Mohlo by vás také zajímat
Strašení veřejnosti, nebo armádní potřeba čerstvých dat? Po 20 letech se mluví o vojenských odvodech
Robert Břešťan 5. března 2024Vyprávět o tom, jak cenným artiklem bývala před rokem 1989 modrá knížka, může opět přijít do módy. V Česku v…
Jako druhý Izrael. Ukrajina chce být soběstačná při produkci zbraní
František Novák 5. října 2023Kyjev chce napodobit Izrael a vyrábět na svém území co nejvíce zbraní i ve spolupráci se západními zbrojovkami včetně těch…
Rohlik se může v Německu rozjet; rozdělená vláda v otázce eura a trable ruského rublu aneb souhrn 33. týdne 2023
Libor Akrman 18. srpna 2023Vláda je ohledně eura rozdělená; Rohlík.cz může expandovat v Německu; rubl v trablech, odrazí se to i v ekonomice?; německé…
- ČLÁNEK
Padesátimiliardová zakázka na bojová vozidla pěchoty vyvrcholí až po volbách
Až po říjnových volbách by měl být znám vítěz zakázky na nová bojová vozidla pěchoty. V zakázce za skoro 52 miliard korun nyní expertní komise musí posoudit několik tisíc stran dokumentací tří uchazečů. Současný ministr obrany Metnar věří, že se celou zakázku podaří dotáhnout úspěšně do konce.
Tisíce a tisíce stran, tolik čítají tři nabídky v zakázce na pořízení 210 kusů pásových bojových vozidel pěchoty (BVP). Ty měly do 1. září odevzdat uchazeči o zakázku za necelých 52 miliard korun.
Všichni tři výrobci a potenciální dodavatelé, tedy BAE Systems (Švédsko) s vozidlem CV90, GDELS (Španělsko) s vozidlem ASCOD a Rheinmetall Landsysteme (Německo) s vozidlem Lynx, své nabídky v tomto termínu ministerstvu obrany doručili.
Úplnost nabídek a jejich obsah nyní podrobně posoudí komise složená ze zástupců Ministerstva obrany a Armády ČR. Podle resortu se jedná o obsáhlé dokumentace čítající tisíce stran. Proces posuzování tak bude trvat řádově týdny.
„Budu doufat, že bez ohledu na volební výsledek, bude vůle tento projekt dotáhnout. Armáda tato bojová vozidla potřebuje,“ podotkl k tomu minulý týden v pořadu Interview ČT24 ministr obrany Lubomír Metnar.
Komplexní nabídka ze Švédska
Jak už bylo řečeno, jedním z uchazečů je společnost BAE Systems. Ta v tiskové zprávě, kterou má Peak.cz k dispozici, potvrdila, že její nabídka odpovídá požadavku na maximální výši ceny, zaručuje dodávky v termínu a dle požadovaného harmonogramu.
„Naše nabídka pro Českou republiku splňuje všechny klíčové požadavky soutěže, které jasně definovalo české Ministerstvo obrany. Zavazujeme se dodat daný počet vozidel, a to zcela v požadovaném rozpočtu a dle stanoveného harmonogramu,“ říká Tommy Gustafsson-Rask, generální ředitel BAE Systems Hägglunds.
Kritéria zakázky na BVP |
Při hodnocení bude cena hrát roli z 55 procent, technické parametry z 30 procent a z 15 procent zapojení domácího průmyslu. Ministerstvo obrany přitom požaduje minimálně 40procentní zapojení českých firem do zakázky. (Zdroj: www.army.cz) |
Podle jeho slov navíc švédská nabídka překračuje požadavky na průmyslovou spolupráci, stanovené českou armádou (viz box vpravo).
Hlavním partnerem nabídky je státní společnost VOP CZ, ke které se připojují další české průmyslové společnosti, včetně společností MEOPTA, VR Group, VTU a Ray Service, a dalších více než 30 českých společností obranného průmyslu a česká akademická obec.
„Chceme, aby český průmysl hrál vysoce hodnotnou a strategickou roli při vývoji a výrobě nového vozidla ve všech jeho variantách. Chceme také, aby zajistil suverenitu české armádě po další desetiletí,“ dodal Gustafsson-Rask.
Ceny jdou nahoru
Vzhledem ke zpoždění celé zakázky (podle původních harmonogramů zakázky se měla smlouva na nová BVP uzavírat zhruba na přelomu let 2019 a 2020, pozn. red.) a současné situaci na trhu surovin se logicky objevují i otázky, zdali vstupy nezdraží výsledný kontrakt. Ať už se jedná o suroviny, nebo rostoucí cenu práce.
Podle vyjádření Metnara pro ČT je však nešťastné predikovat ceny. „Uvidíme, až dostaneme vyhodnocení komise, která teď nabídky vyhodnocuje,“ uvedl v ČT.
Minimálně dle sdělení BAE Systems je zde však minimálně jeden z uchazečů, který deklaruje, že dodrží všechny technické a procesní podmínky, včetně cenových požadavků.
VÍCE K TÉMATU:
Armády pod klimatickou palbou. Spalují moc benzinu a fosilních paliv
Nová BVP i celá modernizace armády je i příležitostí pro český průmysl
Výběr nových obrněnců pro českou armádu vrcholí. Inspiraci v zahraničí ale hledat nelze
Odzkoušeno, prověřeno?
Všechny tři firmy, respektive jejich stroje, prošly začátkem léta praktickými prověrkami. „Během téměř dvouměsíčních zkoušek, které se uskutečnily ve výcvikových prostorech Březina a Libavá, dále pak ve Vojenském opravárenském podniku v Šenově a Vojenském výzkumném ústavu v Brně, se prověřilo více než třicet hlavních parametrů,“ uvedlo ministerstvo.
„Při testech bylo patrné, že bojová technika se neustále vyvíjí a hranice teoretických i praktických možností se posouvají směrem k zajištění úkolů nového válčiště,“ uvedl Petr Kovář, manažer projektových týmů z Vojenského technického ústavu ve Vyškově, který zkoušky zajišťoval.
S trojicí vozidel, která se o zakázku ucházejí, se seznámila i řada vojáků ze 72. mechanizovaného praporu. Ti se zapojili do zkoušek nástupu, výsadku, ale také například vyproštění raněných a nenadálé evakuace.