Mohlo by vás také zajímat
Český průmysl bojuje s útlumem; Ukrajina utnula transit plynu z Ruska a Tesle klesl poprvé za 10 let odbyt aneb souhrn ekonomických událostí přelomu roku a 1. týdne 2025
Libor Akrman 5. ledna 2025Přehrada v Hermionech bude; ČNB na sazby před koncem roku nesáhla; česká ekonomika rostla více; čínský boom elektroaut se přesunuje…
Ikonické značky Stock a Škoda Auto slaví významná jubilea
Libor Akrman 12. prosince 2024Zatímco výrobce lihovin Stock Božkov letos v prosinci slaví 140 let od svého založení, kdy v italském Terstu zahájil výrobu…
Nečekaný (a nechtěný) efekt Green Dealu? Zkolabuje-li autoprůmysl, spousta Evropanů bude hledat práci
Lukáš Kovanda 11. prosince 2024V EU krachuje výroba elektrobaterií v podání evropských firem, zato ty asijské dále expandují. Asie tak upevní své místo v…
- Článek
Automobilka Audi má problémy. Už není inovačním tygrem
Značka Audi platila v rámci koncernu Volkswagen za špičku v inovacích a technologiích. Nyní se automobilka potýká s vážnými problémy, prodeje vozů klesají, bývalí manažeři čelí obvinění z falšování emisí. A navíc pověst značky utrpěla i v důsledku aféry Dieselgate.

Audi e-tron je vůz napájený čistě elektrickou energií. Mimochodem tento vůz je také letošním exkluzivním partnerem Mezinárodního ekonomického fóra 2019 v Davosu. Zdroj: iStock
Původně se mělo jednat o zajímavou myšlenku. V rámci koncernu Volkswagen Group se měly dceřiné firmy Audi a Porsche stát inovačními a technologickými tahouny ve vývoji autonomních a elektrických vozů.
Měly využít svých technologických znalostí a vytvořit náskok koncernu oproti konkurenci. Už po roce se ale ukázalo, že očekávání managementu Volkswagenu jsou nerealistická.
Rivalita převážila snahu o vývojovou integraci. Jak napsal německý deník Handelsblatt, automobilka Porsche si stěžuje na nekompetentnost lidí z Audi. Jedná se o vývoj modelu Porsche Taycan, což je plně elektrický sportovní sedan, který má na americkém trhu konkurovat vozům Tesla.
Vývoj vozu, který by se měl sériově vyrábět od roku 2020, se potýká s technickými problémy a jeho výroba zřejmě začne bez funkce autopilota. Právě vývoj softwaru pro autonomní řízení má na starosti Audi.
Automobilka z Ingolstadtu si přitom v posledních dekádách zakládala na svých technologiích, používala slogan „Náskok díky technice“, který byl synonymem pro německou kvalitu a inovaci. Byla průkopníkem pohonu všech čtyř kol nebo hliníkových karoserií.
VIDEO: Legendární Audi Quattro
V rámci kampaně „25 let Quattro“ vyjíždí Audi A6 v roce 2005 na skokanský můstek. První verze tohoto modelu byla představena v roce 1980.
Zdroj: YouTube.com
Prodeje vozů padají
Prodeje vozů značky Audi v roce 2018 |
![]() Zdroj: audi-mediacenter.com |
Sláva je ale pryč. Prodeje vozů v Evropě loni klesly o 14 procent (jen v prosinci to bylo meziročně o 21 procent méně), zejména vznětové motory mají problémy s dosažením nových emisních standardů.
Pověsti automobilky Audi neprospělo ani to, že její bývalý generální ředitel Rupert Stadler byl loni v červnu zadržen a ve vazbě byl až do října, kdy byl propuštěn na kauci.
Důvod? Podezření z manipulace s měřením údajů o emisích, pročež nyní čeká na soudní řízení. Podle žaloby musel manažer vědět o manipulacích s emisemi.
Stadler byl členem představenstva koncernu Volkswagen, na začátku října „po vzájemné dohodě“ odešel. Šéfem Audi byl od roku 2007.
„Pan Stadler odchází, protože kvůli současnému předběžnému zadržení není schopen plnit své povinnosti člena představenstva a přeje si soustředit se na svoji obranu,“ uvedla automobilka loni v říjnu v tiskovém prohlášení.
