Mohlo by vás také zajímat
Musk se znovu opřel do Trumpa. Ten mu oplácí hrozbou deportace. Funguje ještě v USA demokracie?
Timur Barotov 2. července 2025Jakmile americký Senát zahájil projednávání nového Trumpova rozpočtového zákona, který označil za Velký krásný zákon (BBB), Elon Musk tvrdě zaútočil…
Moc versus peníze: Muskova vzpoura proti Trumpovi. Oklamal šéf Bílého domu celou Ameriku?
Timur Barotov 9. června 2025Zakladatel automobilky Tesla či vesmírné SpaceX Elon Musk se odvrací od amerického prezidenta Donalda Trumpa poté, co nový rozpočtový návrh…
Strnad bohatší než Kellnerová; Musk se vrací od Trumpa k byznysu a Blažkův bitcoinový pád aneb souhrn 22. týdne 2025
Libor Akrman 2. června 2025Česká ekonomika roste; čínský kyberútok na „zamini“; clo na ocel chce Trump ještě zvýšit; vedení ČEZ ve vatě; OPEC+ zvyšuje…
- ČLÁNEK
V pozadí nástupu elektromobilů: Tesla představila důležitou službu, o které se nemluví
Americká automobilka Tesla pravidelně přitahuje pozornost novými modely svých elektrovozů. Když ale začala nabízet pojištění, žádný rozruch kolem toho nebyl. Přitom jde o věc, která může změnit život nás všech.

Americká automobilka Tesla pravidelně přitahuje pozornost novými modely svých elektrovozů. Zdroj: Tesla
Vizionář a podnikatel Elon Musk je také zkušeným marketingovým mágem. Často jen prostřednictvím svého twitterového účtu dokáže rozvířit světové mediální vody a navíc pohnout s akciemi Tesly, kterou řídí.
Mnohdy se tím však dostává do konfliktu s autoritami. Příkladem je, když mu loni americký regulátor trhu SEC nařídil, ať právě kvůli svým příspěvkům na sociálních sítích odstoupí z pozice předsedy představenstva Tesly a přestane kurzotvorně tweetovat.
V živé paměti jistě máme i podzimní uvedení nového elektrického SUV Cybertruck, kdy Elon Musk na pódiu při oficiálním představení vozu v přímém přenosu demonstroval odolnost neprůstřelných skel Cybertrucku, jehož boční okna nakonec hod ocelovou koulí nevydržela.
VIDEO: Představení Cybertrucku v pěti minutách
Elon Musk při loňském představení nového elektrického SUV s názvem Cybertruck
Zdroj: youtube.com
Smůla, nebo promyšlený marketingový tah? Zřejmě to druhé, záběry rozbitého skla Cybertrucku obletěly celý svět. Sice s posměšnými komentáři, ale o Cybertrucku se okamžitě dozvěděly stovky milionů lidí.
Pojištění potají
Ve stínu této události ale zůstala koncem minulého roku prakticky bez povšimnutí jedna zajímavá a z pohledu budoucnosti velmi důležitá novinka Tesly.
Americká firma totiž bez fanfár a samotného Muska s jeho show na pódiu už začátkem podzimu začala nabízet pojištění vozů – InsureMyTesla.
Z dlouhodobého hlediska jde o důležitý produkt, jehož dopad pocítíme všichni. A možná bude mít daleko větší dopad než všechny ostatní “sexy” inovace Tesly nebo SpaceX.
Pojištění od Tesly je v současnosti dostupné ve státech americké federace ale i dalších 20 zemích. Do budoucna se ale počítá s jeho další expanzí. Nejdřív Tesla chce službu pořádně otestovat.
Za vším hledej data
Americká automobilka dle svých slov nabízí pojištění vozu o 20 až 30 procent levněji než její konkurenti. Ale i když majitel Tesly bydlí v místě, kde je pojištění dostupné, stále je možné, že se s ním Tesla nedomluví a pošle jej raději k tradičním pojišťovnám.
Jde hlavně o případy potenciálně složitějších pojišťovacích událostí, kam se automobilka neodvažuje příliš vkročit. Aspoň zatím.
Otázkou je, proč se tedy Tesla do tohoto segmentu vůbec pustila. Důvodem jsou hlavně real-time data, která Tesla získává ze svých vozů.
