Mohlo by vás také zajímat
ČNB snížila sazby; úspěšný start na burze Doosan Škoda Power a Trump „řádí“ dál aneb souhrn ekonomických událostí 6. týdne 2025
Libor Akrman 7. února 2025Na Trumpova cla Čína odpoví, Kanada a Mexiko mají měsíc klid; nový Kingdom Com slaví úspěch; hypoteční sazby klesají jen…
Na burze v Praze se zvonilo: Doosan Škoda Plzeň zahájila obchodování s akciemi
Libor Akrman 6. února 2025Hlavní trh pražské burzy má nový přírůstek: třetinu svých akcií zde nabídl plzeňský výrobce turbín Doosan Škoda Power. Nabídková cena…
Trumpovy tarify: Vyjednávací nástroj nebo ekonomická katastrofa?
Jakub Rochlitz 6. února 2025O víkendu vyhlášená dovozní cla na Kanadu, Mexiko a Čínu zamávala s finančními trhy. Navíc hrozí i brzké uvalení cel…
- Analýza
Netflix – příliš drahá pohádka o televizní zábavě budoucnosti?
Internetová televize Netflix nechce být jen alternativou k tradičním televizím, ale stále více konkuruje i výrobcům obsahu, od nichž dosud zejména nakupovala. Jednou z překážek její revoluce v zábavě je jazykový babylon – přece jen 190 zemí jedním jazykem neoslovíte. Co stojí za úspěchem Netflixu a jak je na tom z hlediska finančních ukazatelů?

Jedním z úspěšných seriálů Netflixu z vlastní dílny je Narcos, který sleduje osudy drogového barona Pabla Escobara. Zdroj: Netflix
Americká internetová televize Netflix v mnohých ohledech změnila způsob, jakým nejen
Američané sledují televizi a tráví volný čas. V současnosti má na 130 milionů předplatitelů ve 190 zemích, nicméně tuto „rodinu“ hodlá rozšířit.
Jedním z kroků, které by jí v tom měly pomoci, je chystané produkční centrum, jež nyní buduje v Madridu. Rozhodnutí je podle agentury AP součástí plánu firmy rozšířit svoji nabídku pořadů o další jazyky.
Firma dominuje stále se rozšiřujícímu trhu streamovacích videoslužeb. Podle agentury Nielsen sledují nyní lidé téměř deset procent televizních pořadů prostřednictvím streamování na internetu. Netflix má na trhu streamovacích služeb podíl 49 procent a všechny další služby jsou až daleko za ním.
Jak je na tom ale firma po ekonomické a finanční stránce?
Nejmenší z FANGu
S tržní kapitalizací dosahující 157 miliard dolarů se jedná o nejmenší firmu z uskupení technologických titulů označovaného jako FANG (Facebook, Amazon, Netflix, Google). Je však dost velká na to, abychom ji mohli řadit mezi největší zábavní společnosti na světě.
Firma vstoupila na burzu již v roce 2002 a její byznys model tak musel logicky být úplně jiný než dnes, neboť internet byl v té době ještě v plenkách. Netflix začínal jako videopůjčovna, kdy svým zákazníkům rozesílal DVD nosiče s filmy poštou a snažil se tak konkurovat tradičním kamenným videopůjčovnám.
V roce 2007 již technologie dospěly do fáze, kdy bylo možné prvním zákazníkům přenášet videoobsah pomocí internetu a firma se začala soustředit na přímé streamování filmů skrze tento kanál.
Vstup na trh vlastní tvorby
V té době Netflix stále ještě přebíral tvorbu výhradně od svých partnerů a pouze tak přeprodával cizí obsah. Vysoké náklady na nákup filmů a seriálů od renomovaných studií a snaha odlišit se přivedly v roce 2013 Netflix k myšlence tvorby vlastního videoobsahu.
Dnes je firma pátým největším tvůrcem televizních pořadů na světě, před ní jsou v tomto ohledu jen čtyři společnosti, a to NBC Universal, Fox, Time Warner a Disney.
V loňském roce vynaložil Netflix na výrobu vlastního obsahu 6,3 miliardy dolarů, letos by to mělo být až osm miliard. Pro zajímavost, nejvíce za činnost svých studií utratilo NBC Universal, a to konkrétně částku 10,2 miliardy USD.
Honba za předplatiteli
Netflix vytváří vlastní obsah nejen z toho důvodu, že chce mít výdaje na něj více pod kontrolou, ale umožňuje to i zacílit strukturu filmů a seriálů přímo na vlastní předplatitele. Navíc si tím firma dokáže své zákazníky zafixovat, neboť její tvorba není k dispozici na žádném jiném kanále.
Firma si tak může dovolit i rychleji zvyšovat předplatné, protože její zákazníci by měli být kvůli originálnímu obsahu méně citliví na cenu. Obchodní model firmy je v prvé řadě postaven na nutnosti mít velký počet předplatitelů, neboť značná část nákladů Netflixu je fixního charakteru.
Tím se liší například od společnosti Spotify zaměřené na streamování hudby, která není na množství uživatelů tak vehementně závislá, protože platí hudebním autorům odměny za každé jednotlivé poslechnutí skladby uživatelem.
Získávat nové předplatitele se Netflixu prozatím daří velmi dobře. Právě to bylo hlavním hybatelem ceny akcie a optimismu investorů v posledních letech. Jak už bylo řečeno, aktuálně počet uživatelů dosahuje celosvětově 130 milionů, přičemž už více než polovina z nich pochází z oblastí mimo území Spojených států.
GRAF: Vývoj počtu předplatitelů Netflixu
Od konce roku 2012 do současnosti, celosvětově v milionech předplatitelů
Zdroj: TheAtlas.com, Netflix
Netflix v posledních letech v zahraničí výrazně expandoval a většina nyní přicházejících diváků jsou právě ti z Evropy či Asie.
