Mohlo by vás také zajímat
Elektrický Elroq na scéně; Kellnerová v čele českých boháčů a Brusel může zavést cla na čínská elektromobily aneb souhrn ekonomických událostí 40. týdne 2024
Libor Akrman 4. října 2024Vláda si plácla s odbory; dálniční známka zdraží; povodňový schodek prošel; O2 může převzít Nordic Telekom; Rozpočtové radě se nezdá…
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
České průmyslové oživení bez resurekce u sousedů bude “jen klopýtat”
Jan Bureš, Jan Čermák 30. září 2024Zatímco v německém průmyslu nálada v tamním průmyslu v září spadla do blízkosti ročních minim, tak v Česku naopak mírně…
- ČLÁNEK
S Ruskem končíme, zaznívá postupně od českých firem. Namátkou Škoda Auto, PPF či Zetor
Ruská invaze na Ukrajinu má i velké obchodní, ekonomické a podnikatelské konsekvence. Celá řada firem v reakci zastavuje veškeré své aktivity v Rusku. Z těch českých to nejnověji udělala Škoda Auto. Redakce Peak.cz oslovila některé další firmy a ptala se i jich na to, jak se ke svým aktivitám v Rusku postaví.
Jednoznačná podpora Ukrajině zaznívá unisono i od českých firem a podniků. Rusko-ukrajinský vojenský konflikt se ale projeví jejich působení v Rusku. Podle loňského odhadu Svazu průmyslu a dopravy má v Rusku zastoupení přes 150 českých firem.
Velký význam má mj. pro automobilku Škoda Auto, která 3. března v tiskovém prohlášení uvedla, že zastavuje veškeré aktivity v Rusku. Výrobce, který tam jen loni prodal přes 90 tisíc aut, také přeruší výrobu ve svých ruských závodech a zastaví i export vozů do země.
„Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem,“ dodala mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková.
Aktivity se přerušují
Redakce Peak.cz oslovila další z firem, které podnikají v Rusku, aby zjistila jejich další kroky na tamním trhu.
Například výrobce traktorů Zetor Tractors v Rusku přerušil další aktivity. „Momentálně jsme pozastavili naši veškerou dosavadní spolupráci,“ uvedl pro Peak.cz Petr Konštacký, ředitel úseku prodeje a marketingu. Podle něj se konflikt dotkne z obchodního hlediska zhruba 14 procent tržeb, které Zetor má z Ruska a Ukrajiny. Podle posledních údajů tržby v roce 2020 činily zhruba 1,9 miliardy korun, nicméně firma v tomto roce vykázala ztrátu ve výši 217 milionů korun.
Na trhu v Rusku také mj. působí i investiční skupina PPF, přičemž hodnota tamních projektů představuje zhruba desetinu hodnoty skupiny. „Aktuální hodnota projektů skupiny PPF v Rusku činí kolem 1 miliardy eur. Tato aktiva jsou financována výhradně ze zdrojů uvnitř Ruské federace a jsou držená zcela nezávisle od ostatních aktiv a projektů Skupiny. Případný dopad tedy neohrožuje globální byznys Skupiny a její schopnost investovat v budoucnosti,“ vysvětlil mluvčí PPF Leoš Rousek.
Ani pivo nepoteče
Své exportní aktivity na ruský trh pozastavily i pivovary. Plzeňský Prazdroj zastavil příjem objednávek z Ruska, kam exportuje hlavně značky Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel. Stejné rozhodnutí platí také pro Bělorusko. Výrobu a dodávky tamtéž zastavil i Budějovický Budvar.
„V současné krizové a velmi nepřehledné situaci jsme pozastavili veškerou výrobu a dodávky určené pro ruský trh. Zároveň vnímáme obchodní záležitosti jako druhořadé a jsme připraveni pomoci tam, kde to z naší strany bude možné. Hovoříme především o ubytovacích kapacitách,“ uvedla pro Peak.cz manažerka komunikace Barbora Bláhová.
