Mohlo by vás také zajímat
Autonomní stíhačka. Američané zapojili umělou inteligenci do pilotování
František Novák 31. března 2023Americké letectvo dělá rychlé pokroky ve vývoji autonomní stíhačky, která jednou nebude potřebovat pilota z masa a kostí.
Cena za obnovu Ukrajiny stoupá, Colt CZ i ČEZ s rekordními výsledky a chatbot Bard je veřejně dostupný aneb souhrn ekonomických událostí 12. týdne 2023
Libor Akrman 24. března 2023Cena za obnovu Ukrajiny stoupá; Colt CZ s rekordními výsledky; chatbot Bard už mluví s první veřejností; Českou poštu čeká…
Rusové staví největší laser na světě. Má testovat jaderné zbraně
František Novák 23. března 2023Car laserů, tak Rusové přezdívají nejsilnějšímu laseru na světě, který budují od roku 2013. Cílem má být testování funkčnosti nových…
- ANALÝZA
Západ nemá šanci. Budoucnost nakupování a maloobchodu je „souzená“ Asii
Kvůli krizi způsobené koronavirem se urychluje proměna maloobchodu po celém světě. Rozmach e-shopů, které za nouzového stavu našly celou řadu nových zákazníků, je patrný zejména v Asii. Řada odvětví zaznamenala nárůst v řádech desítek až stovek procent. Jak ale ukazují data z trhu, daleko větší tempo rozvoje e-commerce nabrala Asie.

E-shopy a e-commerce jako celek zažily a zažívají velmi úspěšný rok, největší nárůsty si připisují asijské obchody. Zdroj: Bain & Co
Po většinu 20. století byly Spojené státy tahounem maloobchodu. Z malých zaprášených obchůdků se vyvinuly v nablýskané obchody, které postupně zaplavily města. Posléze přišly obchodní domy, které se objevily na každém předměstí a dalším krokem evoluce byly „obří krychle“ plné obchodů nacházející zbylá místa v dalších koutech země.
Až přišla na přelomu milénia e-commerce, která zcela změnila odvětví po celém světě, včetně Ameriky. I tak ale zatím zůstávají americké řetězce věrné budování a rozvoji sítě kamenných obchodů.
A to i přes to, že jeden z největších internetových obchodů, Amazon, vznikl v Americe.
E-nakupování v Asii
Oproti tomu v asijsko-pacifickém regionu – od Indie až po Japonsko, Indonésii a Austrálii – znamenal nástup internetového nakupování pro e-shopy obrovskou, a hlavně využitou příležitost, upozorňuje server Quartz.
„V Číně a dalších zemích maloobchod přeskočil budovatelskou fázi, kterou si kdysi prošla Evropa i Amerika,“ popisuje studie konzultační firmy Bain & Company. I díky tomu se Asie a spol. staly globálním lídrem v inovacích odvětví.
I když studie vidí určitý potenciál nadále v kamenných obchodech, dodává, že dominantní budou do budoucna on-line prodeje. „Představte si nakupování ve světě, kde neexistuje hotovost a nákupy se odehrávají jen na displejích telefonů,“ predikuje Melanie Sandersová, jedna z autorek studie z pobočky Bain & Company v Melbourne.
„Kamenné obchody i nadále existují, ale většinou jen jako showroomy pro náročnější nákupy nebo jako sklady zboží okamžité spotřeby. Umělá inteligence nastavuje cenotvorbu a počet vývojářů vysoce převyšuje počty skutečných prodavačů.“
Koronapomoc
Ačkoli studie dochází k určitým teoretickým závěrům a predikcím, současná pandemie covidu-19, která výrazně posílila on-line prodeje, se stala katalyzátorem urychlení změn v obchodování.
Obchodníci v Asii a Pacifiku soustředili většinu investic místo do kamenných obchodů do posílení on-line prodejů. I díky tomu se z regionu stalo centrum růstu maloobchodu. Analytici Bain & Co. odhadují, že v současnosti na tento region připadá 75 procent růstu světového maloobchodu.
I při tomto tempu se ale domnívají, že celková plocha kamenných obchodů zde nedosáhne rozměrů amerického trhu. Hlavním motorem růstu prodejů jsou totiž jednoznačně on-line prodeje.
TABULKA: Srovnání velikosti kamenných obchodů ve vybraných regionech
Jde o počet metrů na obyvatele za rok 2019, druhý sloupec uvádí tempo růstu ploch kamenných obchodů do roku 2024.
