Mohlo by vás také zajímat
Nečekaný (a nechtěný) efekt Green Dealu? Zkolabuje-li autoprůmysl, spousta Evropanů bude hledat práci
Lukáš Kovanda 11. prosince 2024V EU krachuje výroba elektrobaterií v podání evropských firem, zato ty asijské dále expandují. Asie tak upevní své místo v…
Bitcoin prolomil hranici 100 tisíc dolarů; Babiš zrušil svěřenský fond a královnou Spotify je Taylor Swift aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 6. prosince 2024MPO zadotuje 700 miliony projekty s AI; průměrná mzda vzrostla; ČEZ koupil elektromontážní EL-ENG; Juchelka bude dál v čele KB;…
Obchodní válka mezi USA a Čínou: Přinese pokles světového obchodu a vzestup nových center
Libor Akrman 4. prosince 2024Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další…
- Analýza
Trump jako globální riziko? Zatím „jen“ pro automobilový průmysl
V pátek 20. ledna proběhla inaugurace nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Od listopadu, kdy vyhrál volby, se mu však již podařilo značně rozhýbat finanční trhy. A také vnést poměrně velkou nejistotu do automobilového průmyslu. V jakém stavu je nyní ten americký a jak se může pod Trumpem proměnit? Donald Trump slíbil zvýšení vládních výdajů jako stimul […]
V pátek 20. ledna proběhla inaugurace nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Od listopadu, kdy vyhrál volby, se mu však již podařilo značně rozhýbat finanční trhy. A také vnést poměrně velkou nejistotu do automobilového průmyslu. V jakém stavu je nyní ten americký a jak se může pod Trumpem proměnit?
Donald Trump slíbil zvýšení vládních výdajů jako stimul pro ekonomickou aktivitu a snížení daňové zátěže pro korporace.
Chce také, aby automobilky vyráběly své vozy na území USA, a dále prostřednictvím cel omezit dovoz zahraničních vozů.
Zahraničním automobilkám, které budou vyrábět jinde než v USA (například v Mexiku), hrozí vysokým clem a dalšími poplatky. Jaká je tedy současná situace na americkém automobilovém trhu?
GRAF: Vývoj produkce aut v USA a celosvětově
Od roku 1999 do roku 2015, údaje jsou v tisících vozů.
Zdroj: OICA
Jak je z grafu patrné, americké automobilky ještě na přelomu tisíciletí vyráběly zhruba každé páté auto, v roce 2015 už to bylo zhruba každé osmé. A zatímco americký průmysl se ve výrobě pomalu vrací na předkrizovou úroveň, celosvětová výroba aut před dvěma lety poprvé v historii přesáhla 90 milionů vozů.
Lídr trhu: General Motors
Celkový počet prodaných vozů na americkém trhu loni mírně vzrostl na 17,465 milionu (viz graf).
GRAF: Vývoj prodejů aut v USA
Od roku 1990 do roku 2016, v milionech vozů
Zdroj: WardsAuto
Největší tržní podíl si udržela automobilka General Motors, která sdružuje značky jako Buick, Cadillac, Chevrolet nebo GMC.
Společnosti v roce 2015 klesly tržby o zhruba 3,5 miliardy na 152,4 miliardy dolarů, ale podařilo se jí vykázat rekordní zisk 9,7 miliardy dolarů (3,95 miliardy v roce 2014) díky nižší nákladovosti a mimořádným výnosům.
GRAF: Vývoj hodnoty akcií General Motors
Za poslední dva roky, v dolarech
Zdroj: Tradingeconomics.com
Za loňský rok jsou analytické odhady pro General Motors pozitivní i přes zhruba 1,3procentní pokles prodejů na klíčovém americkém trhu a předpokládají růst tržeb na 163,7 miliardy dolarů i udržení vysoké úrovně zisku díky klesajícím nákladům.
V roce 2015 plynulo 69 procent tržeb General Motors z USA. Investoři jsou optimističtí také kvůli Trumpovým příslibům.
Trump vs. Ford a Toyota
Na druhém místě v prodejnosti se udržela největší americká automobilka Ford, která však v USA také prodala méně vozů než v roce 2015. Šlo o nižší pokles než v případě General Motors.
Co se týče tržeb, je pro ni americký trh také klíčový a tvoří zhruba 62 procent. Ford plánoval postavit novou továrnu v Mexiku za 1,6 miliardy dolarů, která měla vytvořit zhruba 2 000 pracovních míst.
Vzhledem k Trumpovým hrozbám vedení Fordu tento plán zavrhlo a místo toho investuje zhruba 700 milionů dolarů do rozšíření své stávající továrny v Michiganu.
Třetí nejprodávanější zůstala největší automobilka světa Toyota. Té se však prodeje snížily o téměř dvě procenta. Toyota byla také první zahraniční automobilkou, do které se Trump opřel.
Podobně jako Ford, i Toyota naplánovala investice do rozšiřování výroby v Mexiku, ze kterého dováží vozy do USA. To Trump razantně odmítl a pohrozil vysokou „přeshraniční“ daní.
Toyota již vyrábí vozy ve městě Baja v Mexiku a pro nové modely staví továrnu za zhruba jednu miliardu dolarů v Guanajuatu. Japonská automobilka se vyjádřila, že své plány zatím měnit nebude a počká, až jakou oficiální politiku Trump zavede po své inauguraci.
