Mohlo by vás také zajímat
Ruská válečná ekonomika se pomalu bortí. Rubl je nejslabší od války
Pavel Peterka 28. listopadu 2024Ruská měna se dostala na nejslabší úroveň vůči americkému dolaru od začátku války na Ukrajině. Rubl se tak vůči dolaru…
Pražský DPP mění vedení; MMF věří české ekonomice a pokuta ČD a ÖBB za újmu RegioJetu aneb souhrn ekonomických událostí 42.týdne 2024
Libor Akrman 25. října 2024ČEZ koupí menší podíl v Rolls Royce; firem v insolvenci bude letos víc; světový trh M&A ožívá; v Česku AI…
Proč tam, kde nejvíce řádili nacisté, dnes vzývají Putina? Odpověď dávají držitelé Nobelovy ceny za ekonomii
Lukáš Kovanda 14. října 2024Letošní Nobelovu cenu za ekonomii získali Daron Acemoglu, Simon Johnson a James Robinson působící ve Spojených státech, a to za…
- ČLÁNEK
Ruská stínová flotila s LNG stále lépe maskuje svou činnost
Rusko se snaží obejít západní sankce tím, že pro export zemního plynu ve stále větší míře využívá neoficiální flotilu tankerů pro LNG. Stejně postupuje i v případě prodeje ropy.
Ruské tankery nebo tankery plující od vlajkami třetích zemí převážející ruský zkapalněný zemní plyn (LNG), se stále častěji snaží svou aktivitu na světových mořích a v přístavech utajit. Chtějí tím zmást pozorovatele a pokud možno utajit původ svého nákladu.
Podle britského listu Financial Times došlo během srpna a září minimálně k osmi zakázkám přepravy zchlazeného fosilního plynu na minus 162 stupňů Celsia z terminálu v arktické oblasti Arctic LNG 2, která se má stát vlajkovou lodí ruského exportu LNG na světové trhy.
Co to je LNG |
Zkapalněný zemní plyn (anglicky liquefied natural gas, odtud používaná zkratka LNG) je zemní plyn ve zkapalnělé formě, který má při atmosférickém tlaku (101 325 Pa) teplotu −162 °C (−260 °F). Plyn je zkapalňován po vytěžení, aby mohl být díky až 600krát menšímu objemu a snadněji dopravován na odbytiště pomocí tankerů nebo cisternových vozidel. Přeprava a skladování LNG je výhodnější než u CNG (stlačený zemní plyn), ale je technologicky náročnější. Zdroj: wikipedia |
Hlavním cílem západních protiruských sankcí je odradit potenciální kupce od nákupu ruských fosilních surovin. A co nejvíce snížit příjmy ruského rozpočtu, aby nemohl financovat válku na Ukrajině.
Sankce zafungovaly
Sankce v řadě případů skutečně zafungovaly a Rusko jen obtížně hledalo zákazníky pro své zakázky. I proto se snaží Moskva původ zkapalněného zemního plynu co nejlépe zamaskovat.
Plavidla často mění svou polohu, náklad se také překládá z tankeru na tanker, aby nebylo možné spolehlivě identifikovat jeho původ, popisuje ruské finty ředitel norské poradenské společnosti Eikland Energy Kjell Eikland.
Ruští exportéři využívají také LNG terminál v Murmanském zálivu. Často se jedná jen o fingované přečerpávání plynu z původního tankeru na další plavidlo.
„Pokusy o předstírání přepravy z lodi na loď ukazují, že se Arctic LNG 2 snaží zamaskovat, kam směřuje jeho produkce,“ zdůraznil Tom Marzec-Manser, vedoucí analytik pro trh s plynem v poradenské společnosti ICIS. To pochopitelně vede k tomu, že bude mnohem těžší vypátrat, odkud náklad těkavé komodity pochází.
Flotila pro LNG je řádově menší než pro ropu
Globální flotila tankerů pro LNG je přitom řádově menší než v případě tankerů pro ropu – v roce 2023 bylo v provozu 772 LNG tankerů – a analytici trhu s LNG je dokázali snadněji identifikovat. Proto se Rusko snaží původ svého zkapalněného plynu co nejvíce zneprůhlednit.
K identifikaci tankerů se používají také satelitní snímky. Často ale není možné na sto procent určit, z jaké země náklad plynu pochází. „I když máte snímky, nemůžeme s jistotou říci, zda a kolik LNG bylo mezi jednotlivými plavidly vyměněno,“ vysvětlila ředitelka pro plyn a LNG v bruselské společnosti Kpler Gillian Boccaraová.
