Mohlo by vás také zajímat
Fidelity International: Při vyplácení dividend by investoři neměli zapomínat na reinvestice
Libor Akrman 9. května 2024Vzpomínáte si, jaké to je mít výnos? Jak ukazuje rok 2024, vydělávání peněz na akciovém trhu v dlouhodobém horizontu není jen…
Německý Bayer chystá restrukturalizaci. Chemický kolos stále tíží akvizice Monsanta
František Novák, Libor Akrman 29. ledna 2024Společnost Bayer zaměstnává přes sto tisíc lidí po celém světě. Nyní její CEO Bill Anderson oznámil plány na restrukturalizaci a…
Co je akviziční funnel a jak díky němu vygenerujete víc leadů?
Komerční sdělení 27. března 2023Prodej neznamená jen to, že vymyslíte produkt, na který uděláte reklamu, a vše už poběží samospádem. Je potřeba vybudovat kvalitní…
- ROZHOVOR
Tomáš Mihál (Stada): Konopí má léčivý i byznysový potenciál. Jeho legalizace ale v Česku drhne
Třinecký výrobce generických léků Walmark se před rokem stal součástí nadnárodního koncernu Stada. O tom, jak začlenění české firmy dopadlo, i o dění na trhu jsme si povídali s Tomášem Mihálem, ředitelem společnosti Stada v České republice. „Můžeme být hrdí, protože jsme zcela začlenili nejen lidi, ale v podstatě 90 procent všech procesů,“ říká v rozhovoru pro Peak.cz.
Akvizice třineckého Walmarku patřila k nejvýznamnějším obchodům společnosti Stada v uplynulém roce. „I díky tomu jsme na českém trhu meziročně rostli o 37 procent,“ říká Tomáš Mihál, ředitel společnosti Stada v České republice.
Růst prostřednictvím akvizic je ostatně pro Stadu přirozený, kromě Walmarku skupina loni „spolkla“ dalších šest firem a uzavřela na osm desítek licenčních dohod. Mezi další významné smlouvy patří nákup části spotřebitelského portfolia GSK nebo bývalých značek Takeda v Rusku a někdejším prostoru Společenství nezávislých států.
„Velké obchody probíhají na kvartální bázi, malé transakce pak na měsíční,“ komentuje dění na světovém farmaceutickém trhu Mihál. Stada je podle něj přesvědčena o tom, že i rok 2021 přinese další organický a anorganický růst.
„Stada neustále rozšiřuje své portfolio, což jí vyneslo pozici čtyřky na evropském trhu generik a posun na evropském trhu zdravotní péče pro spotřebitele z deváté příčky na pátou,“ dodává Mihál.
Je to rok od dokončení akvizice Walmarku společností Stada. Jak hodnotíte toto pandemií zasažené období? Jak ovlivnily akvizice i covid-19 váš byznys?
Akviziční a integrační proces společnosti Walmark byl zahájen jen chvíli předtím, než byl vyhlášen první tvrdý lockdown. Stáli jsme před úkolem začlenění asi 350 zaměstnanců Walmarku a nastavení firemních synergií. To samo o sobě není snadný úkol, my ho navíc kvůli covidové situaci museli zvládnout kompletně online.
Ve finále ale rok 2020 hodnotíme jako úspěšný, a to jak z pohledu integrace, tak z pohledu naplněných očekávání, co se týče samotného byznysu. V Česku se nám podařilo integrovat původní centrálu Walmarku, který měl pobočky v dalších osmi zemích a zastoupení v 15 zemích, od Barmy až po Dubaj.
Tomáš Mihál |
Od června 2019 je ředitelem společnosti Stada v České republice, kde měl na starosti akvizici výrobce doplňků stravy Walmark a v současnosti se soustřeďuje na dokončení integrace obou firem na českém trhu. Ze společnosti Sanofi má zkušenosti z managementu ve farmaceutickém průmyslu na regionální i globální úrovni. |
Rok jsme ukončili s plně motivovaným týmem a s pozitivními výsledky. Navzdory pandemii se jsme udrželi výrobní závod v Třinci v plném chodu. Podařilo se nám nastavit organizaci i týmy tak, jak jsme chtěli. Daří se nám i navýšení využití kapacit továrny. Prodáváme všude tam, kde Walmark prodával před akvizicí, a navíc vyrábíme i pro jiné země, v nichž Stada operuje.
Ovlivnila pandemie nějak vaše dodavatelské a subdodavatelské řetězce? Čelili jste v souvislosti s uzavřením logistických tras výpadkům dodávek?
