Mohlo by vás také zajímat
Schizofrenní Německo: Stop pomoci Ukrajině chce nahradit ruskými rezervami, což ale dříve odmítalo
Lukáš Kovanda 19. srpna 2024Kvůli napnutým jednáním o rozpočtu už německá vláda nebude financovat novou pomoc Ukrajině, jelikož vládou nově schválené limity pro pomoc…
Hraje se o budoucnost lidstva? Ve vývoji umělé inteligence probíhají závody Čína vs. USA
Libor Akrman 25. června 2024Závod mezi USA a Čínou ve vývoji umělé inteligence a robotiky bezpochyby urychlí tempo inovací a posune hranice lidských možností.…
Inflace padá, Francie se propadá
Lukáš Kovanda 21. června 2024Inflace ve světě i v Česku zpomaluje. To je dobrá zpráva pro akcie a rizikovější aktiva typu kryptoměn. Stoupají totiž…
- KOMENTÁŘ
Damoklův meč nad Českem. Potrestá Trump za digitální daň po Francii i nás?
Česká republika digitální daní zbytečně riskuje. Trumpova administrativa chystá odvetu Francii za její digitální daň, což může být pro Česko vztyčený prst, varuje ekonom Lukáš Kovanda.
Americká vláda oznámila, že by mohla uvalit až stoprocentní dodatečná cla na francouzské zboží o objemu 2,4 miliardy dolarů včetně šumivého vína, kabelek, sýrů a dalších výrobků.
Francouzská digitální daň |
Francouzský parlament schválil digitální daň letos v červenci. Daň má tříprocentní sazbu z příjmů ze služeb poskytovaných ve Francii. Týká se těch firem, které mají ve Francii příjmy nad 25 mil. eur (cca 638 mil. Kč) a celosvětově nad 750 mil. eur (přes 19 mld. Kč). Platí zpětně od začátku letošního roku. |
Jsou to protiopatření za francouzskou digitální daň, která by podle Washingtonu mohla poškodit americké technologické firmy.
Česká podoba digitální daně, minulý měsíc schválená vládou, je přitom z hlediska své sazby více než dvakrát přísnější než digitální daň francouzská.
Kolize s GDPR
Má navíc řadu problematických rysů. Zaprvé, může být v kolizi s GDPR.
V praxi totiž může nastat třeba to, že pokud si Čech například během dovolené ve Španělsku prostřednictvím svého mobilu otevře Google účet, jeho mobilní telefon bude pro daňové účely považován za „španělský“. A to i přes to, že jej zakoupil v České republice a ve Španělsku je přechodně, pouze na dobu několika dní.
Pro účely geolokalizace bude stále klíčová IP adresa, takže se zřejmě objeví nový typ daňového úniku, který bude zahrnovat přesměrování nebo zastření geolokalizace daného zařízení.
Vyvstane zřejmě také právě otázka, zda je nabytí práv ke zdanění na španělském území na základě právě geolokalizace v souladu s legislativou GDPR, která vstoupila v platnost v roce 2018.
Dvojí zdanění
Zadruhé, tuzemská digitální daň bude také pojata jako daň nepřímá, pročež se jí nebudou týkat úmluvy, které Česká republika uzavřela s jinými zeměmi za účelem zamezení dvojího zdanění.
Otázka dvojího zdanění tak v případě české digitální daně nebude moci být zodpovězena stávající legislativou, což může způsobit řadu problémů.
Česká digitální daň |
Sedmiprocentní dani by v Česku měly podléhat internetové firmy s globálním obratem nad 750 mil. eur, které budou mít na území Česka roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 mil. Kč. Zákon by mohl začít platit během příštího roku. Musí ho ještě schválit parlament a podepsat prezident. Základ daně budou tvořit tržby za služby vztahující se k českým uživatelům, které budou poskytnuty během daného zdaňovacího období. Tím bude kalendářní rok. Daň bude placena v měsíčních zálohách a splatná bude ve lhůtě pro podání daňového přiznání. |
Česká digitální daň je daní z obratu, nikoli ze zisku, což právě značí, že ke dvojímu zdanění dojít může. Právě na tomto základě už loni napadli zvažovanou tříprocentní celounijní provizorní digitální daň právní experti Evropské rady. Rozhodně tedy nelze vyloučit, že se podobně budou bránit dotčené internetové firmy samotné.
Daňová diskriminace
Internetové firmy se budou ale moci zřejmě bránit také poukazem na diskriminační ráz digitální daně.
K diskriminačnímu jednání může podle některých názorů dojít proto, že daní zatížené firmy budou kvůli zvolené hraniční úrovni obratu vesměs ty, které sídlí v zahraničí, zpravidla v USA.
Česká republika přitom nebude moci uplatnit argumentaci, že jde o daň celoevropskou, což by věci dodalo váhu, a případným mezinárodním soudním přím a arbitrážím tak bude čelit sama za sebe.
Zhorší se vztahy s USA?
Česká republika případným jednostranným zavedením digitální daně riskuje zhoršení ekonomického vztahu se Spojenými státy. Tak jak se obává také například Irsko nebo Dánsko.
V současné atmosféře zjitřené obchodní válkou mezi USA a Čínou může právě i krok České republiky přispět k rozpoutání obchodní války mezi Spojenými státy a Evropskou unií.
Inkaso české digitální daně, odhadované na pět miliard korun ročně, by v takovém případě bylo jen slabou a nedostatečnou kompenzací za výrazné ponížení daňového inkasa způsobené ochromením českého zahraničního obchodu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Digitální ústava výrazně promění Česko. Komunikaci s úřady zvládne každý pomocí pár kliknutí
Daniel Trnka: Dopady regulací zpětně hodnotí málokdo a to je špatně
Digitální daň je rudým praporem na už rozzlobeného býka. Obětí bude více
Česko obchodní války nezvládne
Česká republika vykazuje mnohem nižší úroveň veřejného zadlužení v poměru k hrubému domácímu produktu než většina zemí EU. V porovnání se zeměmi, jako je Francie, Itálie, Španělsko či Belgie, je tato úroveň v případě Česka dokonce trojnásobně nižší.
Jestliže právě tyto země patří k těm, které jednostrannou digitální daň nejvehementněji prosazují, Česká republika se v oblasti veřejných financí zdaleka pod takovým tlakem nenachází.
Navíc je coby malá a otevřená ekonomika na plynulosti mezinárodního obchodu více závislá než větší ekonomiky typu Francie, Itálie nebo Španělska. Ty jsou schopny dopady méně plynulého zahraničního obchodu, a dokonce dopady případné obchodní války EU a Spojených států, lépe absorbovat.
V jejich případě je tedy přínos za zavedení jednostranné digitální daně potenciálně vyšší než v případě Česka, respektive není tak výrazně jako u nás potlačován možnými nepříznivými dopady a konsekvencemi jejího zavedení.
Optimální postup
Pozdržení rozhodnutí o zavedení digitální daně do roku 2020 se v tuto chvíli jeví z hlediska České republiky a jejích ekonomických a mezinárodněpolitických zájmů jako optimální postup.
Tehdy totiž zřejmě bude již k dispozici globální konsenzuální řešení zdanění digitální ekonomiky dojednané v rámci OECD.