Mohlo by vás také zajímat
Většina Čechů prý žije v krizi; tloustnoucí Číňané hrozbou pro ekonomiku a půl miliardy pro ovocnáře za mráz aneb souhrn ekonomických událostí 36. týdne 2024
Libor Akrman 6. září 2024Nový šéf českého Googlu; průměrná mzda v Česku zase stoupla; ČEZ od nového roku zlevní plyn i elektřinu; vodíkové BMW…
Schválená dividenda ČEZ; další snížení sazeb ČNB a hodnota Amazonu poprvé nad 2 biliony dolarů aneb souhrn ekonomických událostí 26. týdne 2024
Libor Akrman 28. června 2024Divize Vista Outdoor vyjde Strnada dráže; Dánové zdaní chov prasat a skotu; v Bílině skončí těžba už v r. 2030;…
Hraje se o budoucnost lidstva? Ve vývoji umělé inteligence probíhají závody Čína vs. USA
Libor Akrman 25. června 2024Závod mezi USA a Čínou ve vývoji umělé inteligence a robotiky bezpochyby urychlí tempo inovací a posune hranice lidských možností.…
- Analýza
Kdo má šanci šlapat na paty Amazonu? Tradice maloobchodu jménem Walmart
Tradiční maloobchodní gigant z USA je velmi často zmiňován jako jediná konkurence internetového obchodu Amazon. Walmart vládl od šedesátých let maloobchodu ve Spojených státech, což výrazně proměnil nástup e-commerce. Nástup technologií ale (zatím) neposílá tradičního hráče v boji o zákazníka do propadliště dějin.
Kdo kraluje americkému maloobchodu? Mnozí by za krále považovali internetový gigant Amazon, ale pozor, ještě je tu Walmart.
Jak ukážou následující řádky, je velmi pravděpodobné, že i když je firma Jeffa Bezose považována za byznysový model budoucnosti, tak klasika oboru, jakým bezpochyby Walmart je, rozhodně nelze odepsat.
Oběma firmám nahrává dobrá kondice americké ekonomiky a tamního trhu práce, které se promítají i do spotřeby domácností.
Potvrzují to ostatně výsledky největšího tamního maloobchodního prodejce, kterým je právě Walmart. O velikosti firmy svědčí fakt, že za poslední rok vygenerovala tržby přes 500 miliard dolarů, nebo například počet jejích zaměstnanců, který dosahuje astronomických 2,3 milionu lidí.
Posiluje návštěvnost, ale i prodeje
Walmart zaznamenal v průběhu druhého čtvrtletí vůbec nejsilnější růst srovnatelných výnosů za poslední dekádu, zejména díky prodejům potravin a oblečení.
Meziročně vzrostly jeho tržby o 4,5 procenta, trh přitom predikoval nárůst o 2,4 procenta. V absolutních číslech dosáhl Walmart za uplynulý kvartál tržeb 128 miliard dolarů a upraveného čistého zisku 1,29 USD na akcii, čímž znatelně překonal konsenzuální odhady analytiků.
V celoročním obratu se Walmart pohybuje již nad 500 miliardami dolarů, což ve srovnání s Amazonem je zhruba třikrát více. Nutno podotknout, že Amazon za poslední dva roky vytáhl tržby ze 100 miliard na 177 miliard.
GRAF: Vývoj ročních tržeb a čistých zisků Walmartu
Od roku 1995 do roku 2017, v mil. USD
Zdroj: výroční zprávy Walmartu
Management zároveň v rámci ohlášených výsledků navýšil celoroční výhled, a to i přes to, že stejně jako ostatní maloobchodníci čelí společnost vyšším nákladům na dopravu kvůli rostoucím cenám paliva a nedostatku řidičů ve Spojených státech.
Cena akcie na to reagovala skokovým nárůstem o devět procent, k maximům z ledna letošního roku jí však ještě více než 15 procent schází. Každopádně podporou pro růst ceny akcie byla i rostoucí návštěvnost kamenných obchodů, která posílila meziročně o 2,2 procenta. Navíc zároveň vzrostla i průměrná útrata zákazníka v obchodech Walmart.
GRAF: Vývoj ceny akcie Walmartu
Za posledních pět let, v USD
Zdroj: TradingView.com
Z kamenných obchodů k růstu v on-linu
Ačkoli si Walmart svoji tržní pozici vypracoval díky více než 11 tisícům obchodů, prosazuje se i ve světě on-line, kde však soupeří se zmíněným králem internetového prodeje Amazonem.
V on-line segmentu Walmart navýšil prodeje skrze svůj webový kanál meziročně o 40 procent, stejným tempem by měly tyto výnosy růst podle výhledu managementu v celém letošním roce.
