Mohlo by vás také zajímat
Windfall tax nekončí, čínská odveta za cla na auta míří na mléko a Max Banka se sloučí s Creditas aneb souhrn ekonomických událostí 34. týdne 2024
Libor Akrman 23. srpna 2024Lukačovič uvažuje o vstupu na burzu se Seznamem; majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci; stát zhoršil výhled růstu HDP; Češi sypou…
Taylor Swift osobností roku podle Time; českou ekonomiku prý čeká oživení a Tesla čelí odporu Vikingů aneb souhrn 49. týdne 2023
Libor Akrman, František Novák 8. prosince 2023Reálné výdaje rozpočtu jako v roce 2019; MF: Ekonomiku čeká oživení; český zahraniční obchod táhl vývoz aut; minimální mzda se…
Drábová dál povede jaderný dozor; rozpočet prošel prvním čtením a záplava hospodářských výsledků aneb souhrn událostí 43. týdne 2023
Libor Akrman 27. října 2023Na českou e-commerce dolehly těžké časy; zdanění miliardářů by vyneslo balík; Fiala se setká se šéfem VW; ČEZ od ledna…
- Analýza
EET v číslech – přináší Ministerstvu financí slibované miliardy?
Dva roky funguje elektronická evidence tržeb, respektive první dvě fáze, do nichž se od prosince 2016 zapojily restaurace a hotely, od března 2017 se pak připojili podnikatelé ve velkoobchodu a maloobchodu. Výsledky původních záměrů, kterými byly narovnání podnikatelského prostředí a zvýšení výběru daní, jsou však minimálně sporné.
Elektronická evidence tržeb (EET) byla v Česku spuštěna v roce 2016 a setkala se s rozporuplnými reakcemi.
Na jednu stranu tento systém byl a vlastně stále je kritizován. Například za to, že může být pro mnoho malých podniků či živnostníků velmi problematický, až likvidační. Nebo za to, že dává úředníkům a politikům až příliš velkou moc, že nefunguje bezproblémově apod.
Na druhou stranu mnoho lidí EET podporovalo. Za výhody tohoto systému jeho zastánci označují narovnávání podnikatelského prostředí nebo větší transparentnost.
Zastánců přibývá
I podle nejnovějšího průzkumu z poloviny listopadu, kdy EET oslavilo dva roky, většina Čechů souhlasí s tím, že je správné dostávat stvrzenky i na malé nákupy.
A v říjnovém sociologickém výzkumu vyjádřilo explicitní podporu projektu elektronické evidence tržeb 46 procent respondentů, což je oproti květnu 2017, kdy proběhl předchozí průzkum, nárůst o sedm procentních bodů. Zastánců tedy přibývá.
Obě skupiny mají určitě v některých bodech pravdu, v některých se mohou mýlit. Zvlášť zajímavé a poměrně měřitelné je kritérium přínosu EET do státního rozpočtu.
Částečně splněno?
Přece jen, pokud někdo vykazuje nižší tržby, než skutečně má, aby platil nižší daně, šidí tím státní rozpočet, který vlastně patří všem občanům. Dá se tedy s jistou dávkou nadsázky říci, že vlastně okrádá celý národ.
Otázka tedy je, zda EET splnilo účel, odhalilo tyto podvodníky a přineslo do rozpočtu dodatečné prostředky.
Ministerstvo financí (MF ČR) odhadovalo přínos EET na inkasu daně z přidané hodnoty a inkasu daně z příjmů ve výši zhruba 18 miliard korun. Toto zvýšení však MF ČR odhaduje až po spuštění všech čtyř fází EET.
VÍCE K TÉMATU:
Analýza o fungování EET: část dat státu je chybová a klesá výběr DPH v pohostinství
Může si Andrej Babiš mnout ruce? Rok fungování EET v číslech
Hledání pravdy o dopadech EET není možné. Data nejsou „čerstvá“
Čeká se na další fáze
Zatím došlo k náběhu první fáze, která celý systém odstartovala 1. prosince 2016, a o čtyři měsíce později naběhla druhá fáze (1. března 2017, pozn. red.). Třetí a čtvrtá fáze, které měly naběhnout v průběhu roku 2018, byly však nálezem Ústavního soudu ČR zatím odloženy.
