Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) publikovala letošní vydání své knihy Education at a Glance. Jako každý rok přináší tato publikace spoustu indikátorů, a hlavně porovnání hodnot těchto statistik pro různé členské země.
Smutný pohled na platy
Jedním z indikátorů, které jsou z pohledu Česka nejzajímavější (a rovnou dodejme, že nejsmutnější), je podíl průměrného platu učitele a průměrného platu všech vysokoškoláků v dané ekonomice.
Tento poměr ukazuje, o co lépe by se průměrný učitel mohl mít, kdyby si vybral jiné povolání, kde je potřebné vysokoškolské vzdělání. I letos, stejně jako v minulých letech, se Česko objevuje na úplném chvostu všech srovnávaných zemí.
GRAF: Srovnání podílu průměrného platu učitele vůči průměrnému platu všech vysokoškoláků ve vybraných zemích
Jde o vybrané údaje OECD z let 2015 až 2017 (různě dle zemí), v procentech.
Zdroj: OECD
Český podíl 64 procent značí, že průměrný český učitel si nevydělá ani dvě třetiny toho, co si vydělá průměrný český vysokoškolák.
Učitel = idealista?
Učitelé chybí? |
Ve školách pracuje zhruba 150 tisíc učitelů, přičemž jich ale ještě šest tisíc chybí, vyplývá z mimořádného průzkumu Ministerstva školství, který si nechalo vypracovat v lednu a únoru 2019. V příštím roce by nedostatek učitelů mohl vzrůst skoro na dvojnásobek. |
Pak se nelze divit, že skutečné osobnosti s rozhledem a s inspirativním myšlením se stávají učiteli obvykle jen v případě, že jsou zároveň velmi obětavými idealisty.
Jak už zaznělo v naší podrobné datové analýze z dubna tohoto roku, dlouhodobé úspory na platech českých učitelů jsou na jedné straně jedním ze zdrojů nízkého zadlužení českého státu.
Na druhé straně jsou ale také jedním z faktorů podinvestovanosti české ekonomiky. Analýza ukázala kumulativní skrytý dluh na učitelských platech ve výši závratných cca 500 miliard korun.
Nízká kvalita výuky
Tato podinvestovanost českého školství se nám mstí a do budoucna bude mstít zbytečně nízkou kvalitou výuky.
A následně nízkou produktivitou české populace. Podobně jako produktivitu české ekonomiky snižuje třeba nedostatečná kapacita datových sítí nebo neefektivní státní správa.
Relativní výše platů českých učitelů sice v posledních letech roste, tempo tohoto zvyšování je však velmi pomalé.
Takže pohled na 11 tisícové platy soudních zapisovatelek, 11 tisícové platy prodavaček supermarketů, 14 tisícové platy úředníků na OSSZ, 5 tisícové příjmy invalidních důchodců, 13 tisícové platy poštovních úředníků – tyto pohledy jsou asi lepší, že
Velmi dobře jste to napsal, učitelé 4 měsíce proflákají a nikdy neučí 8 hod v tahu, jak normální zeměstnanec. Dětí se bojí a kvalita výuky je o ničem
Vazena pani,
ucitelu je nedostatek, takze Vam nic nebrani vystudovat pedagogickou fakultu a jit se flakat do nektere ze skol. Z Vaseho prispevku je zrejme, ze budete obrovskym prinosem…
Nic o tom asi vevíte.
A kdo Vám řekl, že když učitelé neučí, tak nepracují? Naopak, připravují se na hodiny, opravují písemky, dělají administrativu, vedou kroužky, chodí na porady, atd. atd. atd. Sečteno a podtrženo mají možná mnohem více práce než ti, co si odpracují 8hodin a jdou domů s čistou hlavou a doma už pracovat do práce nemusejí.
Takovým jako Vy bych umožnila osobní týdenní zkušenost na škole. Běžte a vyzkoušejte si to. Pak kritizujte.
P.S. Kde jste přišla na 4 měsíce prázdnin? V létě necelé dva a přes rok to nevydá ani na celý měsíc. Jste cizinka???
