ledna, kdy má být fúze definitivně dotažena, název Stellantis. Název sloučeného podniku Stellantis je odvozen od latinského slova stella (hvězda). Kmenové akcie nového koncernu se začnou v pondělí 18. ledna 2021 obchodovat na pařížské burze Euronext a na milánské Mercato Telematico Azionario a na newyorské burze NYSE v úterý 19. ledna 2021.
Pod Stellantis bude spadat celkem 14 značek. FCA nyní zahrnuje například italské značky Fiat a Maserati či americké značky Jeep, Dodge nebo Ram. Do skupiny PSA patří mimo jiné francouzské značky Peugeot a Citroën a německá značka Opel.
FCA: nevěsta na vdávání
Italsko-americký výrobce hledal vhodného partnera již delší dobu. Koncernu, mezi jehož značky patří Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Dodge, Jeep nebo Lancia, se v posledních letech zejména v Evropě příliš nedařilo.
Důvodem bylo zaměření se především na masově vyráběné menší vozy, které však přináší výrobcům jen nízké marže kvůli tvrdé cenové konkurenci na tomto trhu. Zároveň je slabinou koncernu výrazné zaostávání v oblasti vývoje nízkoemisních technologií.
Fiat dokonce zaplatil Tesle stovky milionů eur za to, aby mohly být prodeje jejích elektromobilů započítány v rámci flotily Fiatu, a tím pádem se firma mohla vyhnout emisním pokutám.
Právě v této oblasti by měla mít nově oznámená fúze další synergický efekt, neboť koncern PSA, pod jehož křídla patří značky Peugeot, Citroën či Opel, je ve vývoji nových technologií o poznání dál.
Do dvou let chce francouzská automobilka představit hned sedm elektrických automobilů, přičemž do roku 2025 plánuje nabízet plně elektrické nebo hybridní verze dokonce všech svých modelů.
Akcionáři Fiatu slaví
Že jsou pro koncern FCA připravované vdavky výhrou, o tom svědčí i reakce investorů na finančních trzích. Během několika dnů od společného oznámení posílily akcie firmy přibližně o čtvrtinu.
Zhodnocení finálního dopadu na francouzského výrobce je o poznání složitější, což dokládá i vývoj na burze. Jeho akcie sice krátkodobě po oznámení posílily, následně však znatelně propadly a nyní se pohybují prakticky na obdobných úrovních jako před vyhlášením plánované fúze.
GRAF: Vývoj kurzů akcií automobilek PSA a FCA
Za poslední měsíc, v eurech (PSA – levá osa Y) a dolarech (FCA – pravá osa Y)
Zdroj: tradingview.com
Ačkoliv se oběma diskutovaným automobilkám v posledních letech poměrně dařilo (i přes koronavirový propad v začátku loňského roku) a jejich akcie zaznamenaly výrazné zhodnocení, z pohledu ziskovosti nejde o nijak zázračně úspěšné výrobce.
Vedení obou automobilek podle agentury Bloomberg věří, že společně dokážou konkurovat největším automobilkám Volkswagen a Toyota. Zároveň budou mít větší možnosti a zdroje v rozšiřování portfolia elektrických vozů. Do vývoje a výzkumu dnes míří obrovské částky, hlavně do vývoje elektromobilů, zabezpečení vozů a dalších technologií jako třeba autonomní vozy.
Přesto zůstává před Stellantis řada výzev. Lze předpokládat, že dojde ke sloučení a spolupráci (a tím i k úspoře nákladů) některých modelových řad. Lze čekat, že některé modely skončí. „Ani jedna z automobilek ale nemá silné postavení na trhu luxusních vozů nebo na obrovském čínském trhu,“ upozorňuje Bloomberg.
Společný koncern by však měl zlepšit postavení při vyjednávání s dodavateli, což v autoprůmyslu rozhodně není zanedbatelný faktor. Celkem by mělo spojení přinést podle dřívějších odhadů roční úspory ve výši přes 4,1 miliardy dolarů. Nicméně většina z nich by se měla realizovat až po čtyřech letech od spojení obou firem.
Příležitostí je expanze na nové trhy
Spojení nabízí možný přesah i z pohledu geografického rozložení. Zatímco Chrysler má pochopitelně silné postavení zejména ve Spojených státech, Peugeot na tomto trhu vůbec nepůsobí.