Zatímco v prvních dvou vlnách se do EET zapojili hospodští, hoteliéři a provozovatelé prodejen, třetí a čtvrtá fáze se týká výrobců, dopravců či svobodných povolání jako lékaři nebo právníci.
A po dvou neúspěšných pokusech projednat ve sněmovně změnu zákona o EET, což je podmínkou pro zahájení třetí a čtvrté vlny, přesunuli poslanci projednávání na prosincovou schůzi.
Zákon kritizuje především opoziční ODS a TOP 09. Ale bez ohledu na to, zda do prosincové schůze k dohodě dojde, nebo ne, je jen velmi málo pravděpodobné, že by poslední dvě fáze odstartovaly dříve než v roce 2020.
Výnos? Přes deset miliard
Podle vyjádření MF ČR nemůže vyšší inkaso daní bez posledních dvou fází dosahovat 18 miliard korun. Zde tedy máme první údaj. Víme, že EET (alespoň zatím) přináší do rozpočtu méně než 18 miliard.
Pokud by zbývající dvě fáze nenaběhly, odhaduje ministerstvo přínos za rok 2019 i 2020 ve výši 13,6 miliardy korun. Za letošní rok by si podle odhadů měla státní kasa přilepšit o 11,7 miliardy korun.
To jsou odhady. Kolik ale již EET za dva roky přineslo? Ministerští úředníci i premiér Andrej Babiš se v prohlášeních poměrně ostře ohradili proti nedávným zprávám médií, že EET přineslo 4,7 miliardy korun. Podle ministerstva šlo o výnos pouze za rok 2017 a pouze z DPH.
I to je však o 400 milionů korun více, než byl prvotní odhad ministerstva z roku 2016. Ministryně financí Alena Schillerová následně v říjnu dodala, že celkový čistý výnos z EET, tedy od 1. prosince 2016, byl již více než deset miliard korun.
Na konci letošního roku má být již celkové inkaso u obou nejvýznamnějších daní díky EET vyšší o 16,4 miliardy korun. To je částka, kterou zatím EET za 25 měsíců fungování u první fáze a 22 měsíců u druhé fáze do konce letoška přinese.
Rozpočtová slza
Dva roky EET v číslech |
Zdroj: MF ČR |
Více než 16 miliard korun může vypadat na první pohled dobře, z pohledu státního rozpočtu se ale nejedná o příliš vysokou částku. Za rok 2017 dosáhly celkové příjmy rozpočtu 1 273,6 miliardy a výdaje 1 279,8 miliardy.
Například inkaso DPH bylo ve výši 266 miliard korun, inkaso za daň z příjmů fyzických osob ve výši celkem 117,8 miliardy a z příjmů právnických osob 115,2 miliardy.
Za celý letošní rok, zatím ke konci září, dosáhly příjmy rozpočtu 1 024,2 miliardy korun. Pokud budeme předpokládat, že do konce roku dosáhnou příjmy podobné výše jako loni, můžeme uvažovat za dva roky, kdy EET běží, celkové příjmy na úrovni zhruba 2 400 miliard korun.
Čistý výnos vs. negativní externality
V tomto porovnání již částka 16 miliard působí poněkud méně, přesněji jako necelých 0,7 procenta. Přesto je však v peněžním vyjádření přínos EET pro státní rozpočet zřejmý. Ministerstvo označilo tento příjem jako „čistý“.
Má se jednat o přínos EET po započtení negativního vlivu snížení sazby DPH a očištění o ekonomický růst. To znamená, že se jedná o vyjádření, o kolik více EET „vydělalo“ nad úroveň nákladů.
Některé náklady EET jsou však těžko peněžitě vyjádřitelné. Narážím tím především na kritiku EET, podle které bylo pro některé menší podnikatele likvidační. Dále je také nutné brát v potaz problematické zavádění.
Objevilo se několik případů – sám vím z vlastní zkušenosti o jednom –, kdy kvůli informačnímu šumu a nejasnostem na finanční správě vyústil v pokutu pro živnostníka.
