Mohlo by vás také zajímat
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
Michal Kubánek (Kuberg): Zažíváme restart, ale zájem o naše stroje stoupá
Libor Akrman 22. srpna 2024Společnost Kuberg má za sebou těžké období, které nakonec překonala i díky novému kapitálu. Výrobce elektromotorek ze severní Moravy má…
- ROZHOVOR
Michal Kubánek (Kuberg): Elektroodrážedlo bude prodávanější než elektromotorky
Společnost Kuberg vyrábí hravé elektrické motocykly, které si postupně nacházejí cestu do celého světa. Jeden z nich vlastní třeba i americký rapper Kanye West nebo zakladatel Leo Expressu Leoš Novotný. Kubergu se daří i v současné době, přestože má problémy s nedostatkem některých dílů, což brzdí jeho výrobu. „Každou chvíli zažíváme skutečný boj o zdroje. I když objednáme zboží včas, zaplatíme předem, nemáme jistotu, že zboží přijde včas,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Peak.cz spoluzakladatel a ředitel firmy Michal Kubánek.
Nedaleko Nového Jičína je malá obec Mankovice, kterou zná možná jen málokdo. A přitom je v určité komunitě světově proslulá a zájem o výrobky, které odtud do celého světa putují, neustále roste. Sídlí zde totiž výrobce elektrických motorek Kuberg.
Tuto značku založil před deseti lety Michal Kubánek, který později rekonstruoval bývalý statek právě v Mankovicích na výrobní areál. „Nyní u nás pracuje ve výrobě asi třicet lidí, ale ještě před pár měsíci jsme měli výrobu menší. Naštěstí máme dlouhodobě převis poptávky nad tím, co jsme schopni vyrobit,“ říká zakladatel firmy.
Na jedné straně vysoká poptávka, na straně druhé ale dopady pandemie, které Kubergu do jisté míry zkomplikovaly dodávky dílů. „Skoro nemáme z čeho vyrábět, váznou nám dodávky součástek a materiálu. Každou chvíli zažíváme skutečný boj o zdroje,“ říká Kubánek s úsměvem.
Jak často se dostanete na motorku?
Je pravda, že teď nejvíc jezdím na kancelářské židli. Ale snažím se alespoň jednou týdně na motorku usednout. V poslední době ale testuji elektrické kolo. Pracujeme totiž na jednom produktu, u nějž se mi zkušenost z elektrokola bude hodit.
Michal Kubánek (46) |
Vystudoval Vysokou školu báňskou v Ostravě. Založil a řídil firmu Fibres, zabývající se distribucí tkanin pro výrobu pracovních a zdravotnických oděvů. V roce 2010 spoluzaložil společnost Kuberg, která vyrábí široké portfolio elektromotorek. V současnosti působí jako spolumajitel a ředitel v jedné osobě. |
Takže se v Kubergu chystáte vyrábět i elektrokola, něco jako elektromopedy podobné legendární Babettě?
Spíš motorky s pedály. Ale nic jako Babetta to nebude. Snažíme se vyrábět elektromotorky,
které vyvolávají silné emoce, a Babetta tuto představu moc nesplňuje. Ale víc bych v tuto chvíli nerad prozrazoval, vše je zatím stále ve stadiu vývoje.
Víra v elektroodrážedlo
Retro styl je sám o sobě o emocích. Jaké tedy připravujete novinky pro letošní rok?
Tou hlavní bude elektrické odrážedlo, které uvedeme na trh do konce června. Odhaduji, že se na počet prodaných kusů stane letos nejprodávanějším produktem. Má nejširší zákaznický záběr. Odrážedlo je vyrobené z karbonu, je extrémně lehké a osloví i lidi, kteří nejezdí na motorkách. Dokáže růst s dítětem, může fungovat jako odrážedlo nebo i jako plnohodnotná motorka. Výborně rozvíjí motoriku pro jízdu na kole. Je to takový předstupeň motorky.
Vaší poslední novinkou je Ranger, jehož promo jste „nakopli“ i díky crowdfundingové kampani. Plánujete ji zopakovat i v případě odrážedla?
Obecně řečeno je crowdfunding speciální a náročná věc, zejména u Rangeru, což byla v tu chvíli asi nejdražší věc, která se na platformě Indiegogo kdy prodávala. Kampaň byla ve
finále dvakrát tak úspěšná, než na ní bylo vidět. Prodali jsme Rangery asi za milion dolarů.
Oproti tomu elektroodrážedlo bude jiná kategorie, jak nižší cenou, tak širší cílovou
skupinou.