Nově byli obviněni i čtyři bývalí manažeři automobilky ve Spojených státech. Všichni pracovali v divizi Audi pro vývoj motorů v Německu. Problém se má týkat třílitrového naftového motoru. Manažeři údajně měli vědět o falšování softwaru, protože motory nemohly splnit emisní limity.
Úspěch? Padesát na padesát
Německé automobilky kvůli důsledkům aféry Dieselgate musí ve vývoji motorů přeřadit na vyšší rychlost a nesmí si nechat ujet konkurenci zejména ve vývoji elektromobilů. Zde se nejen němečtí výrobci snaží stíhat americkou Teslu.
I když automobilka Tesla v roce 2018 vyrobila a dodala celkem 245 tisíc vozů, v tržní kapitalizaci ji výrazněji převyšuje pouze koncern Volkswagen, který však vyrábí přes deset milionů vozů ročně.
Další německé značky Daimler i BMW jsou v tržní kapitalizaci na podobné úrovni, byť i ony vyrábějí několikanásobně více vozů než Tesla. Například Daimler loni prodal svých vozů Mercedes Benz desetkrát více než Tesla.
TABULKA: Srovnání německých automobilek s Teslou
Jde o srovnání počtu prodaných vozů a tržní kapitalizace k 18. 1. 2019.
Zdroj: Finance.yahoo.com/BMW/Daimler/Tesla/Volkswagen
Šéf koncernu VW Herbert Diess už v listopadu odhadl šance na budoucí úspěch německého automobilového průmyslu na padesát na padesát.
Nový ředitel Audi Abraham Schot hovoří o nutnosti zlepšení pozice značky, která má ve znaku čtyři kruhy (znak zobrazuje čtyři značky automobilů firmy Auto Union: Audi, DKW, Horch a Wanderer, která vznikla v roce 1932).
Jak vyzrát na Teslu?
Elektromobily jsou nyní u automobilek na prvním místě. Audi, BMW i Daimler hovoří o vývoji modelu, který bude konkurovat vozům z produkce automobilky Elona Muska.
Němečtí výrobci chtějí uspět s luxusním, plně elektrickým modelem s prvky autonomního řízení. Audi slibuje e-tron, nové SUV s elektrickým pohonem všech čtyř kol. (V Česku se má začít prodávat na přelomu února a března, cena má startovat na necelých 2,1 milionu korun, pozn. red.)
I když v USA bylo objednáno už dvacet tisíc těchto aut, výrobce se potýká právě s problémy při vývoji softwaru. Problémem pro německé výrobce může být podle německého deníku to, že Tesla dokáže vyrábět baterie pro své vozy mnohem levněji než německá konkurence.
Němci navíc zaostávají i u dalšího automobilového trendu – autonomního řízení. Například dceřiná firma společnosti Alphabet Waymo je ve vývoji autonomního řízení rozhodně dále než německé firmy.
VÍCE K TÉMATU:
Dieselgate je v USA zapomenuta. Američané znovu přicházejí dieselům na chuť
Automechanici nebudou třeba? Nová auta se prý budou umět opravit sama
Proč globální autoprůmysl nečeká nic moc dobrého?
Prokleté diesely
Hlavní noční můrou Audi se ale staly naftové motory. S tím, jak klesají evropské prodeje, jsou manažeři pod dalším tlakem.
Evropská unie navíc plánuje snížit produkci oxidu uhličitého ve flotilách automobilek do roku 2030 o 37 procent, což je zase problém hlavně pro benzinové motory.
Nejvíce to postihne segment luxusních značek, protože tyto vozy jsou těžší a mají silnější motorizace s vyšší spotřebou. Audi proto hledá novou strategii, řešení má současný šéf Audi Schot představit do poloviny tohoto roku.
Přitom se ozývají hlasy, že Audi potřebuje ve svém čele spíše technologického odborníka než dočasně jmenovaného šéfa, který je hlavně obchodníkem. Uvidíme tedy, zda se klenot německého hospodářství dokáže vypořádat s nástupem nových trendů a obstát v ostré konkurenci.
V tomto článku se píše, že problém s emisemi budou mít velké motory v luxusních vozech, v jiném se píše, že problém budou mít malé nízkooběmové motory, za chvíli budou cpát do Golfa půllitrové dvouválce a Mazda mezi tím v klidu prodává 2,5 litrové atmosferické čtyřválce. Kde je sakra problém???
Rozdíl v ceně toho golfa a Mazdy s 2,5l motorem. Celé je to pošahané a na ty eurounijní propagandu dojede hospodářství celé Evropy. Respektive už dojíždí.