Takovéto „negativní externality“ se nedají příliš dobře kvantifikovat a jejich význam pro státní rozpočet je zřejmě nevýznamný. Pro jednotlivé lidi, které to postihlo, to však již tolik zanedbatelné být nemusí.
A náklady na tisíce úředníků darmožroutů přijatých na kontrolu EET by měly nést voliči velkoudavače a velkozloděje a ne chudáci živnostníci !!!
A co vy Milane byste delal se vsema tema vysokoskolakama co hovno umi ale ma diplom?Dal byste jim davky ,nebo je holt zamestnal umele ale prece jen zamestnal.
A co eet u právníků, nemocnic a lékařů, kolil tam se platí bez dokladu ?. Stát chce po firmách kontrolní hlášení ke každému měsíčnímu (kvartállimu) podání DPH (sankce desetitisícové) ale sám není schopen dodržet zákon o zveřejňování smluv!! Ne velký bratr, velký špicl a vyděrač 🙁
Vy jste něco platil u lékaře a v nemocnici bez dokladu? Zdravotnická zařízení mají 99 % příjmů ze zdravotního pojištění převodem na BÚ, tak tuto skupinu bych těžko obviňovala z krácení daně. Alespoň si to zjistěte, než budete plácat nesmysly.
Čekal bych, že se v článku porovná tvrzení MF s tvrdými daty. To tvrzení o navýšení výběru z titulu EET je totiž jen ničím nepodložené tvrzení ne nezaujatého subjektu.
1) MF vyčísluje pozitivní přínost v r.2017 u DPH na uvedených 4,7 mld., v roce 2018 ho nevyčísluje, jen tvrdí, že tam ještě je. Jak by takový efekt měl vzniknout ovšem netuším.
Výběr DPH v r. 2017 narostl o 9,1% při růstu tržeb o 6,8%;
Výběr DPH v r. 2017 narostl o 8,1% při růstu tržeb o 4,1%;
Podle těchto dat byl tedy asi vliv EET letos ještě vyšší než loni! :)))
2) U daní z příjmu v r.2018 MF vliv EET raději ani nevyčísluje, jen mluví obecně o kladném působení. A to nejen u
– právnických osob (daň +1,6% při růstu HDP +4,5 %)!
– ale dokonce i u živnostníků (kde výběr daně vloni s EET stoupl o 0,7% zatímco vloni, bez EET, rostl o 11%) !!!
To se ale určitě zlepší zapojením malířů pokojů, to fakt někdo myslí vážně?
Mám takový pocit, že nám tu kdosi nehorázně lže.
Hmm nejsem si jist jestli se to nějak extra vyplatí, ale když se vláda ohání čímkoliv co má jakože přinést miliardy do rozpočtu, tak se musím jen smát.
Ono je totiž úplně jedno kolik miliard v rozpočtu přibude, vláda se vždy chová stylem „z cizího krev neteče“ a utratí víc. Velmi by mě zajímalo, jeslti by tak rozhazovali a dotovali firmy své a svých kamarádů i kdyby ty dluhy museli jednou sami zaplatit.
Pokud stát zahájil tažení proti živnostníkům a zaměstnavatelům, navrhuji, aby se obě skupiny začali bránit a začali útočit na ty, kteří tohle šmírovací svinstvo podporují. Je potřeba prosadit zákon, který všem zaměstnavatelům umožní sledování zaměstnanců po celou jejich pracovní dobu a pokud se prokáže, že některý z nich promarnil na pracovišti jen minutu, aby ho zaměstnavatel mohl tvrdě finančně trestat. Pokud šmírujeme živnostníky a podnikatele, něměl by s tím mít nikdo problém. Kdo se nefláká, nemá se čeho bát. Tohle myslím naprosto vážně. Ať ti, kteří chtějí šmírovat, zakusí svoji medicínu i s těmi tresty, které dopadají na hlavu živnostníků, podnikatelů a zaměstnavatelů. Myslím, ře tohle by bylo fér.
Babišova EET je zlo a je potřeba jí kompletně zrušit. Nic jiného není přípustné!
http://www.epshark.cz/clanek/932/babisova-eet-se-neosvedcila-jak-je-to-mozne