Mohlo by se tak pro tuto značku jednat o vstupenku na americký trh, zároveň by koncern FCA posílil své postavení v Evropě, kde se mu nyní daří v podstatě jen v segmentu malých městských vozů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nečekané námluvy: co stojí za spojením automobilek PSA Group a Fiat Chrysler?
Jaká jsou hlavní rizika pro český i evropský autoland?
Za přesun výroby Superbu na Slovensko může hamižnost a nenasytnost odborářů
Jak se projeví změna na nejvyšším postu ve Škodě Auto? Zeptali jsme se odborníků
Jak už bylo zmíněno, nově vzniklý podnik by měl pomoci ve výraznější expanzi na nejdůležitější světový trh, tedy do Číny, kterému se obě automobilky prozatím spíše vyhýbaly. Čína v posledních letech dlouhodobě představuje hlavního tahouna světového automobilového trhu, ne ale pro PSA.
Na hlavním světovém trhu propadly prodeje PSA ze 700 tisíc aut v roce 2014 na méně než 100 tisíc, což je výsledek za rok 2020. A o moc lépe tam na tom není ani FCA.
Snaha o konsolidaci je logická
Konsolidace je v rámci odvětví (a nejen v autoprůmyslu) jedním z nejdiskutovanějších témat poslední doby.
Automobilky bojují se slábnoucí poptávkou, nákladný výzkum a vývoj navíc ujídají z už tak nízkých marží, se kterými celý sektor pracuje. Do toho se přidávají regulátoři, zejména v Evropě, kteří na automobilky vyvíjejí extrémní tlak kvůli snížení emisí. Přísné pokuty, které budou muset firmy hradit při produkci automobilů s nadlimitně vysokými emisemi, jsou pro všechny velkým strašákem.
Naposledy na automobilovém trhu došlo k velké transakci v roce 2017, kdy právě PSA koupilo od amerického General Motors dlouhodobě ztrátovou automobilku Opel. Její vlastnictví přineslo GM za 17 let kumulovanou ztrátu 22,4 miliardy dolarů.
I proto ji Američané ještě rádi prodali PSA za pouhou desetinu této částky (přesně 2,3 miliardy dolarů, pozn. red.). Francouzský koncern však udělal řadu pozitivních opatření, která Opelu pomohla. Zeštíhlil produktovou nabídku, zvýšil prodejní ceny a srazil náklady, což pomohlo automobilce překvapivě rychle překlopit své výsledky do černých čísel.
Nejde však jen o akvizice. Mezi těmi největšími světovými hráči narůstá snaha o sdílení technologií. Například Volkswagen a Ford společně pracují na vývoji elektrických vozidel a technologií autonomního řízení. Na vývoji samořiditelných vozů také společně pracují BMW a Daimler, jinak odvěcí rivalové na poli prémiových vozů.
Nový lídr autoprůmyslu?
V souvislosti s chystanou fúzí se již dříve začalo hovořit o zrodu nebo posílení nové ikony sektoru v osobě Carlose Tavarese, který vede PSA od roku 2013. Původem Portugalec bude i v čele nového společného podniku. „Společně budeme silnější než jednotlivě,“ stojí v jeho komentáři po kladném verdiktu akcionářů k fúzi.
Druhý z šéfů automobilek, Mike Manley, který je v čele FCA, bude působit rovněž v hlavním vedení firmy, byť přesná pozice ještě nebyla oznámena.
Analytici uvádějí, že 61letý Tavares je pro místo ředitele správnou volbou, když o podobně silné manažery v posledních letech sektor spíše přicházel. Narážejí tak na smrt bývalého ředitele FCA Sergia Marchionneho a zatčení bývalého šéfa aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna.
Tavaresovi, bývalému manažerovi Nissanu a později Renaultu, vyneslo pozitivní ohlas právě oživení ziskovosti Opelu. Portugalský manažer ještě v barvách Renaultu silně podporoval snahu o spojení s Fordem a GM.
Uvidíme tedy, jak se mu povede v čele koncernu. Jednou z věcí, se kterými se bude muset jako nejvyšší šéf obřího podniku vypořádat, bude otázka, zda udržet velké množství výrobních podniků, nebo zda nedojde k uzavření některého z nich, hlavně v Evropě.