V případě Rangerů si nemyslím, že se na úspěchu podepsala přidaná hodnota na straně platformy, spíše šlo o zajímavý produkt a náš marketing. Navíc samotné zalistování na platformě taky něco stojí. Rozhodně zvážíme všechny faktory, zatím strategii prodeje odrážedla finalizujeme. Chceme se posunout ve zkušenostech zase o kus dále a otestovat
nový přístup. Proto to bude s největší pravděpodobností paralelní launch, jak skrze platformu Indiegogo, tak napřímo přes naše vlastní kanály.
Kolik kusů dáte na trh a kolik bude odrážedlo stát?
Co se týká ceny, bude to zhruba 25 procent toho, co stál nejdražší Ranger. Cílíme na
americký trh, kde by se cena měla pohybovat pod tisícem dolarů. A co se týká množství, tak uvidíme. Výhodou crowdfundingu je, že vám trh přímo řekne, kolik potřebuje. A ještě vám dá čas to vyrobit.
Navíc pokud crowdfundingová kampaň vygeneruje objednávku třeba na dva tisíce kusů, tak vám zákazníci zaplatí předem. To je naprosto ideální situace, která eliminuje veškeré výrobní neefektivity, že třeba nakoupíte moc nebo málo materiálu. Odhadujeme, že kdyby se výrobek na trhu prodával opravdu špatně, koupí si ho vyšší stovky zákazníků. Ale jsem optimista a spíše věřím, že budeme prodávat tisíce kusů.
Bojujeme o zdroje
Jak se vyrábí výrobnímu podniku v době covidové pandemie?
Náročně, váznou nám dodávky součástek a materiálu. Každou chvíli zažíváme skutečný boj o zdroje. Navíc se snížila spolehlivost dodávek – i když objednáme zboží včas, zaplatíme předem, nemáme jistotu, že zboží přijde včas. Stává se nám to i u „áčkových“ dodavatelů ze západní Evropy, nejen u těch z Číny.
Druhý problém, který vidím nejen u nás, je ochota lidí pracovat. Při pohledu dovnitř firmy mám pocit, že se zaměstnanci dělí na dvě skupiny. Jedni neustále kmitají v práci a druzí jsou výborní v hledání způsobů, jak si svoji produktivitu práce snížit. A nesouvisí to vůbec s odměnou. Přitom pracujeme v oboru, který je pro mladé lidi, hlavně kluky, poměrně zajímavý a motorky řadu z nich přitahují. Přesto se s touto polarizací i u nás setkávám.
Kolik pro vás pracuje lidí? Museli jste kvůli poptávce nabírat?
Nyní je to asi třicet lidí, ale máte pravdu, že jsme nabírali, ještě před pár měsíci jsme měli ve výrobě dvacet lidí. Asi by šlo nabrat i více pracovníků, ale musíme růst udržitelně, abychom ten růst zaplatili. Naštěstí máme dlouhodobě převis poptávky nad tím, co jsme schopni vyrobit.
Jsme poměrně konzervativní a opatrní, nechceme se dostat do nějakých problémů, proto si nejdříve na růst vyděláme. Současná situace je poměrně dobrá. I kdybychom v tuto chvíli do konce roku už nic neprodali, prodali jsme už nyní (rozhovor vznikal začátkem dubna, pozn. red.) více než loni za celý rok. Loni jsme rostli o 30 procent. Kdyby se nám nezpozdily dodávky dílů, mohlo to být klidně o 80 procent.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Elektromobilitu čeká razantní vzestup. Planetu ani životní prostředí však rozhodně nespasí
Regulace elektrokol podle Prahy? Pokuty za špatné parkování i konec křiklavých barev
Brzda v rozvoji elektromobility? Nedostatek některých surovin, třeba kobaltu
Vraťme se na chvíli ještě k výrobě a problémům s dodávkami. Hrozí za současné situace, že nebudete moci kvůli výpadkům a cenovému boji o zdroje schopni včas vyrobit a uspokojit objednávky?
Každá krize znamená i příležitost. Podle mě nyní dojde k oddělení silných hráčů od slabých. Menší firmy, které vyrábějí malé objemy a nemají dostatečné finanční polštáře, aby mohly platit předem, se ke zboží možná vůbec nedostanou. Možná jsem smělý, ale věřím, že to nebude náš případ.
Zdroj v záloze
Do jaké míry jste závislí na dodávkách komponent od subdodavatelů? Co všechno si zvládnete poměrově vyrobit sami?
Motorka je hrozně komplexní výrobek. Obsahuje elektroniku, tudíž polovodiče, kterých je momentálně velký nedostatek. Oproti tomu svařované díly si dokážeme vyrobit sami nebo za pomoci subdodavatelů z okolí. Každopádně dodavatelský řetězec je globální, takže to nejde tak úplně rozdělovat.
