Mohlo by vás také zajímat
Bitcoin prolomil hranici 100 tisíc dolarů; Babiš zrušil svěřenský fond a královnou Spotify je Taylor Swift aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 6. prosince 2024MPO zadotuje 700 miliony projekty s AI; průměrná mzda vzrostla; ČEZ koupil elektromontážní EL-ENG; Juchelka bude dál v čele KB;…
Nový šéf Ústavního soudu: Kdysi zprostil viny disidenty, později třeba rehabilitoval odsouzené z 50. let
Redakce 7. srpna 2023Josef Baxa se od úterý 8. srpna 2023 stal v pořadí čtvrtým předsedou Ústavního soudu České republiky. Přečtěte si profil z pera Adama…
Vyroste v Česku gigafactory? Volkswagen se zatím nerozhoupal
Lucie Sýkorová 6. června 2023Česko usiluje o získání investice do továrny na autobaterie, tzv. gigafactory. Zatím nejdále je asi vyjednávání s koncernem Volkswagen, který…
- KOMENTÁŘ
Snadno nabyl, snadno pozbyl. Premiér Babiš dal další vyhazov z vlády
Premiér Andrej Babiš se dnes setkal s prezidentem Milošem Zemanem, aby mu navrhl dvě personální změny ve vládě. Ministra dopravy Dana Ťoka, který odchází na vlastní žádost, vystřídá Vladimír Kremlík. Ministerstvo průmyslu a obchodu místo Marty Novákové povede Karel Havlíček. Nad kauzami, které odcházejícím vládním reprezentantům zlomily vaz, se zamýšlí v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Czech Fund.
Zatímco dosavadní ministr dopravy Dan Ťok opouští vládu dobrovolně, ministryně Marta Nováková dostala premiérský vyhazov. Končící Novákové zlomily vaz věci, které Češi vnímají poměrně citlivě: mobilní data a Čína.
Odcházející Nováková byla ve funkci ministryně poměrně krátce, necelých deset měsíců. Za tu dobu jen těžko mohla dát ministerstvu nějaký zásadní směr. Spíše tak jen přebrala agendu po svých předchůdcích, přičemž současně na sebe upozornila dvěma nešťastnými kauzami, které ji nakonec stály křeslo.
Polapena v síti drahých dat
Nejprve letos v únoru Nováková nedokázala vysvětlit důvod drahých mobilních dat v Česku. Za mediánovou mzdu si Čech stáhne nižší stovky GB dat, zatímco třeba Švýcar vyšší desetitisíce. Nováková přitom drahá data svalovala na řadové Čechy, kteří prý data nedostatečně využívají, což způsobuje jejich relativně vysokou cenu.
I pokud by měla Nováková pravdu a operátoři s vyšším objemem stahovaných dat budou moci zlevnit, jedná se o krok B. Nejprve ale musí nastat krok A. Operátoři musí zlevnit za cenu vlastní ztráty, a dát tak lidem podnět, aby data začali více využívat. Nikdo jiný ten podnět nedá.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jsou Češi opravdu v pasti drahých mobilních dat a tarifů?
A lepší podnět než zlevnění neexistuje. Byť ani účinek zlevnění není okamžitý. Končící ministryně Nováková tedy objektivně řečeno neprokázala příliš smyslu pro chápání elementární ekonomie, což by se osobě v jejím postavení stávat opravdu nemělo.
Sbohem ministryně odchodů
Podruhé na sebe Nováková neblaze upozornila letos v březnu. Tehdy ze schůzky se zahraničními investory vykázala zástupce Tchaj-wanu. A to na žádost čínského velvyslance. Z hlediska výše investic, které v tuzemském zpracovatelském průmyslu obě ekonomiky uskutečnily, je takové vykázání pikantní.
Čína totiž ke konci roku 2017, za který jsou k dispozici nejaktuálnější příslušná data, vykazovala stav přímých investic v českém zpracovatelském průmyslu ve výši zhruba 410 milionů korun. Tchaj-wan měl tou dobou do našeho zpracovatelského průmyslu nainvestováno 5,69 miliardy korun, tedy bezmála čtrnáctkrát více.
Ministryně Nováková v tomto druhém případě nedokázala ohlídat, kdo se na zmíněné schůzce objeví. Vykázat z akce hosta, který na ni byl pozván, je prostě těžko přehlédnutelné faux pas. Něco takového by se stávat nemělo.
Končící ministryně měla smůlu na kauzy, na které jsou Češi vysoce citliví, ať už se jedná právě o drahá mobilní data, či o růst čínského vlivu v tuzemské politice. Pro vládu se tak z hlediska její důvěryhodnosti u voličstva stala přítěží, což o jejím konci rozhodlo.
Ťokobraní: žádná sláva, polní tráva
Zatímco v případě současně odcházejícího ministra dopravy Dana Ťoka lze jeho přehmaty zakrýt i délkou působení ve funkci a několika pozitivními kroky, které za tu dobu takřka nutně musel učinit, v případě ministryně Novákové se zkrášlujícího střípku do mozaiky jejího působení v ministerské funkci jaksi nedostává.
Ministr Ťok řídil resort dopravy od roku 2014. Letos by to bylo pět let. Je zřejmé, že dálnice ani železniční koridory se nepostaví přes noc. Ostatně, jak ukazuje graf níže, zaostávání Česka v budování dálniční sítě není nová záležitost.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Před volbami chtějí stavět všichni. Jak jsou na tom české silnice očima ekonoma?
Na počátku milénia jsme měli v přepočtu na obyvatele rozsáhlejší dálniční síť než Maďaři i Poláci. Nyní však má Maďarsko zhruba 2,5krát více dálnic na obyvatele než Česko.
Viditelně nás dotahuje také Polsko. Poláci v absolutním vyjádření (tj. bez přepočtu na obyvatele) vybudovali v letech 2000 až 2016 2,5krát více kilometrů dálnic než Češi. Ovšem ani v posledním celém Ťokově roce v úřadu ministra dopravy, tedy v roce 2018, se situace nijak nezlepšila. Česko loni dokončilo pouze čtyři kilometry dálnic.
Ministerskou štafetu přebírají Havlíček a Kremlík
Zdůvodňovat pomalou výstavbu na konci desetiletí situací v jeho první polovině, jak to činil Ťok, je už poněkud zarážející. Nad nedostatečným tempem výstavby infrastruktury se opakovaně pozastavovaly a pozastavují mezinárodní instituce nebo Evropská komise. Resort dopravy je jistě obtížný, ale i tak měly a mohly být Ťokovy výsledky za celé jeho funkční období lepší.
Premiér Andrej Babiš dnes prezidentovi Miloši Zemanovi navrhl jmenovat místo Marty Novákové ministrem průmyslu a obchodu místopředsedu vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karla Havlíčka.
Ministrem dopravy se místo Dana Ťoka má stát náměstek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Vladimír Kremlík. Prezident podle premiéra se změnami souhlasí.