Fotbaloví fanoušci si v nedělní podvečer přišli na své. Ve finálovém zápase mistrovství světa v Rusku předvedli fotbalisté jak Francie, tak Chorvatska parádní podívanou, která přinesla šest gólů, nejvíce od roku 1966.
VIDEO: Sestřih finálového utkání MS ve fotbale 2018 Francie vs. Chorvatsko
Zdroj: YouTube.com
Šťastnějším se nakonec stal výběr země galského kohouta. Může se zpomalující francouzská ekonomika za odměnu těšit na dodatečný růstový impuls?
Větší efekt čekat nelze
Historie dává tušit, že pokud ano, nebude nikterak dramatický. Když v roce 1998 „Les Bleus“ naposledy vyhráli světový šampionát, byli zároveň pořadatelskou zemí, což se projevilo ve vyšších výdajích na infrastrukturu.
V průběhu současného turnaje se nicméně musela francouzská ekonomika spokojit toliko s vyššími spotřebitelskými výdaji (potraviny, alkohol, elektronika), těsně po jeho konci lze očekávat i zvýšenou sportovní aktivitu Francouzů.
Celkový bezprostřední dopad na růst tak zůstane spíše omezený a krátkodobý. Co však titul světových šampionů historicky přece jen přináší, je nárůst spotřebitelské důvěry v ekonomice, což by mohlo zvrátit aktuální klesající trend.
VÍCE K TÉMATU:
Ekonomické mistrovství světa 2018 by vyhrál Island, spočítala Saxo Bank
Miliardy v pohybu: kolik peněz „běhá“ po stadionech na MS v Rusku?
Ekonomický pohled na fotbalový svátek světa. Občas hraje David s Goliášem
Ekonomicky vítězí… Švýcaři?
Větší přínos v souvislosti se světovým šampionátem tedy může paradoxně čekat na jiné ekonomiky.
Řeč přitom není ani tak o hostitelské zemi, Rusku, kde místní vláda slibovala zvýšení hospodářského růstu v důsledku vyšších turistických příjmů či masivních infrastrukturních výdajů.
Pravdou totiž je, že dopad podobných sportovních megaakcí (šampionát v Rusku stál přes 13 miliard dolarů) na růst je většinou na úrovni statistické chyby.
Vítězem co do přínosu pro domácí ekonomiku je tak nakonec především Švýcarsko. Jak je to možné? V této alpské zemi totiž sídlí mezinárodní fotbalová asociace (FIFA), ale třeba i Mezinárodní olympijský výbor, tudíž zde plynou miliardové sumy za pořadatelství, zejména prodej vysílacích práv.
Přínos není zaručen
Z jiného úhlu pohledu však mohou největší sportovní svátky působit na hospodářství dokonce negativně.
Dle poznatků Mezinárodního měnového fondu totiž nadšené sledování vlastních reprezentantů v průběhu pracovní doby snižuje výkonnost pracovníků, tj. přináší čistou ztrátu produktivity.
Ještě štěstí, že si naši borci byli tohoto efektu dobře vědomi a pro jistotu se na světový šampionát znovu nekvalifikovali…