Mohlo by vás také zajímat
Cena za obnovu Ukrajiny stoupá, Colt CZ i ČEZ s rekordními výsledky a chatbot Bard je veřejně dostupný aneb souhrn ekonomických událostí 12. týdne 2023
Libor Akrman 24. března 2023Cena za obnovu Ukrajiny stoupá; Colt CZ s rekordními výsledky; chatbot Bard už mluví s první veřejností; Českou poštu čeká…
Rusové staví největší laser na světě. Má testovat jaderné zbraně
František Novák 23. března 2023Car laserů, tak Rusové přezdívají nejsilnějšímu laseru na světě, který budují od roku 2013. Cílem má být testování funkčnosti nových…
Ukrajina už je fakticky členem EU. I proto ekonomika odolává Putinově válce
František Novák 20. března 2023Kreml chtěl během této zimy úplně rozvrátit hospodářství Ukrajiny. Lidé a firmy měli být bez elektřiny, tepla i potravin. Země…
- ČLÁNEK
S Ruskem končíme, zaznívá postupně od českých firem. Namátkou Škoda Auto, PPF či Zetor
Ruská invaze na Ukrajinu má i velké obchodní, ekonomické a podnikatelské konsekvence. Celá řada firem v reakci zastavuje veškeré své aktivity v Rusku. Z těch českých to nejnověji udělala Škoda Auto. Redakce Peak.cz oslovila některé další firmy a ptala se i jich na to, jak se ke svým aktivitám v Rusku postaví.

Jedním z ruských výrobních závodů automobilky Škoda Auto je linka v Nižném Novgorodu. (na snímku) Zdroj: Škoda Auto
Jednoznačná podpora Ukrajině zaznívá unisono i od českých firem a podniků. Rusko-ukrajinský vojenský konflikt se ale projeví jejich působení v Rusku. Podle loňského odhadu Svazu průmyslu a dopravy má v Rusku zastoupení přes 150 českých firem.
Velký význam má mj. pro automobilku Škoda Auto, která 3. března v tiskovém prohlášení uvedla, že zastavuje veškeré aktivity v Rusku. Výrobce, který tam jen loni prodal přes 90 tisíc aut, také přeruší výrobu ve svých ruských závodech a zastaví i export vozů do země.
„Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem,“ dodala mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková.
Aktivity se přerušují
Redakce Peak.cz oslovila další z firem, které podnikají v Rusku, aby zjistila jejich další kroky na tamním trhu.
Například výrobce traktorů Zetor Tractors v Rusku přerušil další aktivity. „Momentálně jsme pozastavili naši veškerou dosavadní spolupráci,“ uvedl pro Peak.cz Petr Konštacký, ředitel úseku prodeje a marketingu. Podle něj se konflikt dotkne z obchodního hlediska zhruba 14 procent tržeb, které Zetor má z Ruska a Ukrajiny. Podle posledních údajů tržby v roce 2020 činily zhruba 1,9 miliardy korun, nicméně firma v tomto roce vykázala ztrátu ve výši 217 milionů korun.
Na trhu v Rusku také mj. působí i investiční skupina PPF, přičemž hodnota tamních projektů představuje zhruba desetinu hodnoty skupiny. „Aktuální hodnota projektů skupiny PPF v Rusku činí kolem 1 miliardy eur. Tato aktiva jsou financována výhradně ze zdrojů uvnitř Ruské federace a jsou držená zcela nezávisle od ostatních aktiv a projektů Skupiny. Případný dopad tedy neohrožuje globální byznys Skupiny a její schopnost investovat v budoucnosti,“ vysvětlil mluvčí PPF Leoš Rousek.
Ani pivo nepoteče
Své exportní aktivity na ruský trh pozastavily i pivovary. Plzeňský Prazdroj zastavil příjem objednávek z Ruska, kam exportuje hlavně značky Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel. Stejné rozhodnutí platí také pro Bělorusko. Výrobu a dodávky tamtéž zastavil i Budějovický Budvar.