Kolik let jste učila? Že přesně víte jak to ve školství chodí. Vždyť učitelé jsou ti kteří jsou nejdůležitější pro naše děti aby v nich vzbudili touhu po poznání a chuť po vzdělání. Dobré učitele bychom měli na rukách nosit a ne šířit k nim neúctu a podporovat k ní i děti.
Kde berete tu drzost psát, že učitelé „proflákají“ 4 měsíce a děti se jich bojí. Asi budete jedna z těch moderních „internetových“ matek, které si všechno přečtou na netu a „vystudovaly“ základní školu, proto mohou mluvit do všeho. Já jsem se za svých 40 odučených let nikdy neflákala možná jsem pracovala víc, než 8 hodin. Děti mě mají stále rády.
Eva
Kdyby učitel měl denně učit osm hodin “ v tahu“, jak napsala paní Alena Pavlů, tak by k tomu musel ještě osm hodin denně strávit přípravami na výuku, opravami písemek, schůzkami s rodiči – tj. pracoval by šestnáct hodin denně. Jen ten, kdo nikdy neučil, si myslí, že výklad nové látky při hodině, zkoušení žáků, atd. – je tak snadné jako žvanění v hospodě u piva nebo špitání s kamarádkami v cukrárně.
Pane Moravec, možná někteří z úředníků mají VŠ, každopádně jinak jste vyjmenoval skupiny s obvykle nízkým vzděláním, tzn. lidi, co neudělali nic pro zvýšení kvalifikace.
A prodavačky mají aspoň u nás na malém městě kolem dvacky čistého, za mzdu nižší než je minimálka by jim tam na full time nikd nepracoval…napiště, který supermarket tak mizerně platí, ať ho můžou lidi přestat využívat…
Jiné je to ještě u invalidních důchodců…
To jako, že když nemám vysokou školu tak mám nižší vzdělávání??? A které malé! město, kde prodavačky s tím nižším vzděláním jak uvádíte berou těch 20 tisíc, máte na mysli???
Všichni úředníci veřejné správy dnes mají vysokoškolské vzdělání, učitele trpí pedagogickým komplexem, mají nulovou zodpovědnost, neumějí vycházet se studenty, protože neumí měřit všem stejným metrem.
Jak to, že mají učitelé nulovou zodpovědnost? Zodpovědnost za žáky, za jejich bezpečí a zdraví, je „nulová“? Když si nezvedenec a neposlucha na výletě udělá výron v kotníku nebo si zlomí nohu, je za to kárán učitel – asi ho měl pořád držet za ruku… Když se porvou nevychované děti o přestávce a zraní se – je za to zodpovědný učitel, ač nemá povinnost jim dělat „četníka“ i o přestávce. Děti jsou hůř a hůř vychované, neposlušné. A rodiče, místo aby svoje ratolesti zklidnili a případně ztrestali, tak běhají za řediteli a stěžují si na učitele. Když je učení děti tak snadné (podle některých diskutujících), ať si na víkend vezmou na chatu deset kamadrádů svého syna či dcerky a uvidí, jak si budou „užívat“. Jak si při nich „odpočinou“.
V jaké vesnici tam chci
Neznám úředníka platem 14 tisíc korun. Oni ti učitelé mají vysokou školu. Nedivím se, že chtějí odpovídající mzdu.
Tak se podívejte na základní tabulkové platy těch, co mají dejme tomu odpracováno rok na místním městském úřadu. Nemyslím nyní ty struktury, co už sedí na místě 30 let a ještě 20 let sedět budou, protože mladší a mnohdy rozumněji přemýšlející kolegové raději vyklidí pole. Takovýto začínající potrefený nebožák, co den ode dne poslouchá sakry lidí (mnohdy vskutku „duševních gigantů“), v základu dostane tak 13 táců čistá ruka. A věřte či ne, i u mnoha úředníků už je požadováno vysokoškolské vzdělání (viz zákon o úřednících). Podívejte se na webové stránky větších měst – jistě spatříte nabídky zaměstnání u jejich úřadů. Stavební odbory, ba dokonce i odbory životního prostředí mají volná místa. A zaplňují se pomalu. Čím ono to asi bude? No ano! Chceme vysokoškolské vzdělání, nabízíme 150% stresu, sem tam kolegyni jedubabu, shora na vás tlačí politici, zdola lidi, plus vám místo platu dáme almužnu. A ty, budoucí úředníku, se s tím třeba poser. Pak se není třeba divit, že ti nejrozumnější, co zkusí práci na úřadu, se po několika letech spasí útěkem do jiného zaměstnání, a pro jednání s běžným ovčanem tam opravdu zůstanou jen ty zakyslé baby v přechodu, které by jinde nechtěli, neb by akorát rozesraly kolektiv.