Zaskočení investoři
Právě počet uživatelů byl hlavním hybatelem akcií Netflix i poté, co firma reportovala výsledky za druhý kvartál.
Investory totiž nepříjemně zaskočil pomalý růst předplatitelů; jejich počet v rámci Spojených států vzrostl o 670 tisíc, analytický konsenzus přitom očekával nárůst v tomto regionu o více než 1,2 milionu.
Zklamání navíc přineslo i navýšení počtu zahraničních uživatelů. To dosáhlo v uplynulém čtvrtletí 4,47 milionu a zaostalo za odhadem trhu o téměř 600 tisíc. Akcie na slabá čísla
reagovala silným propadem a v průběhu týdne po zveřejnění výsledků poklesla hodnota firmy o přibližně desetinu.
GRAF: Vývoj přírůstku počtu předplatitelů
Čtvrtletní údaje jsou rozdělené na americký trh a ostatní zahraniční uživatele, v mil. předplatitelů.
Zdroj: TheAtlas.com, Netflix
I přes tento nedávný vývoj však akcionáři smutnit nemusí, zejména ti, kteří titul drží již delší dobu. Jen za letošek si akcie připsaly zhodnocení přes 90 procent.
A kdo je koupil před pěti lety, může být ještě spokojenější; za tuto dobu totiž cena akcie vzrostla o těžko uvěřitelných 850 procent.
GRAF: Vývoj ceny akcií Netflixu
Od roku 2016 do současnosti, v USD
Zdroj: TradingView.com
Firmě se daří úctyhodným tempem navyšovat nejen počty uživatelů a tržní kapitalizaci, ale slušnou rychlostí rostou i celkové výnosy z inkasovaných poplatků od uživatelů. Ty se Netflixu podařilo posílit mezi roky 2013 až 2017 na téměř 2,7násobek, tedy prakticky o stejnou výši jako počet uživatelů.
Výnosy na jednoho předplatitele tedy zůstávají prakticky beze změny; konkrétně za rok 2017 to bylo v průměru přibližně 110 dolarů na jednoho uživatele.
Solidní růst hospodářských výsledků by měl pokračovat i v příštích letech. Podle současných tržních očekávání firma letos dokáže navýšit své tržby meziročně o třetinu a čistý zisk na více než dvojnásobek.
GRAF: Vývoj tržeb a zisku Netflixu
Od roku 2013 do roku 2017, za rok 2018 jde o predikci, v mil. USD.
Zdroj: Thomson Reuters, Netflix
Přehnaná valuace?
Co se valuace týče, Netflix je oceněn na skutečně vysokých úrovních, což ale nemá příliš racionální důvod. Konkrétně se obchoduje za bezmála stonásobek očekávaných letošních zisků a za 35násobek své účetní hodnoty.
Nemluvě o dalším mediálně-technologickém titulu – Spotify, společnost poskytující službu streamování hudby, která si od svého dubnového debutu na burze připsala přes 20 procent. Firma se obchoduje za neuvěřitelný 178násobek účetní hodnoty, a to i přes to, že by se v příštích třech letech neměla vymanit z červených čísel.
Tradiční mediální společnosti se obchodují za daleko příznivější násobky, například akcie Walt Disney lze aktuálně pořídit za 14,9násobek očekávaných zisků, což je ocenění pod průměrem amerického akciového trhu.
TABULKA: Srovnání finančních ukazatelů vybraných mediálních společností
Zdroj: Thomson Reuters
Za současných valuací investoři držící Netflix sázejí na to, že se firmě podaří výrazným způsobem navyšovat tržby a zároveň držet pod pokličkou náklady na vlastní tvorbu, jejichž růst je očividným rizikem ovlivňujícím budoucí hodnotu společnosti.
Aktuální ocenění je extrémně vysoké a v mnohých ohledech může připomínat valuaci některých firem za éry internetové bubliny z přelomu tisíciletí.
Investoři zkrátka až příliš bezhlavě preferují disruptující společnosti daných odvětví, jako je právě Netflix nebo například Amazon, což může vytvořit zajímavou příležitost na akciích tradičních mediálních společností či kamenných maloobchodních řetězců.
Až čas ukáže, zda bude mít pro současné investory příběh Netflixu dobrý, či zlý konec. Kdybychom si měli vsadit, přikloníme se spíše k druhé variantě.
Mno nevím, bambilion kanálů za milión,..než je si je prohlídnete všechny bude celý večer pryč….jestli není lepší jít ven..
Dávám tomu rok, maximálně dva.
Vážně by bylo super kdyby filmy které na Netflix jsou a i seriály byli i třeba jen s českými titulkami jelikož jsem našel asi jen 2 filmy s českými titulkami což je docela málo hodně málo.
Angličtinu naštěstí ovládám skvěle, takže mi absence českých titulku nedělá problém. Netflix nabízí ohromné množství obsahu, ze není možné sledovat vše, co mě zaujme. Každopádně, dokud nezvýší cenu předplatného, budu služby Netflixu nadále využívat.
J.F. Česká republika je neuvěřitelně zanedbatelná počtem uživatelů, navíc většina našich předplatitelů umí anglicky, což by měl téměř každý. A seriály a filmy v originálním znění s anglickými titulky jsou výborným zdrojem kde se jazyk lépe naučit a zdokonalit.
Kde není Čeština nebudou ani Češi ve velkém počtu. I když máme rádi originální dabing, tak bez titulek si ty filmy a seriály neužijeme. Všechny ty načerno stáhnuté seriály mají titulky zadarmo a poráží Netflix skoro ve všem, jen kvalita a rychlost stahování někdy nestačí, ale člověk si zvykne.