Z těch se dá poté odvodit chování řidiče, chování vozu, zahrnují také kamerové záznamy nebo data ze senzorů. Z toho všeho pak Tesla dokáže přesně stanovit míru rizika vzniku nehody, a pokud k ní dojde, tak hned i náklady na opravu vozu.
VÍCE K TÉMATU:
Akciová záhada Tesla: až se člověk diví, jak to ten Elon Musk dělá
Nové Muskovy vize: kamkoli po planetě do 30 minut a na Mars už za sedm let
Černé autoskříňky?
Tesla dnes nabízí pojistné vypočítané na základě agregovaných anonymních údajů. V budoucnu by ale pojistné mohlo být více personalizované. O to se už dnes pokoušejí některé pojišťovny, které do vozů instalují speciální “černé skříňky”, jež sledují míru využívání vozu.
Už i v Česku si řidiči mohou dojednat pojištění, jehož výše se odvíjí například od ujetých kilometrů, tedy od ročního nájezdu. Nabízí jej například Allianz. A to i bez povinnosti mít ve voze telematickou jednotku, tedy zmíněnou černou skříňku.
Výhodou Tesly je oproti tradičním pojišťovnám fakt, že má k dispozici daleko větší množství dat. V případě nehody může okamžitě zjistit, co stálo za nehodou a jakou měrou za ni může samotný řidič.
Pozor, nastupuje insuretech
Další motivací Tesly, proč vstoupit do tohoto segmentu, je fakt, že si pojišťovny stanovují vcelku vysoké marže v případě pojišťování vozů se znakem T na kapotě.
Je to kvůli tomu, že zatím nemají dostatečnou historickou zkušenost s opravami elektrovozů. Takže když Tesla zahrne službu do své vertikály, vlastně tím svým klientům sníží náklady spojené s vlastnictvím vozu.
Ale je tu ještě jedna věc. Elon Musk se rád dívá do budoucnosti, často za horizont toho, kam metaforicky řečeno sotva dohlédne oko běžného smrtelníka. A to je i tento případ.
Trh pojišťovnictví se totiž mění. I zde technologické firmy čím dál častěji okusují zavedené matadory trhu, stejně jako tomu je i v jiných oborech. Podobně jako v bankovnictví se rozmáhá nástup tzv. fintech firem, tak v pojišťovnictví se hovoří o nástupu insuretechu.
Pojišťovací disruptoři
Obecně se dá říci, že trh se posouvá od lokálních “pojišťováků”, kteří nabízejí a podepisují smlouvy směrem k novým technologiím, zejména pak k big data a umělé inteligenci (AI).
I v České republice jsme svědky využívání nových technologií. Například pojišťovna Direct nabízí v rámci svého pojištění IoT čidla, která pomáhají chránit byt či dům před lupiči nebo před vyplavením.
Každá nová technologie přináší nová a nová data. A z těchto dat dostupných v reálném čase se dá okamžitě zjistit, co události předcházelo a co je její příčinou. Data ale nebudou promlouvat jen do pojištění.
Třeba ty z Tesly se dají využít i pro výpočet personalizované silniční daně, jejíž výše by se odvíjela od využívání vozu, tím pádem i od zatěžování ”asfaltu”. Promluví ale i do bankovnictví nebo zdravotnictví a pravděpodobně tak změní chování nás všech.
Data, kam se podíváš
Budeme jezdit opatrněji a více podle pravidel, protože senzory zaznamenají každou riskantní jízdu. A i když nedojde k nehodě, plusový bod pro snížení výše pojistného to jistě nebude.
Budeme dbát na lepší životosprávu, protože o nás bude lékař vědět například to, jak se stravujeme nebo jestli kouříme. A hlasy na vyšší zdanění (zdravotní odvody) pro kuřáky či obézní lidi, kteří jsou díky svému chování náchylnější k různým zdravotním problémům, čímž více zatěžují rozpočty pojišťoven, už se také pomalu vynořují z hlubin.
Zatím je to tak trochu sci-fi, ale nesmíme zapomenout, že rozvoj technologií se neustále zrychluje. Vše tak může být blíže, než se na první pohled zdá, záleží jen na množství a zpracování dat.
Článek, který byl redakčně upraven, původně vyšel na serveru Digibiz.cz.