Česká ekonomika si v prvním čtvrtletí vedla, zdá se, nad očekávání dobře. Podle předběžného odhadu její půlprocentní mezikvartální růst v úvodu roku sice nemusí v porovnání s výsledky loňského roku vypadat až tak impozantně, nicméně ve srovnání s tím, co napovídaly měsíční statistiky, a zvláště pak soft indikátory, je to velmi solidní výsledek.
GRAF: Vývoj české ekonomiky
Podle ukazatele HDP jde o mezikvartální srovnání za posledních pět let, v procentech.
Zdroj: tradingeconomics.com
Podrobnosti sice zatím k dispozici nejsou, avšak komentář statistiků, že k růstu přispěl především zpracovatelský průmysl, je sám o sobě docela překvapující. Ať už z pohledu tvrdých dat, indexu nákupních manažerů (PMI), nebo produkce největšího tuzemského průmyslu – výroby automobilů.
Pokles znamená stabilitu
Právě automobilky se příliš dobrými výsledky v prvním kvartále chlubit nemohou, když jejich výroba, tuzemské prodeje i export klesaly.
Jenže jedna věc je počet vyrobených aut a druhá je pak přidaná hodnota, která se do HDP započítává a která se po obměně modelů může docela lišit.
VÍCE K TÉMATU:
Německá ekonomika brzdí. Má se český autoland bát?
Tři rány pro Babišovu vládu: almužna od ČEZu, ztrátová pošta a ještě prognóza od MMF
Na to, jak to bylo ve skutečnosti, si ovšem budeme muset počkat. Až na konci května totiž statistický úřad zveřejní více podrobností o vývoji ekonomiky v prvním kvartále.
Auta jdou už zase na odbyt
V mezičase můžeme sledovat alespoň to, jak jdou auta nejenom v tuzemsku, ale i v celé EU vlastně na odbyt.
Nově zveřejněná čísla napovídají, že se prodeje (registrace) nových osobních vozů začínají na tomto trhu stabilizovat. V dubnu totiž meziročně poklesly už jen o 0,4 procenta, a dokonce tři z pěti největších národních trhů vykazují mírný nárůst.
GRAF: Prodeje osobních vozů v EU
Meziroční srovnání po měsících, v procentech

Zdroj: ACEA
Celkové výsledky od začátku roku jsou sice ještě v minusu, nicméně dřívější propad se začíná zmírňovat a trh jako takový má šanci se už poměrně brzy stabilizovat.
V měsíčních výsledcích uvidíme sice ještě velké výkyvy. Zvlášť meziroční srovnání bude kolísat, protože loňské zavedení tvrdších emisních limitů s jednotlivými čísly pořádně zamíchaly, nicméně na celkovém trendu se nic měnit nemusí.
To by rozhodně byla dobrá zpráva pro tuzemské výrobce. A vlastně i pro celou českou ekonomiku, která byla doposud na automobilkách bytostně závislá. Asi nejvíce v celé EU.