GRAF: Vývoj hodnoty akcií Toyota
Za poslední dva roky, v dolarech
Zdroj: Tradingeconomics.com
Akcie Toyoty však vzhledem k Trumpovým hrozbám mírně poklesly. Politika nového prezidenta může Japoncům uškodit, tržby ze Severní Ameriky totiž tvoří 39 procent z jejich celkových tržeb. Pokud by Trump svým výhrůžkám dostál, mohlo by to automobilku významně ovlivnit.
Hranici dvou milionů prodaných vozů za rok se podařilo překročit ještě Fiatu, který ale také zaznamenal mírný pokles prodejnosti. Naopak růst prodejů zaznamenaly další velmi oblíbené automobilky v USA – Honda a Nissan, kdy dohromady prodaly více vozů než nejprodávanější General Motors.
Nejoblíbenější velká auta
Co se týče oblíbenosti konkrétních typů vozů v US, prodejnosti jasně vévodí velké automobily typu pick-up, jako je Ford F, který dlouhodobě patří k nejoblíbenějším vozům Američanů.
Velký zájem je i o modely Chevrolet Silverado nebo Dodge Ram. Tyto typicky americké vozy obsadily první tři příčky prodejnosti za rok 2016. Ve zbytku tabulky jsou hojně zastoupené japonské automobilky Nissan, Toyota a Honda.
Zajímavé je, že mezi prvními 20 nejprodávanějšími auty v USA nenajdeme ani jedno od evropské automobilky.
Co bude s evropskými auty?
Celkově mají na prodejích za rok 2016 evropské automobilky Volkswagen, BMW, Daimler, Jaguar Land Rover, Porsche, Ferrari a Maserati zhruba 8,31 procenta. Přitom právě německé automobilky Volkswagen, BMW a Daimler (mateřská společnost Mercedes-Benz) se dostaly pod ostrou palbu Trumpovy kritiky.
Vyčítá jim, podobně jako všem ostatním, že nevyrábějí vozy na území USA, a hrozí jim dovozní daní ve výši 35 procent na auta vyrobená mimo území USA.
Trumpovo zvolení jednoznačně mění pravidla hry a další vývoj automobilového průmyslu, tvrdí šéf automobilky Fiat Chrysler Sergio Marchionne
Pro všechny tři zmíněné výrobce je americký trh poměrně významný. V roce 2015 tvořily tržby z USA 16,7 procenta tržeb Volkswagenu, 28 procent Daimleru, a u BMW dokonce pětinu. Akcie všech tří tak zamířily v lednu dolů.
Německé automobilky přitom za posledních sedm let zvýšily výrobu osobních automobilů v USA více než čtyřikrát na 850 000 vozů ročně a zaměstnávají zhruba 33 000 lidí. Dalších 76 000 zaměstnávají němečtí dodavatelé dílů pro automobilový průmysl. Velkou část výroby z USA také exportují.
Mexiko trnem v Trumpových očích
Mercedes-Benz a BMW vyrábějí v USA drahá sportovní SUV, kdy následně okolo 60 procent exportují do Asie a Evropy.
Kromě toho ale mají také výrobny v Mexiku, což je přesně věc, která Trumpa irituje. Přesto šéf BMW Peter Schwarzenbauer oznámil, že se nadále drží svého plánu investovat zhruba 950 milionů dolarů v Mexiku do nové továrny, jež by měla být dokončena v roce 2019.
Audi z koncernu Volkswagenu loni dostavěla za 1,3 miliardy dolarů továrnu v Pueble v Mexiku s roční produkcí 150 000 vozů.
A i Mercedes-Benz plánuje od roku 2018 montovat vozy v Mexiku ve sdílené továrně s Renaultem a Nissanem.
Hvězdné chvíle pro Tesla Motors?
Nejvíce na Trumpově zvolení vydělal výrobce elektromobilů Tesla Motors. Jde o automobilku, která je sice dlouhodobě ve ztrátě (za posledních pět let prodělala více než 1,9 miliardy dolarů), šéfuje jí však charismatický vizionář Elon Musk. Díky tomu jí investoři stále věří.
Musk se dobře zná s Trumpem, který si ho navíc vybral jako svého ekonomického poradce. Akcie Tesly tak zamířily prudce vzhůru a společnost je tak čím dál nadhodnocenější.
Ukazatel P/E je v případně Tesly záporný vzhledem k tomu, že nevykazuje zisk.
Na konci roku 2016 byli investoři ochotní zaplatit za jeden dolar účetní hodnoty Tesly více než 11 dolarů (P/BV). Oproti ostatním automobilkám je to až astronomická hodnota. Na odvětví výrobců automobilů velmi vysoká je také hodnota ukazatele P/S, tedy kolikanásobek platí investoři na akcii za jeden dolar tržeb.
U ostatních automobilek je tento poměr nižší než 1, pouze u Tesly je tomu zcela jinak – je vyšší než 5. Podle odhadu analytiků by díky dobrým vztahům mezi Muskem a Trumpem mohly akcie Tesly nadále růst a tento rok si připsat až 30 procent.
Trump motorem amerického autoprůmyslu
Celkově se pro rok 2017 předpokládal pokles prodeje automobilů. Díky zvolení Donalda Trumpa a jeho plánům podpořit ekonomiku vyššími vládními výdaji a nižšími daněmi by podle nových odhadů mohly prodeje dále růst a za rok 2017 dosáhnout až rekordních 17,9 milionu vozů.
Naopak Trumpův nepřátelský postoj k dovozu aut a jeho plánované zdanění by zahraniční vozy zdražily a případní kupci by se tak mohli poohlížet například na trhu ojetých vozů. Tyto levnější alternativy představují další faktor, který by mohl případný růst prodeje brzdit.