Poštovní doručovatelka nebo pokladní mají vysokou školu?
Také vám vrtá hlavou, otázka produktivity práce? Tedy zde leží hlavní vyzitka úroveň Českého vzdělání v oblasti ekonomie. Stačí se podívat co za duševní masakr se k uvedené otázce vyjadřuje, a především jak se k této otázce vyjadřují, třeba maxigenius Dlouhý nebo Středula. Tedy, začnu tím, že Německo staví svou produktivitu na sériové výrobě. Nutné doprovodné produkty kusové výroby přenechává Českým firmám. Uvedená skutečnost určuje nižší produktivitu České ekonomiky. Zde jen připomenu, že Česká produktivita se zvýšila s rozmachem automobilové výroby, tedy na současných 80% té Německé. Jen dodám, že Německý zákazník Čechům přenechal kusovou produkci, ale za tarify sériové výroby. Zmíněný fakt určuje řetězový průšvih v České ekonomice. Tedy Češi produkují 70% produkce pro Německé firmy. Pokud produkuje Český dělník zcela stejný výrobek jako Německý dělník ( třeba na základě reklamace) Český dělník jej produkuje za 12~14 €ur na hodinu, hodinové ceny práce, a za 1/3 času produkce než dělník Německý, který stejný výrobek produkuje za 50~55€ur na hodinu, za 3 x delší čas než Český dělník. Tedy zde je zmíněný počítaný a odměňovaný rozdíl mezi produktivitou sériové výroby v Německu a kusové výroby v Česku počítané a odměňované jako sériová. Samozřejmě se od této zlodějny odvíjí nižší mzdy Českých zaměstnanců, návazně nižší odvody do zdravotnictví, důchodů, socialních sližeb, potažmo Českého školství. Tedy Český národe prpbuď se.
Učitel=idealista? NE! Každý, kdo šel studovat na učitele věděl, do čeho jde. Sice nízké platy, ale skoro 4 měsíce volno, práce na 4 hodiny denně. Takže to s tím idealistou nesedí, spíše vypočítavost.
Jasně, a hodňoučké, milé a poslušné dětičky se zájmem o výuku ve třídách a hlavně tolerantní, uznalé a spolupracující rodiče k tomu, že. Prostě učitel = lehkoživka, že?
Teoreticky, pokud má výuka nějak vypadat, lze počítat 1h příprav, opravování a pod. na těch 45min výuky. Pokud jste takové učitele nepotkal, je mi vás líto. 4 měsíce jsou nadnesené, aby argument vypadal, ale OK, volná mají více, zkuste si představit, že stojíte před bandou dětí, máte za ně odpovědnost – spadne a můžete mít na krku soudy, zaujmout je, ubránit se útokům, kdy se všemožně snaží učitele dostat – po jedné hodině bych další 2 vydychaval, ale rozumbradové jako pan Karel Ubl by všem ukázali, kdyby teda byli vypočítaví a byli učiteli 😉
teoreticky. Neznám moc takovýchto učitelů, vy ano?
Pan Karel Úbl by tedy učit nemohl, protože by ani nebyl schopen spočítat, kolik má ve třídě žáků. Kde se dopočítal ke čtyřem měsícům volna? V létě není osm týdnů, ale jen sedm, protože poslední týden před začátkem školního roku již musí být kantor ve škole, připravují a ladí se rozvrhy a dělá se administrativa spojená s novým školním rokem.