Nikoli. Podařilo se nám dostatečně zvýšit skladové zásoby v továrnách. A to absolutně ve všech směrech, od obalových materiálů přes aktivní látky až po zásobu našich vlastních výrobků. Díky tomu, že jsme se připravili na možné obtíže už loni v březnu, nemuseli jsme čelit žádnému nedostatku ani zdržení.
Co bylo na celém akvizičním procesu nejsložitější?
Z mého pohledu to byla integrace dvou zcela odlišných firemních kultur. Takže nastavení „mindsetu“ lidí. Ujasnění si, že jsme jedna Stada a před klienty musíme vystupovat jednotně jako Stada. To si mimo jiné vyžádalo zavedení jednotného systému SAP ve všech akvírovaných právních entitách, což z právního hlediska bylo poměrně náročné.
Integrace se tedy kompletně povedla, nebo jsou ještě nějaké rezervy?
Můžeme být hrdí, protože jsme zcela začlenili nejen lidi, ale v podstatě 90 procent všech procesů. Poslední rezervy, které máme, zbývají v oblasti výrobních procesů. Ale už teď vnímáme Walmark jako společnost plně a úspěšně integrovanou do Stady.
Úspěšná akvizice
Walmark nebyl jediným úlovkem Stady, která v poslední době hojně akvírovala. Jak společnost hodnotí ve srovnání jednotlivých transakcí koupi Walmarku? A plánuje v akvizicích pokračovat?
Z pohledu integrace i z pohledu finančních očekávání hodnotíme akvizici Walmarku jako vysoce úspěšnou. To, co jsme očekávali, jsme dostali. A jak už jsem řekl, podařila se i integrace do skupiny.
Co se týká letošních plánů, mohu potvrdit, že nějaké máme, ale nemohu být konkrétní. Zatím jsme jen ve fázi důvěrných rozhovorů s potenciálními akvizičními cíli. Jednání, o nichž vím, se omezují na evropský kontinent. Cokoli ale Stada akvíruje například v Evropě, má snahu portfolio dostat i na mimoevropské trhy. Jsme silní například na Blízkém východě či v jižní Asii.
Stada za loňský rok reportovala roční tržby přes tři miliardy eur, přičemž nárůst tržeb za celou skupinu činil 18 procent a ukazatele EBITDA stouply o 15 procent. Jak si stál samotný Walmark?
Co se týče tržeb na českém trhu, rostla Stada meziročně rychleji než celá skupina, přesněji o 37 procent. Samotný Walmark si potom meziročně polepšil zhruba o pět procent. Obě čísla ale nejsou dobře porovnatelná, protože hodnota za celé Česko zahrnuje také anorganický růst, kdežto procento za Walmark nikoli.
Těžil Walmark z pandemické situace, kdy poptávka po doplňcích stravy a léčivech rostla?
To se mýlíte, trend doby byl, že trh s generiky celkově klesal. Z tohoto hlediska jsme šli proti proudu. Stada rostla anorganicky díky akvizicím a také organicky díky segmentu přípravků na posílení imunity, což byl jeden z mála segmentů, který loni nepadal. Tento malý segment nemůže ale nikdy vykompenzovat pád těch ostatních.
Zaměřeno na e-commerce
Takže hlavní faktor toho, proč výsledky Stady rostly, byla akvizice Walmarku?
Byl to jeden z důvodů. Dalším bylo to, že Stada nemá portfolio, které loni rapidně padalo, což byly například injekční formy léčiv. Jednoduše řečeno, Stada není silným hráčem v nemocnicích, které byly pro běžné zákroky vyjma covidové péče prakticky uzavřeny. Neakutní zákroky se odsouvaly, tak se automaticky používalo méně přípravků a materiálu tohoto typu. Nás ale tento negativní vývoj tolik nezasáhl.
Zaměřujete se tedy téměř výhradně na koncové spotřebitele?
Ani ne, když vezmeme celou skupinu Stada v Česku, je to asi v poměru 50 : 50 z hlediska obratu. Polovinu tržeb generuje volný prodej a druhou léky na předpis.
Pandemie ovlivnila nákupní chování spotřebitelů i firem směrem k e-commerce. Potvrzují tuto skutečnost i vaše zkušenosti?
Ano, v kategorii volně prodejných léků, které je možné prodávat přes e-shop, nastal boom zejména na začátku pandemie. Tehdy se poměr internetového a kamenného prodeje přehoupl ve prospěch online nákupů. Postupem času a s tím, jak se Češi přestali tolik bát chodit do lékáren kvůli možnému riziku nákazy, se poměr částečně vyrovnal. On-line je ale prodejní kanál, na který se soustředíme víc a víc.