Některé věci se třeba v Evropě vůbec nevyrábějí, ty se nakupují v Asii. I absence jedné malé součástky nás tak může zastavit – když nebude k sehnání například kondenzátor. Podívejte se na světové automobilky, které pozastavují výrobu kvůli zpožděným dodávkám čipů. My se snažíme mít všechny dodavatele klíčových komponent v České republice, a ještě zdvojené, tedy mít vždy jeden zdroj v záloze.
Je ve výrobě nějaké úzké hrdlo, na nějž narážíte?
Jsou tři a všechny jsme již zmínili: je to fungující a plynulé zásobování, kvalitní, spolehliví a motivovaní lidé ve výrobě a třetí jsou finance. Pokud se vše sejde, výroba jede plynule a teprve tak je garantována produktivita a zisk.
Neuvažovali jste někdy o akvizici či spojení se subdodavatelem?
Nejsme v pozici, že bychom teď někoho kupovali. V budoucnu bych ale rád dospěl k synergiím s výrobci motorů, baterek, možná s někým dalším. Rozhodně to ale nepředpokládám v nějakém kratším horizontu, o partnerstvích se budeme bavit až v dalších letech.
Máme stroje pro každý věk
Kolik jste loni vyrobili motorek a kde byl největší odbyt?
V loňském roce jsme postavili kolem 880 motorek. Nyní už máme v objednávkách přes 1 400 dalších strojů, a to jsme ještě nespustili prodej jediné letošní novinky. Vše záleží, jak
budeme stíhat vyrábět a uspokojovat poptávku. Dobře se prodáváme v Americe, a to nejen v USA, ale na celém kontinentu. Exportovali jsme například do Ekvádoru, Mexika, do Dominikánské republiky, Kanady a dalších zemí. Jde ale o zanedbatelná množství v porovnání s tím, jaký mají tyto regiony potenciál.
Jak si vlastně Kuberg vede finančně?
Jak už jsem říkal, v roce 2020 jsme vzrostli meziročně o necelou třetinu, celkový obrat se
pohyboval na úrovni 46 milionů korun. Na letošek máme naplánovaných 115 milionů korun a už nyní jsme obratově na sto milionech v předobjednávkách.
Otevřel vám Ranger cestu do světa?
My máme trochu netypický vývoj, kam prodáváme. Nejprve jsme totiž začali prodávat do zahraničí, a až když nás objevili čeští zákazníci, tak se projevil zájem i u nás. Paradoxně si dokonce Češi chvíli mysleli, že jsme americká firma. Není to jen o Rangeru, i když v kategorii dospěláckých motorek je to nejúspěšnější model. Freerider, který prodáváme od roku 2014, má stále výborná prodejní čísla.
Hodně dobře nám funguje doporučení od našich zákazníků, už třeba jen to, že si umístí na své sociální sítě třeba zachycenou jízdu na motorce v terénu. K fanouškům tohoto typu zábavy se prostě vždy dostaneme. V začátcích jsme ale samozřejmě objížděli různé veletrhy a výstavy, abychom se dostali do povědomí.
Vnímáte ve světě nějakého silného konkurenta?
V tuto chvíli neexistuje žádná firma, která by měla tak široký sortiment elektrických motorek jako my. Dokážeme motorku postavit pro dvouleté dítě i starého dědu. Ale konkurenci ke každému jednotlivému produktu bychom určitě našli. I když naše historie začala před deseti lety, jsme na trhu se zaměřením na elektromotorky jedna z nejstarších firem. To s sebou nese i výhody toho, že jsme si dokázali vybudovat celkem silné produktové portfolio.
Klima pro další růst
Přecházejí i výrobci klasických benzinových motorek na elektropohon?
Každá značka k tomu přistupuje jinak. Jsem přesvědčen, že všechny známé a úspěšné motocyklové značky do elektromobility investují, objevovat se budou tam, kde to má smysl. Například s nimi musíme počítat v městské mobilitě, kde se dá předpokládat, že i na motorky se budou vztahovat podobná pravidla jako na auta. Tedy že časem přijdou nějaké regulace pro vjezd benzinových motorek do center měst.
Říkal jste, že Kuberg v začátcích Češi vnímali jako americkou značku. Tak jakou má firma image dnes?
Myslím, že ji nejen česká veřejnost už vnímá jako etablovaného výrobce elektrických motorek, jehož stroje jsou kvalitní. Ale osobně si myslím, že jsme teprve na začátku, protože máme velký prostor k růstu. Máme funkční vývojový i výrobní tým, stabilní dodavatelské řetězce, umíme inovovat, vše si zvládáme zafinancovat, a tudíž máme skoro ideální klima pro další růst.