„V současné krizové a velmi nepřehledné situaci jsme pozastavili veškerou výrobu a dodávky určené pro ruský trh. Zároveň vnímáme obchodní záležitosti jako druhořadé a jsme připraveni pomoci tam, kde to z naší strany bude možné. Hovoříme především o ubytovacích kapacitách,“ uvedla pro Peak.cz manažerka komunikace Barbora Bláhová.
A vývoz svých značek do Ruska pozastavil i Staropramen, uvedla pro Peak.cz Denisa Mylbachrová, manažerka komunikace a tiskovou mluvčí, Pivovary Staropramen. „Poskytujeme podporu našim zaměstnancům ukrajinské národnosti, kteří žijí v České republice. Snažíme se pomoci jejich rodinným příslušníkům, kteří přijíždějí, například poskytnutím ubytování,“ dodala.
Vlna solidarity
Na druhou stranu napříč českou společností i tuzemskými podniky od začátku konfliktu panuje obrovská vlna solidarity s Ukrajinou.
„Budeme se snažit být co nejvíce nápomocní nejen pro našeho obchodního partnera, ale pro celou Ukrajinu,“ uvedl Moser ze Zetoru. Skupina PPF pak již o víkendu oznámila, že v kooperaci s The Kellner Family Foundation věnuje 100 milionů korun na vzdělávání a začlenění dětí uprchlíků z Ukrajiny, která v současnosti čelí ruské invazi.
Simona Havlíková ze Škody Auto pak v reakci pro Peak.cz také uvedla, že automobilka doufá v rychlé zastavení válečné aktivity. „Koncern Volkswagen včetně všech svých značek se rozhodl věnovat jeden milion eur Organizaci pro pomoc uprchlíkům při OSN. Na tomto daru se podílí i ŠKODA AUTO,“ uvedla. Nad rámec této podpory pak s odbory KOVO oznámila další humanitární kroky, mj. dar 10 milionů korun neziskové organizaci Člověk v tísni.
Autoprůmysl v krizi
Významný propad lze čekat i na ruském automobilovém trhu, neboť většina výrobců, kteří chtějí v Rusku prodávat, kvůli clům auta staví přímo v ruských podnicích.
Mezi ně patří i největší tuzemský výrobce automobilů Škoda Auto, který má od letošního roku na starost ruský a ukrajinský trh. V celosvětovém měřítku patří Rusko pro mladoboleslavskou automobilku k těm nejvýznamnějším, loni bylo „dokonce druhým nejvýznamnějším,“ uvádí automobilka na svém webu.
Společnost uvedla, že téma veškerých obchodních aktivit v Rusku v posledních dnech firma řešila na úrovni managementu Škody Auto i managementu koncernu Volkswagen. Tato jednání vyústila v stop veškerých ruských aktivit.
Z dalších automobilek oznámila ukončení prodeje i výroby Volvo. Americký Ford Motor vlastní v Rusku polovinu ve společnosti Ford Sollers, která provozuje tři montážní závody. V reakci ale Ford začátkem týdne oznámil, že v Rusku s okamžitou platností pozastavuje veškerý provoz.
Někteří další výrobci nejen z autoprůmyslu pak přerušili dodávky na ruský trh, ale také oznámili, že omezují tamní spolupráci.
Ruský byznys končí i globální obři
Svoje aktivity však v důsledku války na Ukrajině nepřerušují jen české firmy, ale i řada zahraničních. Jedním z prvních byl britský energetický kolos BP, který oznámil, že se zbaví svého zhruba pětinového podílu ve společnosti Rosněfť.
Stažení z Ruska oznámili například norská energetická společnost Equinor, švédský ocelář Sandvik nebo finský výrobce pneumatik Nokian Tyres. O ukončení aktivit v Rusku informovala i americká těžařská společnost ExxonMobil.
Výrobce letadel Airbus zastavil dodávky dílů a služeb ruským leteckým společnostem a podobný krok v podobě zrušení technické podpory ruským aerolinkám oznámil i jeho hlavní rival Boeing. Letouny těchto dvou firem přitom používají skoro dvě třetiny ruských aerolinek, uvedla analytická firmy Cirium Fleets.
Své prodejní aktivity pak v Rusku pozastavily kvůli invazi ruských vojsk na Ukrajinu firma Nike, Apple nebo švédský oděvní řetězec H&M.