SOUVISEJÍCÍ:
Zdravotní pojišťovny: nutná podmínka fungování českého zdravotnictví
Lídr výroby doplňků stravy
Loni bylo v plánu, že v Třinci investujete během pěti let až osm milionů eur (asi 200 milionů korun). Dvě třetiny této částky chcete investovat už do konce příštího roku. Na co konkrétně peníze půjdou?
Z třinecké továrny se stalo centrum excelence pro doplňky stravy pro celou skupinu Stada. To znamená, že se evropská výroba všech doplňků stravy, které spadají do portfolia skupiny, přesune do Třince. V závodě je proto třeba investovat do nových technologií. A také do výrobních linek na jiné formy přípravků, které se dosud v Třinci vůbec nevyráběly.
Modernizujete ty stávající, nebo budou zcela nové?
Jdeme oběma cestami. Stávající linky se modernizují a stejně tak se dokoupí vícero nových. Jedna už je dokonce ve fázi realizace. Nové výrobní linky navýší současnou výrobní kapacitu závodu Walmark v Třinci přibližně o 15 procent. Dvě doposud schválené výrobní linky budou vyrábět ploché a tyčkové sáčky (sachet, stick), respektive želatinové kapsle naplněné práškem.
Plánujete „bobtnat“ do prostoru? Stavět nové výrobní a skladové haly? Nabírat nové lidi?
S plány, které aktuálně máme, chceme prozatím zefektivnit provoz ve stávajících prostorách. Nákupy nových hal zatím nejsou na pořadu dne. Co se týká personálního posílení v souvislosti s novými výrobními linkami platí, že se zaměřujeme spíše na zvyšování efektivity než na nábor nových zaměstnanců. Někteří noví zaměstnanci již v souvislosti s tímto projektem nastoupili a počítáme s přibližně desítkou dalších.
Konopný potenciál
Přišli jste v loňském roce s nějakou produktovou novinkou, které se dařilo nad očekávání dobře?
Loni v prosinci jsme na trh uvedli ViruProtect, ústní sprej, který vytváří ochrannou bariéru proti virům způsobujícím nachlazení, který se chytil moc dobře. Vyzdvihl bych také FULTIUM D3, což je vitamin D v nejvyšší možné koncentraci a je na lékařský předpis. Je to produkt, který jsme uvedli na trh loni na podzim, a dnes kompenzuje nedostatek vitaminu D na předpis v Česku. Také jsme uvedli novou formu výrobku Urinal D-manosa, který je na trhu velmi úspěšný.
V rámci inovací a nových trendů Stada v Německu vstoupila na pole konopných výrobků. Jak byste tyto pokusy zhodnotil v kontextu českého trhu?
Je to pouze věc legislativy. Stada v konopí vidí potenciál, léčebný i byznysový. V Německu už legislativa povoluje prodej CBD konopných produktů nejen v kosmetice, ale i jako léčivo. Jakmile to bude možné v Česku, určitě budeme mít zájem produkty nabídnout i tady. Zatím to ale není pravděpodobné.
Dochází obecně ke konsolidaci na farmaceutickém trhu, když odhlédnete od aktivit Stady?
Zcela určitě, ostatně naše strategie je toho sama důkazem. Konsolidace a synergie už na pharma trhu probíhají posledních deset let. Velké obchody probíhají na kvartální bázi, malé transakce pak na měsíční bázi.
Jde jen o horizontální akvizice nebo i o ty vertikální?
Probíhají i ty vertikální, tedy od výroby surovin až po finální produkt, který nemusí být ani z oblasti farmacie. Může klidně jít o zdravotnickou pomůcku, zařízení nebo prostředek aplikace léčebného přípravku pacientovi. Ale akvírují se i mobilní aplikace měřící a zaznamenávající sledované hodnoty pacienta. I Stada vstoupila do tohoto druhu akvizic a začátkem příštího roku přijdeme právě s jednou digitální novinkou, která bude mít velký dopad na zlepšení kvality života pacientů.
Kde vidíte Stadu v horizontu pěti let?
Stada má v pětiletém horizontu vizi stát se v Česku lídrem v segmentu volně prodejných léčiv a rychleji růst na preskripčním trhu. Z pohledu objemu výroby chceme být v tu dobu na trojnásobku současné třinecké hodnoty.