Čeští učitelé si v mezinárodním srovnání stojí stále velice špatně. Dokonce hůře než učitelé prakticky z jakékoli jiné ekonomicky srovnatelné země. Vyplývá to z údajů, které aktuálně vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj – OECD.
Její mnohasetstránková publikace Education at a Glance 2019, publikovaná letos v září, porovnává výdělek průměrného středoškolského učitele s průměrným výdělkem, který ve stejné zemi má zaměstnanec s vyšším odborným nebo vysokoškolským vzděláním.
Dvě třetiny průměru
Platy českých učitelů dosahují pouze zhruba dvou třetin průměrného výdělku zaměstnanců s vyšším nebo vysokoškolským vzděláním. Prakticky v žádné jiné zemi OECD na tom učitelé nejsou hůře než v Česku.
GRAF: Srovnání podílu průměrného platu učitele vůči průměrnému platu všech vysokoškoláků ve vybraných zemích
Jde o vybrané údaje OECD z let 2015 až 2017 (různě dle zemí), v procentech.
Zdroj: OECD
Například i v takové Kostarice bere učitel ve vztahu k průměrnému výdělku zaměstnance s vyšším či vysokoškolským vzděláním více než dvakrát tolik, co učitel v Česku.
Produktivita a produktivita
Platy ve školství nelze odvozovat od produktivity jako třeba v průmyslu. Manažer průmyslového závodu si snadno spočítá, kolik pracovníků a kolik odpracovaných hodin bylo třeba na výrobu tolika a tolika autodílů nebo celých automobilů. Ví také, kolik za svoji produkci utržil.
Za posledních 50 let vzrostla produktivita třeba v autoprůmyslu závratně, za posledních 100 let astronomicky a za posledních 150 let nekonečně, vždyť autoprůmysl tehdy ani neexistoval.
Jak se za stejnou dobu změnila klasická školní třída? Takřka vůbec. Akorát tmavě zelenou tabuli a křídu možná tu a tam nahradil „whiteboard“ a fix.
Jde o jeden z příznaků toho, že produktivita ve školství roste dramaticky pomaleji než v průmyslu. Jestliže je výše mezd odvislá od produktivity, mají snad být platy učitelů neměnné?
Teorie nákladové chudoby
Pochopitelně, že nemají. Nedávno zesnulý americký ekonom William Baumol proslul svou hypotézou „nákladové choroby“.
Odvětví s žádným nebo nízkým růstem produktivity, jako je školství, se musí, co se tempa růstu mezd týče, dříve či později „nakazit“ od odvětví s vyšším růstem produktivity, tedy s vyšším růstem mezd. Jinak to nejde.
Ostatně by jinak dnes už totiž nebyli žádní učitelé nebo by vyučovali jen naprostí asketové. Čili pokud se kantorům zvyšují platy, není to tím, že by byli rázem produktivnější, ale tím, že třeba zaměstnanec v autoprůmyslu vyrobí za den či hodinu zase o něco více autodílů nebo celých vozů.
VÍCE K TÉMATU:
Proč je v Česku málo učitelů? Statistika OECD je dostatečně vypovídající
Ondřej Kania: V Česku učí bývalí šprti. Správný učitel má být osobnost a herec k tomu
Žádný učený z nebe nespadl. Zde je několik rad, jak se naučit skutečně cokoli
Právo na přidání
Stávka učitelů je tak v zásadě v souladu s ekonomickou logikou. Lze se bavit o tom, kolik mají učitelé dostat přidáno, ale nelze zpochybnit, že mají v době ekonomické prosperity a růstu produktivity svaté právo „nakazit se“ vyššími mzdami od jiných, z povahy věci produktivnějších odvětví.
Obzvláště když ještě přihlédneme k tomu, že nyní u nás připadá přibližně patnáct žáků na jednoho učitele, tedy o jedno dítě více než před zhruba pěti lety, a že tedy „produktivita“ učitelů se v tomto smyslu, jen omezeně vypovídajícím, zvýšila.
Nikde se neuvádí, že středoškolský učitel „profesor“ i když nemá vysokoškolské vzdělání
má týdenní úvazek pouhých 22 vyučovacích hodin! Za každou nadúvazkovou hodinu má 100% příplatek. Běžně 4 hodiny!
Vysokoškolský učitel, vzdělání MUDr. má pouze nesrovnatelnou odměnu pouze za přednesené hodiny. Kde je nějaká spravedlnost v odměňování?
