Nezaostávají dopravní technologie dnešní doby? Někomu by se mohlo zdát, že ano. I ve světle přelomových událostí v minulém století, jako bylo přistání na Měsíci či vývoj a následné vyřazení z provozu nadzvukových letounů Concorde, které trasu Londýn – New York zdolávaly za 3,5 hodiny.
Opak je pravdou, přičemž zázrak moderního věku představuje plně autonomní vozidlo. Jak chytré ale ve skutečnosti tyto vozy jsou, když pomineme jejich samořídicí schopnost?
Už několik desetiletí jsou auta schopna sama detekovat poruchu. S tím, jak software začíná řídit průmysl, je to už jen otázka zpracování a analýzy velkých dat. A tak se nabízí otázka samoopravitelnosti.
Stupně diagnostiky
Už rané hromadně vyráběné systémy vstřikování paliva byly schopné sledovat určitý počet parametrů a proměnných. S tím, jak technologie pokročila, umožnila systém vstřikování přizpůsobit těmto určitým parametrům, což je forma vlastní diagnostiky.
Stěžejní otázkou ale není, zda budou mít chytré vozy technologii, která jim umožní detekovat a napravit poruchu, ale technologii, která zamezí jejímu vzniku.
VIDEO: Waymo letos nabídne autonomní taxislužby
Zdroj: YouTube.com
Automobilový průmysl se vyvíjí a spalovací motory prochází změnami včetně toho, že zastarávají. Už i základní verze vozů mají asi 30 elektronických kontrolních systémů. U luxusních značek tento počet dosahuje stovky, a to se nebavíme o hybridech a elektromobilech, kde je tento počet ještě vyšší.
Počítače a řídicí systémy
Vzhledem k tomu, že počet elektronických řídicích systémů ve vozech roste téměř exponenciálně, bude mít současný inteligentní automobil přibližně 100 milionů prvků počítačového softwaru rozptýlených v rámci všech jeho řídicích systémů.
Systémy sledují a upravují vše, od brzd, světel a bezpečnostních prvků až po výkon motoru, pohodlí cestujících, a dokonce i vnitřní prostor. I proto se s čím dál větší pravděpodobností budou muset automobilky zabývat spíše velkým datovým řešením než tím mechanickým.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Soumrak nad diesely? Němci je už nechtějí a automobilky řeší, co s tím
Recept na dopravní zácpy? Ohlídejte si i odstup aut jedoucích za vámi
Roman Sysel (Taxify): Za pár let budou mít lidé řízení aut zakázané
Samozřejmě že některé mechanické poruchy budou vždy a žádné chytré technologie nebudou schopny je opravit. Příkladem za všechny je prasklá hadice vodní pumpy. Co kdyby ale existoval systém, který by dokázal tomuto problému předejít provizorní opravou?
S omezenou verzí tohoto se můžeme setkat již dnes. Riziko poškození podstatných komponent se snižuje v důsledku zavedení senzorů rozpoznání problémů předtím, než vůbec nastanou. Tyto chytré technologie tak nedovolí katastrofické selhání.
Sázka na prediktivní technologie
Technici vědí, že všechny komponenty mají omezenou životnost. Od klikových hřídelí až po hnací hřídele má každá součástka svůj životní cyklus.
Údaje získané z testování milionů ujetých kilometrů (tj. poznatků od uživatelů těchto výrobků) umožní tento životní cyklus jednotlivých komponent přesně předvídat, a to včetně měnících se vnějších faktorů.
Díky tzv. prediktivním technologiím budou například technici znát procentuální podíl uživatelů, kteří načerpají špatné palivo, jezdí s podhuštěnými pneumatikami nebo se o vozidlo nijak nestarají.
Technici rovněž získají přehled o tom, kdy může která komponenta selhat a jaké podmínky povedou k předčasné poruše. Nebo i kolik poruch se vyskytne v přepočtu na milion prodaných vozidel.
Jedna otázka, sto odpovědí
S nástupem autonomních vozů se však nabízí další otázka. Budou autonomní vozy schopny se samy diagnostikovat a opravit? Ano i ne, respektive tak trochu. Vše se odvíjí od definice opravy či nápravy poruchy.
VIDEO: Lamborghini chystá na rok 2019 samoopravitelný model Terzo Millenio
Zdroj: YouTube.com
Vozidla budoucnosti se sama neopraví v pravém slova smyslu, ale nepochybně budou schopna odhalit více poruch, detekovat jejich příčiny nebo zamezit jejich vzniku.
Velkou měrou se na tom bude podílet internet věcí i softwarově řízený hardware, jenž přispěje k tomu, že se životnost takových zařízení prodlouží.
Otázka by pak tedy měla znít, zda rozvoj technologie umožní prodloužit životnost vozidel na dobu neurčitou. Odpověď je: rozhodně ano!
/Článek, jehož autorem je Giles Kirkland, vyšel v anglickém originále na serveru Světového ekonomického fóra./
Hi there! I could have sworn I’ve been to this website before but after reading through some of the post I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!
Victoria Tegg