Pak je volno kolem Vánoc – ale to záleží na tom, na kdy vyjdou Vánoční svátky. Dva týdny to ale nedělá, ale třeba jen deset dní včetně Štědrého dne a Nového roku – přičemž v ty dny mají volni všichni – to jsou státní svátky. Pak týden v pololetí a pak týden jarní prázdniny – což učitelé často využijí k dořešení „restů“ – k opravě písemek, na střední škole k přípravě maturitních otázek, apod.
Vážený pane, při vší úctě, jste hlupák.
Čísla jsou prakticky shodná se Slovenskem a blízká Maďarsku. Nebude tento stav dán pořád ještě nízkým ekonomickým potenciálem? Já myslím, že ano.
Karel: vyjadřujete se k něčemu, o čem nic nevíte. Aby učitel dokázal skutečně každou další hodinu něco naučit a zaujmout, musí se na to připravit a to zabere klidně celé odpoledne až do večera. Neustále musí udržovat pozornost všech, neustále je musí hlídat a s každým musí navázat individuální dialog. Učitel je speciální profese, která bere člověku spoustu energie. Pracoval jsem na stavbě, jako řidič, pracoval jsem jako elektrikář, pak jako vývojář sw a nakonec jsem se dostal k výuce na vysoké škole. Co myslíte, že je nejnáročnější z toho? A to mi v lavicíh sedí dospělí, relativně klidní lidé. Přesto jsou to „děti“, které je potřeba zaujmout a dát jim kvalitní informace. Pokud mají učitelé různé třídy, musí jet paralelně různé „lajny“ znalostí a připravovat se na výuku. V porovnání s jinými profesemi musíte v hlavě držet mnohem víc informací a protože je denně nepoužíváte, musíte se k nim vracet. Oproti „normální“ práci, kde si osvojíte znalosti/technologie za 3-12 měsícu a pak v tom profesionálně tvoříte, skočíte se mzdou o trojnásobek a jste naopak klidnější.
Jsem kvalifikovaná učitelka v mateřské škole a bývalá ředitelka s dvacetisedmiletou praxí, hraji na tři hudební nástroje, stále ještě udělám kotrmelec, oceněná EU za hru s angličtinou za podpory interaktivní výuky. Přesto už rok nemohu sehnat práci v oboru a jsem evidována na úřadu práce. Při pohovorech a konkurzech mě přeskakují servírky, rychlokvašky a kamarádky kamarádek. Školství je takové, jací lidé ho dělají. 20 procent učitelů dobrých, profesionálních, jinak je to o protekci, klientelismu a závisti. Články o stavu školství jsou neobjektivní, neboť podklady vyplňují ti, co sami tento systém nastavili. Peněz je dost, jenom se s nimi plýtvá. Bordel, který už nedá nikdo do pořádku, bohužel.
Milá a vážená paní Iveto. Průšvih není ve vás, ale v systému. Váš příběh jsem si také prožil. Systém kvalitu systematicky v Česku likviduje. Nesouhlasím s vaším tvrzením, že je peněz dost, viz můj komentář. Na druhou stranu s vámi souhlasím, že se navíc plýtvá i s tim nedostatkem, třeba pro podporu účasti neziskovek nejen LGBT, ale i inkluze. Kdo za tím stojí? Přikládám mou profesní korespondenci s Německým zákazníkem, jaké mám v obdobném znění celý stoh. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1052443248161669&id=100001880126379&sfnsn=mo
Paní Pavlů, dle Vašeho příspěvku je toto povolání velice lukrativní – málo hodin, hodně peněz. Je tedy s podivem, proč je stále málo učitelů, proč se nikdo do škol nehrne. Ona asi realita taková sladká nebude. Kdo si jednou zkusil učit, ví o čem toto povolání je.
Tak to jste mě pobavila, paní Pavlů. Jsem učitelka a rozhodně se neflákám a ano učím 5 hodin v kuse denně a pak další agenda a práce. Akce pro děti, projektové vyučování, kritické myšlení, pracovní listy, opravy sešitů, škloly v přírodě, mimoškolní aktivity pro rodiče s dětmi, třídní stránky, zařizování akcí, komunikace s rodiči… A jestli nám ty prázdniny závidíte, pojďte učit. Nesuďte, když nevíte, co to obnáší. Děkuji.