Milý zlatý , na střední škole bez vysoké školy nemůže trvale učit nikdo , ředitel může v krajní nouzi přijmout někoho bez kvalifikace , ale pokud si tento ve stanovené době vzdělání nedoplní , musí školu opustit ! Totéž platí i na základní škole . A těch vašich 22 vyučovacích hodin není rozhodně celá pracovní doba kantora ! Zbytek je čas na přípravy , opravování , školení , semináře , porady a vyplňování nemalé administrativy , nemluvě už vůbec o tom , kolik času spotřebuje práce třídního učitele ! Ty nadúvazkové hodiny moc nechceme , protože jsme unavení už z těch základních . Středoškolská učitelka .
Oněch pouhých 22 hodin úvazku je ve skutečnosti 21 třičtvrtě hodin + přesčasové hodiny = přímá pedagogická činnost = intenzivní komunikace s 15 – 30 žáky, kteří ne všichni chtějí to samé, co vy = zkuste hodinu v kuse zároveň přednášet a vychovávat, vynásobte 21 + , připočtěte nepřímou pedagogickou činnost, tvorba vzdělávacích plánů, opravování písemek, načítání odbporné literatury, příprava projektů, za sebe počítám tak 10 hodin denně ve špičce, tedy kolem klasifikačních pořad a třídních schůzek. S pozdravem učitel Dittrich, SGO
A zase ta demagogie. Pokud chce někdo srovnávat odměnu za vykonanou práci s jinými státy, měl by zohlednit i tu vykonanou práci, její kvalitu, její vstupy a výstupy. Ale o této tragédii, co je na střední a vyšší školy přijímána, a která z nich vychází, se už nemluví. Je to jako práce v hodinovce v některých kapitalistických firmách. Jeden udělá tolik, druhý 50 % výkonu prvního, ale platově jsou na tom stejně. Vraťte změny zpět před rok 89. respektive 99. a všem se vyhoví (krom žáků). Vrátí se disciplína, na nižší stupně učitelé s SŠ vzděláním (stejně jsou blbí jak ti s VŠ, ani jedni nepoznají rozdíl mezi čtvercem a kosočtvercem), vrátí se nároky na studium, ubude blbých studentů tam, kde se dříve bez potřebného kreditu, průměru, neměli šanci dostat.
Aha, takže jsme vyměnili tabuli a tím jsme přizpůsobili naše školství současným podmínkám, a proto chceme současné platy? Vše se dá měřit, i kvalita vzdělávání (ovšem ne počtem absolventů), takže poměřme výši platů s kvalitou vzdělání a pak se o tom bavme. Nic proti učitelům, ale i ti nejlepší prostě v současném systému Marie Terezie nemohou správně pracovat, nezávisle na výši platu. Špatně je totiž systém, proti tomu by měli všichni stávkovat, protože nás to časem bude stát budoucnost.
všeobecná, nic neřikající hesla typu projídání dětí a vnuků
Přesně tak. Bavíme se o práci, která má stejný smysl, jako produktivita práce u podniků za socíku, kdy se vyrábělo na sklad. Proč se ruší přijímačky? Proč klesají nároky na studenty na vyšších stupních? Za tohle nemohou učitelé, mají opravdu těžkou pozici, protože celý způsob vzdělávání je značně pokřivený.
Pokud by byl systém přijímaček jako za socíku, a pár let po něm, tak nemáme ani ty učitele, protože by se nikdo z těch současných 30tníků na školu nedostal. Na gymnázium byl průměr pro přijetí 1,2 později 1,5. Na střední školy cca 2,0 později 2,5. Dnes se tam dostane každý. A příklady z matematiky, které byly v přijímacím řízení na SŠ se dnes objevují v maturitních otázkách z matematiky….tedy hluboká degenerace školství, a to mnozí ještě maturitu nezvládnou.
Dobrý den. Musím to trochu pooprvit. Chtěla bych se zeptat, k poměru k jakým VŠ: Soudcům, státním zástupcům, opravdu IT specialistům – konzultantům – tam ano. Ale např. VŠ vzdělaní archeologové, muzejní pracovníci, špičkoví hráči filharmonie, meterologové určitě ne. Tam je učitel král. A samostatná kapitola je srovnávání s lékaři. Pokud chcete srovnávat plat učitele při 90 hod/týden a lékaře při 300 hod./týden, tak to snad ne. Prosím Vás, počítejte vždy s hodinovou mzdou, nikoliv co má člověk na výplatní pásce nehledě na hodiny. A to nemluvím o tíži studia. To už je opravdu nesrovnatelné. Je smutné, že se srovnává studium na PF se studiem medicíny. To je opravdu nesrovnatelné, nehledě na další nutné atestace, studia, shánění kreditů vzdělávání u lékařů celý život. To je kapitola sama o sobě. A nikde ve vyspělém světě nemá učitel tolik, kolik lékař, všude má lékař 3x tolik.
