Tuzemský automobilový průmysl se rychle vzpamatoval z první vlny pandemie a jeho produkce se poměrně svižně začala vracet k loňským úrovním.
V září ji, alespoň co do objemu výroby překonal, byť počty vyrobených aut ještě stále zaostávaly. Přesto i v tomto posledním případě už vypadaly výsledky v posledních měsících o poznání lépe než na jaře.
Ve srovnání s prvními devíti měsíci loňského roku se tak vyrobilo o zhruba 260 tisíc osobních vozů méně.
Evropský návrat k poklesu
Jak se dařilo automobilovému průmyslu jako největšímu tuzemskému výrobci a exportérovi v posledním měsíci, zatím ještě nevíme, ale už dnes se můžeme podívat, jak dopadly registrace nových vozů v EU v říjnu.
Tedy v měsíci, kdy se naplno rozběhla druhá vlna pandemie nejenom v Česku, ale i v řadě dalších evropských zemích. A právě pandemie stoj i za horšími výsledky letošního října, kdy se registrace meziročně propadly o 7,8 procenta (viz graf).
GRAF: Srovnání prodejů osobních aut v EU
Jde o meziroční srovnání po měsících za letošní rok a stejné období o rok dříve, v abs. číslech, procento udává meziroční rozdíl.
Zdroj: ACEA
Hlavní důvody slabých výsledků lze hledat jak na straně nabídky (omezování prodejů v některých zemích), tak i slabší firemní i spotřebitelské poptávky.
V plusu byl tentokrát pouze irský trh, kde ovšem nelze přehlédnout velmi nízký srovnávací základ z předchozího podzimu. Největší evropské trhy si vedly smíšeně. Od stagnace v Itálii (-0,2 %), přes mírný pokles v Německu (-3,6 %) až po dvouciferný propad ve Španělsku (-21 %).
Od začátku roku tak trh poklesl o necelých 27 procent, což představuje zhruba 3 miliony vozů.
SOUVISEJÍCÍ:
Proč je automobilový průmysl pro Evropskou unii tolik důležitý?
Automobilový průmysl se obává těžkých časů. Zotavení nemusí přijít rychle
Ivan Hodač (Aspen Institute): Země by se v autoprůmyslu měly dohodnout na globálním regulačním rámci
Čeští výrobci navyšují podíl
Když se na výsledky podíváme z pohledu výrobců, tak byl říjen byl pozitivním měsícem pro skupinu Fiat (FCA) a Peugeot (PSA). Nicméně tento jeden měsíc nic nezměnil na faktu, že obě skupiny letos ztrácejí podíl na trhu.
Nárůstu tržního podílu v prvních deseti měsících dosahuje především Toyota, Volkswagen (VW) a Hyudai. Shodou okolností automobilky zastoupené i v Česku.
Nejde sice rozpitvat, jak moc se na tom podílejí právě jejich tuzemské závody, avšak minimálně v případě Škody dochází k posilování její pozice na unijním trhu z loňských 5,1 na 5,7 procenta.
Milosrdnější druhá vlna
Přitom je stále více zřejmé, že druhá vlna pandemie nebude mít na automobilky tak drtivý dopad jako ta první. Minimálně proto, že neprobíhají plošné odstávky, ani se nerozpadají dodavatelské řetězce.
Hlavním problémem tak zůstává především nejistá poptávka na straně firem i spotřebitelů a zpřísňování emisních limitů. Ty tak dohromady představují hlavní rizika pro aktuálně nadějný rozjezd celého automobilového průmyslu.