A vývoz svých značek do Ruska pozastavil i Staropramen, uvedla pro Peak.cz Denisa Mylbachrová, manažerka komunikace a tiskovou mluvčí, Pivovary Staropramen. „Poskytujeme podporu našim zaměstnancům ukrajinské národnosti, kteří žijí v České republice. Snažíme se pomoci jejich rodinným příslušníkům, kteří přijíždějí, například poskytnutím ubytování,“ dodala.
Vlna solidarity
Na druhou stranu napříč českou společností i tuzemskými podniky od začátku konfliktu panuje obrovská vlna solidarity s Ukrajinou.
„Budeme se snažit být co nejvíce nápomocní nejen pro našeho obchodního partnera, ale pro celou Ukrajinu,“ uvedl Moser ze Zetoru. Skupina PPF pak již o víkendu oznámila, že v kooperaci s The Kellner Family Foundation věnuje 100 milionů korun na vzdělávání a začlenění dětí uprchlíků z Ukrajiny, která v současnosti čelí ruské invazi.
Simona Havlíková ze Škody Auto pak v reakci pro Peak.cz také uvedla, že automobilka doufá v rychlé zastavení válečné aktivity. „Koncern Volkswagen včetně všech svých značek se rozhodl věnovat jeden milion eur Organizaci pro pomoc uprchlíkům při OSN. Na tomto daru se podílí i ŠKODA AUTO,“ uvedla. Nad rámec této podpory pak s odbory KOVO oznámila další humanitární kroky, mj. dar 10 milionů korun neziskové organizaci Člověk v tísni.
Autoprůmysl v krizi
Významný propad lze čekat i na ruském automobilovém trhu, neboť většina výrobců, kteří chtějí v Rusku prodávat, kvůli clům auta staví přímo v ruských podnicích.
Mezi ně patří i největší tuzemský výrobce automobilů Škoda Auto, který má od letošního roku na starost ruský a ukrajinský trh. V celosvětovém měřítku patří Rusko pro mladoboleslavskou automobilku k těm nejvýznamnějším, loni bylo „dokonce druhým nejvýznamnějším,“ uvádí automobilka na svém webu.
Společnost uvedla, že téma veškerých obchodních aktivit v Rusku v posledních dnech firma řešila na úrovni managementu Škody Auto i managementu koncernu Volkswagen. Tato jednání vyústila v stop veškerých ruských aktivit.
Z dalších automobilek oznámila ukončení prodeje i výroby Volvo. Americký Ford Motor vlastní v Rusku polovinu ve společnosti Ford Sollers, která provozuje tři montážní závody. V reakci ale Ford začátkem týdne oznámil, že v Rusku s okamžitou platností pozastavuje veškerý provoz.
Někteří další výrobci nejen z autoprůmyslu pak přerušili dodávky na ruský trh, ale také oznámili, že omezují tamní spolupráci.
Ruský byznys končí i globální obři
Svoje aktivity však v důsledku války na Ukrajině nepřerušují jen české firmy, ale i řada zahraničních. Jedním z prvních byl britský energetický kolos BP, který oznámil, že se zbaví svého zhruba pětinového podílu ve společnosti Rosněfť.
Stažení z Ruska oznámili například norská energetická společnost Equinor, švédský ocelář Sandvik nebo finský výrobce pneumatik Nokian Tyres. O ukončení aktivit v Rusku informovala i americká těžařská společnost ExxonMobil.
Výrobce letadel Airbus zastavil dodávky dílů a služeb ruským leteckým společnostem a podobný krok v podobě zrušení technické podpory ruským aerolinkám oznámil i jeho hlavní rival Boeing. Letouny těchto dvou firem přitom používají skoro dvě třetiny ruských aerolinek, uvedla analytická firmy Cirium Fleets.
Své prodejní aktivity pak v Rusku pozastavily kvůli invazi ruských vojsk na Ukrajinu firma Nike, Apple nebo švédský oděvní řetězec H&M.