Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, říká se. V případě rozhodování o tom, kdo bude provozovat mýtný systém, si však nelze nevšimnout jisté podobnosti – a tou je rychlost rozhodování.
Před dvěma lety v jednu srpnovou neděli (!) uzavřelo ministerstvo dopravy dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky (tedy do konce roku 2019). Hodnota kontraktu tehdy byla stanovena na 5,27 miliardy korun.
Čert vem to, že už tehdy šlo o nouzové řešení, neb resort pod vedením Dana Ťoka nestíhal v řádném výběrovém řízení najít subjekt, který by mýtné provozoval.
Pozoruhodné bylo, že k podpisu došlo v neděli. Podle ministerstva dopravy šlo o náhodu. Důvodem ale bylo spíše obejití námitek, které tehdy každý den podávalo slovenské sdružení SkyToll. To chtělo tak zabránit procesu s názvem jednací řízení bez uveřejnění, kterým chtěl rezort smlouvu prodloužit. Detaily ministerské finty popsal tehdy server iDnes.
Šok v boji o mýto
Udělejme nyní skok v čase do současnosti. Ministrem dopravy je stále Dan Ťok a ministerstvo řeší provozovatele mýtného. Tentokrát ale na 10 let se startem od roku 2020, což je termín, pro nějž si Ťok a spol. otevřel dveře výše zmíněnou smlouvou.
Ani nyní však neprobíhá všechno hladce. Ministerstvo vypsalo řádné výběrové řízení, které s nejlepší cenou vyhrálo sdružení CzechToll. Za ním stojí skupina PPF Petra Kellnera a slovenský SkyToll, jež vyhrály s cenou 10,75 miliardy korun, kterou za 10 let od státu za provoz dostanou. Vybírat mýto se ale už nebude na základě průjezdů mýtnými branami. Na průjezdy dohlédnou satelity.
VÍCE K TÉMATU:
Budoucnost českého mýta: kdo má zálusk na státní miliardy po roce 2020?
Před volbami chtějí stavět všichni. Jak jsou na tom české silnice očima ekonoma?
Nicméně karty se obrátily a nyní se tomu snažil zabránit Kapsch, který podal námitky k antimonopolnímu úřadu. Jenže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tento čtvrtek námitky Kapsche zamítl.
Neuplynulo ani pár hodin a ministerstvo okamžitě podepsalo smlouvu s CzechTollem. Pro Kapsch to znamenalo obrovský šok, nicméně ministerstvo využilo právní kličky, díky níž to bylo možné.
Pokoj na 10 let?
Je velmi pravděpodobné, že Kapsch se nebude chtít jen tak vzdát, takže se v sice dost možná rozhodnutém boji dočkáme ještě právních tahanic. A možná i zvratů, ale konsorcium CzechToll zřejmě má na 10 let vystaráno.
Otázkou je, jak to bude dále. Mýtné se zatím vybírá na zhruba 1600 kilometrech komunikací (převážně dálnic). Nově by však mělo přibýt 900 kilometrů silnic I. třídy.
Vzhledem k předchozím komplikacím s výběrem provozovatele mýtného by se však možná mělo už teď využít schopností Ťokova týmu, který by mohl někdy nečekaně rychle vybrat rovnou i provozovatele pro léta 2030 až 2040 (navíc by bylo jisté, že vše je v mezích litery zákona).