Meziročně se mělo Rusku podařit zdvojnásobit kapacity také pro přepravu ropy. Využívá staré a špatně udržované tankery, které ale nejsou pojištěné západními pojišťovnami, uvedla Kyjevská ekonomická škola (KSE).
Objem přepravované ruské ropy podle KSE vzrostl z 2,4 milionu barelů denně v červnu 2023 na 4,1 milionu v červnu 2024. Je to reakce na to, že se Spojené státy, Kanada, EU a Japonsko zaměřují na globální pojistitele dodávek ropy ve snaze snížit schopnost Kremlu ruské černé zlato prodávat zákazníkům. Na sankční seznamy výše zmíněné státy přidávají stále nová plavidla i společnosti, které s ruskou ropou obchodují.
Riziko ekologické havárie
Autoři zprávy varují, že řada starých tankerů s ruskou ropou stále pluje v rušných mezinárodních trasách. A to včetně evropských vod, jako je Baltské moře, Dánský průliv nebo Gibraltarský průliv. Roste tak riziko vážné ekologické katastrofy.
„Slabý regulační rámec spolu s rozšířenou rolí stínových tankerů v ruském obchodu s ropou znamená, že velká ekologická katastrofa je jen otázkou času,“ varovali analytici z Kyjeva. Průměrné stáří těchto tankerů je 18 let a jsou prakticky nepojistitelné. Celkově bylo v roce 2021 v provozu 8883 tankerů.
Terminál Arctic LNG 2 zastavil provoz |
Ruský terminál pro zkapalňování zemního plynu v Arktické oblasti zastavil svou činnost. Příčinou jsou západní sankce, které omezují možnosti exportu LNG, uvedla agentura Bloomberg. V terminálu Arctic LNG 2 se nahromadilo tolik LNG, že už není možné produkovat další. Američané například uvalili sankce na speciální tankery vyrobené v Jižní Koreji, které měly ruský plyn z arktické oblasti exportovat. I proto ochota nakupovat ruskou surovinu u potenciálních zákazníků klesá. Terminál vlastní ruská firma Novatek. |
Až 70 procent ruské ropy přepravují stínové tankery. A na tuto neprůhlednou ropnou flotilu měla Moskva vynaložit zhruba 10 miliard dolarů.
Kreml tím obchází cenový strop západních zemí pro ruskou ropu ve výši 60 dolarů za barel ropy.
Nebezpečné lodě
Tankery mají většinou neprůhlednou vlastnickou strukturu a plují pod vlajkami států, které pro lodě nařizují jen minimální regulaci a platí se v nich nízké daně. Mnohdy jsou vlastněny prostřednictvím několika firem.
KSE varovala, že případná ekologická nehoda by znamenala pro EU výdaje ve výši miliard eur. Už dříve došlo k několika nehodám a poruchám starých ropných tankerů.
Letos v březnu došlo poblíž Dánska k srážce patnáct let starého ropného tankeru Andromeda Star, jenž má patřit do ruské stínové flotily, s jiným plavidlem. Naštěstí nedošlo k úniku ropy. Ropný tanker přitom plul pod panamskou vlajkou. Za poslední roky došlo také k poruchám motorů některých plavidel, které Moskva používá pro export fosilních surovin.
Hon na stínové tankery
Je zřejmé, že dosavadní západní sankce selhávají a potřebují revizi. Odhady hovoří o tom, že bezmála 1500 ruských tankerů brázdí vodní cesty po celém světě. To představuje podle analytické společnosti S&P Global čtvrtinu tankerů na ropu. Celá stínová flotila však může být ještě rozsáhlejší.
EU pracuje na identifikaci a zařazení krycích společností zapojených do ruských stínových ropných schémat na sankční seznamy. Jen během prvních měsíců ruské invaze na Ukrajinu vzniklo v plném rozsahu asi 300 takových společností. Podle zvláštního zástupce EU pro sankce Davida O’Sullivana se EU snaží sankcionovat alespoň jednotlivá plavidla.
Zdůraznil, že tato práce představuje neustálou výzvu. EU tvrdě spolupracuje se třetími zeměmi, z nichž většina nemá ráda, když je jejich území nebo jurisdikce zneužívána k nelegálnímu obchodu. Jde mj. také o otázku reputace, což je důležité pro země, které jsou velmi často závislé na přímých investicích ze států G7.