Globální trh s automobily dostal po novém roce slušný políček. Vyšla totiž statistika o prodejích automobilů v Číně. Pro leckoho by číslo 22,7 milionu bylo slušný výsledek, ne tak pro zemi středu. Je to totiž o šest procent méně než rok předtím.
„Je třeba to vnímat v kontextu prvního propadu po dvaceti letech nepřetržitého růstu, někdy velmi rychlého,“ podotýká k tomu Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor.
Zároveň dodává, že i když Čína propadla, ani další velké trhy na tom nebyly nijak skvěle. „Amerika a Evropská unie loni meziročně rostly zcela minimálně, v desetinách procenta,“ dodává Knap.
Odborníci se shodují, že za čínským meziročním poklesem stojí částečné utahování opasků i kvůli omezování poskytování úvěrů. A svoji roli hraje – byť hodně rétorická – obchodní válka mezi USA a Čínou. Navíc Čína je velmi perspektivní i rychle se rozvíjející trh se sdílenou dopravou, což také u řady lidí uspokojuje potřebu vlastního auta.
Další růsty spíše nebudou
„Celkově se v prognózách o vývoji globálního automobilového trhu v dalších letech předpokládají přinejlepším velmi malé růsty, ale globálně by nemělo jít o propad,“ domnívá se Petr Knap.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Budoucnost elektromobility? Automobilky budou prodávat s nulovou marží
A pak že regulace škodí. Evropský autoprůmysl posunula k skokovému růstu
Pokud některé trhy zaznamenají propad, půjde o dílčí záležitost. „Třeba Spojené království v souvislosti s nejistotou kolem brexitu se může připravovat na další pokles. Už jen když se podíváme na srovnání roku 2018 s předchozím rokem, Britové zaznamenali propad o sedm procent,“ tvrdí vedoucí partner EY. Kromě Británie například propadl i dánský a italský trh.
Těžký výběr alternativy
Trhy jsou poměrně nasycené, situaci komplikuje napětí v obchodních vztazích. Nicméně třeba v Číně nyní uvažují i o tom, že by vláda podpořila prodeje vozů i mimo městské aglomerace, což by mohlo „motor“ globálního trhu s auty „promazat“.
Otázkou je, jak se bude automobilkám dařit rozvíjet alternativní pohony oproti těm stávajícím, klasickým. A to nejen v Číně, ale především v Evropě.
INFOGRAFIKA: Proměna trendů v autoprůmyslu

Zdroj: www.adlittle.com
„Určitý díl strachu, zejména v EU, spočívá také v nejistotě zákazníků, kdy a jaké alternativní pohony si mají pořídit a jak rychle bude jejich současný vůz ztrácet na hodnotě,“ popisuje Knap.
Svoji roli bude hrát i nutnost, aby se automobilky vyrovnaly s novými emisními pravidly, která požaduje Brusel.
„Je třeba počítat s tím, že nabídka elektromobilů a plug-in hybridů se bude v průběhu letošního roku velmi rychle rozšiřovat. Tím pádem se mohou zlepšovat také finanční i nefinanční pobídky podporující nákup nízko- či bezemisního vozu,“ uzavírá Petr Knap.