Mohlo by vás také zajímat
Elektrický Elroq na scéně; Kellnerová v čele českých boháčů a Brusel může zavést cla na čínská elektromobily aneb souhrn ekonomických událostí 40. týdne 2024
Libor Akrman 4. října 2024Vláda si plácla s odbory; dálniční známka zdraží; povodňový schodek prošel; O2 může převzít Nordic Telekom; Rozpočtové radě se nezdá…
Na pašerácké stezce. Rusko udržuje dopravní letadla ve vzduchu za pomoci překupníků
František Novák 20. května 2024Západní sankce nejprve způsobily kolaps dovozu náhradních dílů pro dopravní letouny ruských leteckých společností. Aerolinky však postupně našly nové způsoby,…
Comeback značky Pietro Filipi, index Dow Jones na historickém rekordu a nečekaný růst inflace v ČR aneb souhrn ekonomických událostí 20. týdne 2024
Libor Akrman, František Novák 17. května 2024Atentát na Fica trhy nerozhodil; nový model AI od OpenAI je zdarma; PPF i ČEZ v zisku; Colt CZ dokončil…
- Analýza
Budoucnost českého mýta: kdo má zálusk na státní miliardy po roce 2020?
Kdo bude provozovat české mýto po roce 2019? Desetiletý tendr se dočkal čtyř uchazečů, s nimiž nyní bude Ministerstvo dopravy licitovat o ceně a podmínkách kontraktu. Snad úspěšněji než doposud.
Výnosy přesahující za deset let celkem 140 miliard korun a výběr mýta na více než dvou tisícovkách kilometrů českých komunikací. To je představa Ministerstva dopravy a lákadlo pro uchazeče o provoz mýtného systému po roce 2019, o který se nyní soutěží ve veřejné zakázce.
Ministr dopravy v demisi Dan Ťok má nyní před sebou těžký úkol, neboť se sešly celkem čtyři nabídky. Logicky chce u mýta zůstat dosavadní provozovatel Kapsch. Proti němu stojí další tři nabídky, a sice německé společnosti T-Systems International, maďarského National Toll Payment Services a slovenského SkyTollu.
Zatímco ministerstvo odhadovalo, že desetiletý kontrakt na fungování systému bude stát 29 miliard korun, tři nabídky jsou výrazně nižší a nepřekračují 15 miliard. „Máme šanci platit méně než za současný provoz systému. Náklady by mohly klesnout zhruba na polovinu,“ prohlásil v reakci Ťok.
Někteří odborníci ale podotýkají, že nízká cena nabídek je překvapivá. Ťok by rád uzavřel tendr ještě letos, aby měl nový provozovatel dost času na přípravu a mýtné se poté mohlo od ledna 2020 vybírat.
TABULKA: Kdo chce provozovat v Česku mýto po roce 2020
Zdroj: Peak.cz
Nejasná budoucnost
Nicméně i přes současný stav je budoucnost mýtného systému velmi nejasná. Tendr byl sice vypsán již loni v červnu, jenže ho provází řada stížností a problémů.
Antimonopolní úřad již loni na podzim zakázal resortu podepsat smlouvu s případným vítězem. Chce totiž prověřit, zda měli všichni uchazeči stejné podmínky. A musí řešit i další stížnosti, když například současný provozovatel Kapsch chce po úřadu, aby prověřil, jestli podmínky tendru nenahrávají satelitní technologii.
Kapsch totiž používá systém mikrovlnných mýtných bran, které provozuje od roku 2007.
GRAF: Vývoj výběru mýtného a nákladů na provoz
Od roku 2007 do roku 2017, v miliardách Kč
Zdroj: Mytocz.eu
Rozšíření placených „jedniček“ ano, nebo ne?
Další kritiku vyvolává také záměr státu na rozšíření zpoplatněných komunikací. Zatímco doposud síť silnic a dálnic, kde se musí platit, zahrnuje přes 1 400 kilometrů dálnic a 230 kilometrů silnic první třídy. Právě síť „jedniček“ by od roku 2019 měla být o 900 kilometrů delší.
Vláda totiž loni schválila, že mýtné se bude nově vybírat na dalších 900 kilometrech silnic první třídy. Díky tomu by každoroční výnosy z mýtného mohly stoupnout o zhruba dvě miliardy korun.
OBRÁZEK: Mapa zpoplatněných komunikací
Zdroj: Mytocz.eu
Tento záměr je však trnem v oku organizacím jako Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR i dotčených obcí, neboť povede k nárůstu nákladů pro místní podnikatele. Ti se navíc prý budou snažit mýtnému vyhnout objížděním placených úseků.
Tyto obavy jsou nicméně poněkud liché, neboť jak historie napovídá, ani před deseti lety, kdy mýtné začínalo, se řidiči nijak hromadně na neplacené silnice nepřesouvali. Na druhou stranu na argumentu vyšších nákladů pro podnikatele a další subjekty, které by používali nové placené úseky silnic, by mohlo znamenat i růst cen služeb a výrobků pro běžné občany. Což je pro kritiky mýta silnou „municí,“ díky níž tlačí na zrušení tendru.
„Neexistuje žádná odborná analýza, která by prokázala, že zpoplatnění silnic první třídy není ekonomické, nebo že způsobí závažné negativní sociálně-ekonomické dopady. Jenom tento řev nemůže být důvodem ke zrušení tendru a svým způsobem žene úředníky, již by takto rozhodli, za mříže,“ tvrdí ministr Ťok
Úředníky čeká rozbor
Čtyři nabídky nyní čeká prověřování úředníky, zda splňují zadaná kritéria. Podle Ťoka to zabere několik měsíců, neboť rozsah nabídek se pohybuje mezi 600 až tisíci stran.
Každopádně výběr provozovatele má již nyní zpoždění. Původně totiž se měl nový správce systému starat o placené úseky už loni. To se ale nepodařilo a stát nakonec bez veřejné soutěže prodloužil o tři roky smlouvu se společností Kapsch.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Automechanici nebudou třeba? Nová auta se prý budou umět opravit sama
Recept na dopravní zácpy? Ohlídejte si i odstup aut jedoucích za vámi
Buď jak buď, času není nazbyt a překážek na cestě k mýtu je spousta. Ať již bude na ministerstvu dopravy kdokoli (současná vláda je v demisi), mýtný systém zůstane jedním z klíčových oříšků.
S Kapschem na věčné časy?
Současný provozovatel Kapsch se bude chtít udržet u provozování i do budoucna. To potvrzuje jak jeho zmíněná stížnost u ÚOHS, tak i „úspěch“ při tříletém „bezvýběrovém“ prodloužení provozu mýtného systému.
Nicméně pro Kapsch by bylo výhodnější zachování stávajícího rozsahu silnic, protože případné rozšíření by znamenalo další náklady, třeba na nové mýtné brány. A intenzita dopravy na silnicích 1. třídy není zárukou, že se vložené náklady na výstavbu rychle vrátí.
Případný přechod na hybridní systém v podobě stávajících bran a satelitního systému zase znamená investice navíc do dalšího systému. Což by pro Kapsch bylo nevýhodné, když již jeden fungující systém má hotový a zatím ho provozuje.
Objevily se již i varianty, že by si stát provozoval mýtné sám, ale pak by musel od Kapsche získat stávající systém, což by jistě nebylo zadarmo. A stejně jako v minulosti se představy státu a soukromé firmy v otázce ceny velmi často rozcházejí.
I když je tedy do spuštění nového provozovatele ještě daleko (pokud k němu dojde), čeká Ministerstvo dopravy ještě velmi zrádná cesta.