GRAF: Vývoj růstu segmentu e-commerce Walmartu
Meziroční růst po čtvrtletích, v procentech
Zdroj: Walmart
Vzestup v e-commerce se však neobešel bez výrazných investic, Walmart vynaložil značné prostředky do nového designu webu či rozšíření možností dodávek zboží zakoupeného on-line.
To, společně s nákupem největšího internetového prodejce v Indii Flipkart za 16 miliard dolarů, vedlo k poklesu ziskovosti. Za poslední čtyři kvartály se čistá zisková marže propadla pod jedno procento, což byl důvod, proč byla akcie pod prodejním tlakem.
Internetovému prodeji vládne Amazon
Logicky se nabízí srovnání Walmartu s Amazonem, jehož vlastní kapitál je oproti „klasikovi kamenného maloobchodu“ trhem oceněn na více než trojnásobek.
Pomohou kamiony Tesla? |
Když si loni v listopadu Walmart objednal 15 elektrokamionů Tesla Semi, byl jedním z prvních, kdo na firmu Elona Muska vsadil, aniž by kamiony už jezdily. Před nedávnem objednal dalších 30 kusů a výhledově chce mít do roku 2022 pětinu vozového parku jen „v elektrice“. A to přes to, že Tesla zahájí masovou výrobu „semíček“ až příští rok. |
Zatímco Amazon se pyšní tržní kapitalizací 969 miliard dolarů (k 13. září 2018, pozn. red.), u Walmartu je to „pouhých“ 279 miliard, přestože jeho tržby jsou téměř 2,5násobně větší než v případě Amazonu.
Ten je zároveň pro Walmart největší hrozbou nebo také výzvou, zejména s ohledem na budoucnost.
Důležitost on-line prodejů bude totiž v příštích letech narůstat a právě těm jednoznačně dominuje Amazon, který zaujímá téměř poloviční podíl veškerých e-commerce tržeb ve Spojených státech. Pro srovnání, Walmart má v tomto ohledu se svým ani ne čtyřprocentním podílem co dohánět.
GRAF: Podíl společností na trhu on-line prodejů USA
Jde o srovnání za první pololetí 2018, v procentech
Zdroj: eMarketer.com
Amazon přitom nadále roste úctyhodnými tempy, jen za druhé čtvrtletí 2018 jeho prodeje vzrostly na organické bázi přibližně o čtvrtinu. Walmart tak pro tržby Amazonu zatím není výraznou hrozbou. Spíše naopak, podle průzkumů 86 procent zákazníků Walmartu nakupuje také na Amazonu.
Virtuální realita a Walmart |
Walmart míří i do světa virtuální reality. Obchodní gigant nedávno předložil dva patenty, které by zákazníkům umožnily procházet a nakupovat výrobky z pohodlí svých domovů pomocí VR headsetů a senzorických rukavic. 3D zážitek, který značka nazývá „virtuální retailový showroom“, bude replikovat procházení kamenným supermarketem Walmart, a dokonce umožní uživatelům porovnávat různé značky. |
V letošním roce by on-line prodeje měly na celkových maloobchodních tržbách dosáhnout v USA desetinového podílu, ten se však bude v příštích letech neustále zvyšovat. Do roku 2021 by měl tento podíl vzrůst o dalších pět procent.
Klasické kamenné prodejny však stále budou hrát prim, což si uvědomuje i Amazon, který letos využil akvírovanou síť obchodů Whole Foods k tomu, aby mohl nabízet osobní odběr zakoupených potravin na svém e-shopu a zároveň se více dostal ke „kamenným“ zákazníkům.
Míra bankrotů nejvyšší v historii
Zajímavostí je, že podobně jako Amazon, i Walmart provozuje svůj on-line prodejní kanál se ztrátou.
VÍCE K TÉMATU:
Amazon vs. Walmart: kdo uspěje v globální bitvě o lídra maloobchodu?
Netflix – příliš drahá pohádka o televizní zábavě budoucnosti?
Interakce digitálního a fyzického nákupu: italská vize supermarketu budoucnosti
Z maloobchodního boje tak zatím evidentně profitují Američané, kteří mohou pohodlně nakupovat zboží za leckdy dumpingové ceny.
Velký konkurenční tlak se však stal osudným pro řadu řetězců – namátkou lze třeba zmínit Sears, American Apparel nebo třeba Kmart. Odchod maloobchodníků z trhu je dokonce na nejvyšších úrovních v historii. Bankrot musel vyhlásit například významný hráč na poli prodejů hraček Toys „R“ Us, jenž měl před svou likvidací přes 800 obchodů po celých Spojených státech.
Maloobchod ve Spojených státech tak i přes skvělou ekonomickou situaci neprožívá nejlepší časy.