Situace v českém průmyslu se mění. Hlavní problém posledních dvou let – rozbité výrobní řetězce – pomalu ustupuje do pozadí. To ale neznamená, že s lepší dostupností polovodičů se automaticky blýská na lepší časy.
Novým zásadním problémem jsou vysoké vstupní ceny (zejména energií) a slábnoucí poptávka, která zjevně v řadě oblastí nedokáže dobře strávit rychlý cenový nárůst.
Srpnový index PMI ukázal, že nové zakázky kvůli vysokým cenám klesají v průmyslu šestý měsíc v řadě a nejrychlejším tempem od května 2020 (čísla z ČSÚ vyznívají optimističtěji, ale jsou dva měsíce zpožděná).
GRAF: Vývoj indexu PMI
Od září 2021 do srpna 2022, v bodech
Zdroj: tradingeconomics.com
Klienti podle průzkumu PMI s nákupy napříč sektory více váhají, a někteří z nich dokonce ruší rozdělané projekty. To se pomalu začíná odrážet i v produkci, která v průběhu léta dál klesala.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Co žene ceny elektřiny do výšin? Politici svádějí vinu na tajemný „merit order“
Těžká doba českých domácností. Drahé a nejisté energie tlačí na inflaci i korunu
Inflace nepřidělává jen vrásky. Výnosy dosáhly nového absolutního maxima
Co ukážou data o produkci?
Do určité míry to již bylo vidět i z „tvrdých“ dat z Českého statistického úřadu za červen a uvidíme, co tento týden napovědí další výsledky za červenec.
Podle červnových čísel jsou na tom špatně zejména energeticky náročnější odvětví jako chemický průmysl (–5,2 procenta meziměsíčně a –2,3 procenta meziročně) nebo zpracovatelé kovů (–8,3 procenta meziměsíčně a –10,5 procenta meziročně).
A špatně jsou na tom také odvětví závislá na větších investičních projektech, například strojírenství (–7,9 procenta meziměsíčně a –7,4 procenta meziročně).
Na druhou stranu výrobci dopravních prostředků pomalu začínají těžit z toho, že napětí v subdodavatelských řetězcích slábne a jsou schopni dokončovat rozdělanou výrobu (+2,3 procenta meziměsíčně a 18,2 procenta meziročně).
GRAF: Vývoj produkce ve vybraných odvětvích průmyslu
Od ledna 2018 do června 2022 (2019 = 100), v procentech
Zdroj: Patria/ČSÚ
To ovšem neznamená, že celý automoprůmysl je v pořádku. Za růstem produkce lze sice vidět patrný růst rozpracovaných automobilů i nová poptávka, celkové registrace nových osobních automobilů však zůstávají napříč Evropou relativně nízké (v západní Evropě nejsme daleko ode dna).
GRAF: Vývoj registrací nových automobilů ve vybraných zemích
Od ledna 2017 do června 2022, v mil. automobilů
Zdroj: Patria/ACEA
Také předpokládáme, že nové objednávky budou i v tomto sektoru v nejbližších měsících spíše slabší. Navíc řada energeticky náročnějších subdodavatelů sektoru automotive má problém dobře ustát prudké zdražování energií.
O tom svědčí například potíže některých výrobců plastů napojených na automotive, pro které je častokrát skokové zvýšení cen energií likvidační, jak dokládá například osud plastikářské firmy PP&T.