Všichni, co se domníváte, že učitelé jsou neschopná líná stvoření, jim běžte ukázat, jak se to má dělat.
Kde jste vzal že učitel pracuje 4 hodiny denně? Jděte učit jestli jste vystudoval, v případě učitelů technických předmětů jsou potřeba hned 2 vysoké školy. To máte?
Chybí 6000 učitelů. Tak co těm prodavačkám a pošťačkám brání v tom, aby si dodělaly vysokou školu a šli učit?
Proč jste si nedostudovala vysokou s pedagogickým zaměřením? Mohla jste se 4 měsíce flákat a být v práci 4 hodiny. Třeba to ještě můžete zkusit. Přeji hodně štěstí při těch 4 hodinách třeba v 7. ročníku nebo na nějaké učňovské škole. Šanci určitě máte, když chybí tolik kantorů.
A že to nejdete dělat? Můžete se také 4 měsíce flákat.
Ať se učitelům plat třeba zdvojnásobí, pokud se bude nějakým způsobem jejich kvalita sledovat. Samotným litím peněz do školství se kvalita nevyřeší. Znám spoustu učitelů, kteří neumí ani česky, natož nějaký cizí jazyk. Internet je pro ně největší nepřítel. Znám učitele informatiky, kteří ke všemu předešlému neumí programovat.
Tito lidé mají velmi často s takovou (ne)kvalifikací se všemi příplatky za kroužky a EU dotované programy větší příjem než kvalifikovanější lidé v soukromé sféře, kteří na ně vydělávají.
Paní Pavlů už je asi obětí systému………..
Jsem ředitelka. Vím kolik platím svým zaměstnancům. Ani já, ani žádný z nich, nedosahujeme na deklarovanou mzdu. Přesto si tady v regionu žijeme skvěle. Máme nadprůměrné platy. Ale naše asistentky nedosáhnou ani na minimální mzdu. Rodiče našich dětí žijí z 12 tisíc.
Myslím si, že peníze lidi do školství nenalákají. Dokonce ani prázniny, studijní volna apod. Školství potřebuje svěží vítr, nadšení, elán, nápady. A hlavně makat (a to neparafrázuji Babiše). Pak nebudou otrávené učitelky mít čas si stěžovat na platy a školství bude mít šanci si skrze úspěšné děti vydělat na svůj provoz.
Bylo by ovšem také dobré sdělit, že zčitel své práci věnuje obvykle 5-6 hodin denně, tedy nějakých 120 hodin měsíčně. K tomu ročně 3 měsíce volna. To při mzdě cca 34.000,- (prémie mohou dělat školu od školy i další dva platy navíc) dělá cca 380,- Kč za hodinu strávenou v zaměstnání.
Kolik hodin stráví v zaměstnání běžný vysokoškolák? 250? A kolik má volna? 1 měsíc. Že často prosedí i kus dovolené u počítače netřeba připomínat. Oproti učitelům dělají minimálně dvojnásobně dlouho a za mzdu o 1/3 vyšší? Tak pak nevím, ale výrazně lépe je na tom učitel.
Máte pravdu, přesně tohle si říkám každý den, když se vracím kolem čtvrté hodiny ze školy, které jsem strávila pedagogickou, administrativní, výchovnou a další činností. Máto naprostou pravdu, mám se dobře, že jsem si vybrala tak lukrativní povolání. Protože podle vašeho názoru bych měla být doma z práce již tak ve dvanáct hodin a po zbytek dne už jenom šoupat nohama. Jenže milá pisatelko, místo toho čas trávím v práci (můžu sice jít domu dříve, tj. kolem půl třetí, ale obtěžkána taškami plnými sešitů a písemek, nebo zůstat v práci déle a domů si brát jen něco). Doma mě pak čekají přípravy na vyučování, projekty a opravování dalších testů a sešitů, které jsem ještě nestihla opravit po vyučování ve škole. To vše za cca 26 tisíc čistého za dvacet let praxe. Tomu říkám skvělé povolání. Ale víte co? Já jsem i přes lidi vašeho typu a ražení pořád onou idealistkou, která učí vaše děti ráda, neboť s nimi si rozumím často více, než s jejich mnohdy nevychovanými rodiči, protože peníze pro mě nejsou všechno. Je v tom především touha vzdělávat a něco ze sebe předat budoucím generacím. Bohužel stále horšící se postavení učitelů ve společnosti je to, co mě poslední dobou ubíjí nejvíc a co my ubírá chuť do učení (tedy vedle „nekončící“ administrativy).