Zdroj: Bain & Company, Euromonitor
On-line prodeje rostou
Od roku 2014 do roku 2019 byl růst on-line prodejů v asijsko-pacifickém regionu téměř dvojnásobný oproti zbytku světa. V loňském roce již na e-commerce připadalo 19 procent prodejů v Asii-Pacifiku (za pět let vzrostl tento podíl z devíti procent na 19), ve zbytku světa to bylo jen 11 procent (ze šesti procent).
Vývoj obratů v české e-commerce |
![]() Zdroj dat: APEK a Heuréka |
Ostatně své o tom víme i v Česku, podle údajů společnosti Shoptet jen za letošní první pololetí se obrat české e-commerce zvýšil o 31 procent na 83 miliard korun.
Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by za celý rok mohl obrat atakovat 200miliardovou hranici, i když střízlivější odhady hovoří o 190 miliardách korun (vývoj obratů vidíte v grafu vpravo).
Smartphony jedou
Trendu v Asii navíc napomáhá i to, že čím dál více on-line nákupů probíhá prostřednictvím chytrých telefonů.
Aplikace jako čínský WeChat, jihokorejský KakaoTalk nebo indický Paytm, které na jednom místě kombinují funkce sociálních sítí s bankovnictvím a nakupováním, jsou zde naprosto běžné a jejich uživatelů přibývá.
Výzkumná společnost Forrester loni odhadovala, že v roce 2023 se již 81 procent nákupů v Asii odehraje prostřednictvím telefonu. Celkový obrat on-line nákupů by dle odhadů měl v roce 2023 dosáhnout 2,5 bilionu dolarů, z toho dva biliony by měly připadnout jen na Čínu, respektive i na smartphony. Ještě v roce 2018 celkový objem činil zhruba 1,3 bilionu dolarů.
Pro srovnání, tatáž instituce predikuje USA, že to bude jen o něco více než polovina – 43 procent. Velký rozmach on-line nákupů čeká podle Forresteru také Indii, ačkoli objem e-commerce tam v roce 2023 dosáhne „jen“ 85 miliard dolarů, ovšem každoroční tempo růstu by se mělo pohybovat kolem 25 procent.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Je libo kvantové legíny nebo víno? Velký technologický třesk již odstartovali Číňané v marketingu
Koupit, vrátit, koupit, vrátit. E-shopy s oblečením mají problém
Fintech v roce 2020? Nezbytnost pro e-commerce, banky i technologické giganty
Sociální nakupování
Další hybnou silou nákupů se stává takzvané sociální nakupování. Jde o jeden z typů e-commerce, který využívá sdílení zkušeností ostatních nakupujících a zákazníků prostřednictvím sociálních internetových sítí. Vychází z toho, že nejlepší reklamou je osobní doporučení. V Číně se z něj stal přímo fenomén. Značek, které tento marketingový a zároveň prodejní nástroj využívají, přibývá – také zejména v Asii.
Jedním z příkladů je čínský influencer Li Jiaqi, který „nakopl“ prodeje rtěnek streamováním přes aplikace Taobao, za níž stojí internetový prodejce Alibaba, a Douyin, což je čínská verze známé aplikace TikTok.
Podle odhadů analytiků Bain & Co. objem nákupů, které se uskuteční prostřednictvím živého streamu, v příštích čtyřech letech vzroste o 35 procent.
E-shopům vládne Čína
Dominanci asijsko-pacifického regionu ostatně potvrzují i globální statistiky. Čína se v letošním roce stala největším maloobchodním trhem světa, což je logické, neboť je tahounem mnoha inovací v segmentu.
Podle společnosti eMarketer celkový obrat maloobchodních prodejů v Číně dosáhne 5,1 bilionu dolarů, zatímco v USA to bude jen 4,9 bilionu dolarů. Podle analytiků to bude důsledkem i toho, že pandemie koronaviru daleko více zasáhla spotřební chování Američanů než Číňanů.
Inovační chuť a rozvoj maloobchodu čeká i další ekonomiky v regionu. „Jižní Korea, Singapur, Japonsko nebo Austrálie jsou v těsném závěsu, stejně jako další země – Indie, Vietnam nebo Indonésie mohutně investují,“ uzavřela analytička Melanie Sandersová z Bain.
Peníze se stěhují do Číny.