tak to je snad ještě větší „demagogie“ než toho kovandy, a to do toho nepočítám, že týden má 300 hodin a více — poslední věta?, je neskonalá lež, ve stylu demagogie demagogů z demagobloku
už sem to psal jinde pane demagogu KOVANDO, jestliže učitelé mají stejné relevantní příjmy jako v německu a rakousku, to že každý chce co nejvíce a „nezajímají“ ho ostatni je sice logické a lidská vlastnost, ale nevidím důvod tvrdit, že jsou na tom tak bídně a že je stávka oprávněna -asi tak —
a na doplnění, pokud by učitelé dělali stejně hodin ty hodiny, ale ještě nikdo nespočítal jak doktoři, kteří je dělají taky tak, že pracují v nemocnici, ale mají ještě další soukromou ordinaci v jednom a další v druhém městě , a vlastne sami ty hodiny honí, a světe div se právě proto, že takovou /težkou práci mohou dělat těch „10“ hodin denně i v sobotu a neděli,, budou zase na tom uplně stejně, jak ti doktoři nikde nevidím, že by na tom byli lépe než doktoři a naopak
Běžte učit a vše vám bude hned jasné!!!! Jsem zvědavá, jak to dlouho vydržíte! 22 hodin úvazku na plat je zavádějící a nesmyslné číslo!
Nadúvazky zmizí , budeli ve škole dost učitelů. Jste vítán. Škoda, že tak výhodné platové podmínky neobjeví více mužů.
Byli by ve školách potřeba.
Krásný den!
Pro pana Pepu. Omlouvám se za chybu, mělo tam být 300 hod měsíčně, učitel 90 hod. měsíčně, chytil jste mne za slovo, ale znovu učitel má odporacováno 3x méně za měsíc než ten lékař. Opravdu nevím, co v mém příspěvku je za demagogii. Pokud jste učitel / asi ano/, proč jste nešel po SŠ na medicínu. Za nás / maturitní roční 1987/ šli na medicínu jedničkáři, na PF trojkaři. To je neoddiskutovatelné. A snad opravdu jen trotl může srovnávat tíži studia LF a PF, s tím snad se mnou polemizovat nebudete. A o to právě jde. Jeden se nadře / dřina nemusí být jen fyzická ale též psychická/ a bude mít stejně jako ten druhý, který se 5 let bavil, večírky, pařby se spolužáky, 2. dřel po nocích – ale v závěru všem stejně. To je paráda, tak to je komunistiické myšlení. A naposledy, srovnávejme hodinovou mzdu, ta je vypovídající. Takže asi tak. Demagog jste vy.
demagogie je v tom, že jak učitélé tak i zvláště doktoři jsou v porovnání s těmi v nemecku a rakousku přibližně stejně a i více honorováni , ale tady se bude křičet jak jsou učitelé a hlavně doktoři na tom bídně a špatně a proto musí stávkovat, co potom zbytek obyvatel? to za prvé // za druhé ty tvrdíš, že dokdoři dělají 10 hodin každý den soboty neděle? a učitelé jenom 4,1 hodin děnně bez sobot a nedělí? opravu nevím jestli brečím tím, že se směju a nebo tím, že opravdu brečím – jo a ještě to tvoje kdo rozhodne?, kdo dře a kdo ne, kdo fyzicky, kdo psychycky a podobně, -nechtělo by to potom dělat tak, jak radil ministr vodička ?, když se vám vaše příjmy nelíbí, jděte dělat na loď, tak jak já a měl jsem vyděláno
Pane Pepo,mate pravdu,lekari mohou odejit delatneco jineho,protoze to zvladnou,ale jene profese nemohou nadtoupitna misto lekaru.pisete,ze jste lodnik,prosim,to chlap leekar zvladne,ale zkustevy odborne odoperovat cloveka po havarce,vyliteho,s prasklou slezinou,jatry mebo ho uspat,tak aby vam nezustal na stole. A v tom je prave ten problem,ktery vy nejste schopen pri svem mysleni pochopit. Bohuzel, az sevam na lodi neco stane,byt vami,tak se modlim,aby byl ve sluzbe opravdu odbornik. Jinak muzete klepat na nebeskou branu.
Naprostý souhlas! Učitel má odpracováno za měsíc méně než jakákoli jiná profese. Mimo jiné nemá tušení co to znamená pracovat na noční a o víkendech a svátcích.
Jak dosáhnout na odpovídající ohodnocení? Řešení pro učitele je přeci tak jednoduché a ani není vlastně potřeba stávkovat. Stačí přeci jen v lednu nedat podklady pro vystavení pololetního vysvědčení. Počítám, že to zase nebude Babiš chápat, jako vždycky když o něco jde. Pokud to nedojde lidem na MS, tak je jednoduché nedat vysvědčení na konci roku. Uvidíte ten šrumec 🙂
K tomuto snadnému řešení se dle mého skromného odhadu zapojí tak 97% pedagogických pracovníků.
Tak protestu zdar.
Jirka