A že děti nic neumí? Čím to asi může být? Že by opět vámi, nevychovanými rodiči, kteří plivete na školu i autority, přičemž vy sami se jim příliš nevěnujete. A vězte, že takovýchto sociálně i citově zanedbaných dětí ve školách přibývá. Někdy se mi chce nad jejich osudy až plakat, protože nám „hrozným“ učitelům se často se svým trápením svěřují. Takže prosím, nejprve si zameťte před vlastním prahem. A pokud ani tato slova nezmění váš pohled na dříve tolik uznávanou a ctěnou profesi, mám pro vás jednu báječnou radu – běžte studovat pedagogickou školu a staňte se učitelem, pak se budete mít také tak dobře (tedy pokud máte alespoň střední školu, nejlépe gymnázium, o čemž vzhledem k vašemu stylu a způsobu vyjadřování dost pochybuji).
Drzost učitelů je neuvěřitelná: „děti nic neumí a mohou za rodiče“. Nikoliv vážená, může za to učitel. Je to jeho práce. A navíc, jestliže dře celý den, jak tvrdíte, tak svoji práci hrubě nezvládá a ve školství je naprosto zbytečný. Za lásku k dětem se neschovávejte, na těch je moc dobře vidět, jak se do školy „těší“…
Uvědomte si, že rodiče dětí mají mnohem delší pracovní dobu než Vy, po příchodu domů mají další práci s během domácnosti, nehledě na to, že spousta z nich se musí ve svém oboru sama neustále vzdělávat (lékaři, zdrav. sestry, farmaceuti, IT,…)
Pokud tvrdíte, že za špatný prospěch dětí mohou rodiče, protože se s dětmi po večerech neučí, pak si otevřeně řekněme, že škola je naprosto zbytečná instituce, které se zcela minula svým účelem.
Běžte raději k lisu nebo k pokladně. Výsledek bude stejný a všichni budeme spokojenější – a to zejména děti, které tolik „milujete“.
Za 6 třičtvrtěhodin denně 8měsíců v roce co chtějí a navíc jsou na tom lépe než vobdivovaném USA
Existuje spousta oborů, kde jsou lidi s vysokoškolským vzděláním, ale odpovídající plat nemají. Vemte si například lidi z oboru Geodézie a Kartografie, jejich plat často nedosahuje ani 20tisíc čistého, ale vysokoškolské vzdělání potřebují. Pokud pracují na katastralních úřadech plat mají obvykle ještě nižší než v soukromé sféře.
Naštěstí mám děti už odrostlé, ale užili jsme si. Zejména na prvním stupni ZŠ. Postupně se to lepšilo a na VŠ už paráda. Pracuji v IT a v dětské duši se příliš nevyznám, nicméně jsem odmítla učitelčin požadavek „spojit“ se s ní proti mému synovi a rovněž ho trestat za prohřešky, které jsem osobně neviděla. A protože učitelka odmítala jakékoli jiné řešení, šla jsem se poradit s dětským psychiatrem a též do pedagogicko-psychologické poradny. Ti to nakonec vyřešili sami a to celkem rychle a rázně – učitelka byla vyměněna a my jsme měli se synem klid. Doporučuji každému, kdo si není zcela jist, zda učitel(ka) skutečně jedná v zájmu dítěte. Látku základní školy většina rodičů svým dětem asi vysvětlit dokáže, nicméně se šrámy na duši se toho mnoho dělat nedá.