Mohlo by vás také zajímat
Elektrický Elroq na scéně; Kellnerová v čele českých boháčů a Brusel může zavést cla na čínská elektromobily aneb souhrn ekonomických událostí 40. týdne 2024
Libor Akrman 4. října 2024Vláda si plácla s odbory; dálniční známka zdraží; povodňový schodek prošel; O2 může převzít Nordic Telekom; Rozpočtové radě se nezdá…
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
České průmyslové oživení bez resurekce u sousedů bude “jen klopýtat”
Jan Bureš, Jan Čermák 30. září 2024Zatímco v německém průmyslu nálada v tamním průmyslu v září spadla do blízkosti ročních minim, tak v Česku naopak mírně…
- Komentář
Síly Škody Auto se možná budou tříštit. Mezi Čínou a Amerikou
O Česku se říká, že je montovnou střední Evropy, jehož ekonomika je velmi závislá na automobilovém průmyslu. Jakou roli v tom hraje jeden z největších zaměstnavatelů v republice? A jaká je jeho pozice v rámci německého koncernu Volkswagen? Stoletá historie V současnosti můžeme na území Česka najít tři velké výrobce automobilů, z nichž nejvýznamnější je společnost Škoda Auto a.s., […]
O Česku se říká, že je montovnou střední Evropy, jehož ekonomika je velmi závislá na automobilovém průmyslu. Jakou roli v tom hraje jeden z největších zaměstnavatelů v republice? A jaká je jeho pozice v rámci německého koncernu Volkswagen?
Stoletá historie
V současnosti můžeme na území Česka najít tři velké výrobce automobilů, z nichž nejvýznamnější je společnost Škoda Auto a.s., kterou před více než sto lety začali budovat dva cyklisté Václav Klement a Václav Laurin. Ti se postupně dostali od výroby jízdních kol přes motocykly až po klasické automobily.
Následně jejich podnik koupil průmyslník Emil Škoda a automobilka dostala známé logo okřídleného šípu. Během 90. let minulého století byla postupně privatizována německým Volkswagenem, který ji v roce 2000 úplně ovládl.
Škoda Auto je dlouhodobě největší českou společností, co se tržeb týče, a také největším českým exportérem a jedním z největších zaměstnavatelů u nás. Na konci loňského roku zaměstnávala více než 26 tisíc lidí.
Klíčová Mladá Boleslav
Škoda provozuje v Česku tři výrobní závody. Nejstarší a největší je v Mladé Boleslavi, kde první automobil vyjel z továrny již v roce 1905.
Tato továrna představuje pro Škodu centrum výroby, technického vývoje a je zde také muzeum značky. V roce 2015 zde pracovalo přes 25 tisíc lidí a podařilo se prolomit hranici 12 milionů vyrobených vozů od počátku výroby.
12 mil. vozů – tuto výrobní hranici od počátků překonala Škoda Auto v loňském roce
Rekordní hodnota byla také dosažena u nejprodávanějšího modelu Škoda Octavia, u kterého se denní produkce navýšila na 1 100 vozů. Kromě oblíbené Octavie vyjíždí z výrobní linky také menší Fabia a Rapid.
Celková výroba v mladoboleslavském závodu loni dosáhla 517 893 vozů.
Perspektivní Kvasiny
Další výrobní závod vlastní Škoda v Kvasinách. Je sice nejmladší z trojice tuzemských továren Škody, jeho historie však sahá až do 30. let minulého století. Součástí Škoda Auto se závod stal po druhé světové válce.
Během let se zde vyráběly menší vozy typu Felicia či Roomster, od března 2015 se však výroba v Kvasinách soustředí především na vlajkový model Škoda Superb.
Poptávka po tomto modelu je obrovská, automobilka se tak snaží maximálně navyšovat výrobní kapacity (pracovní soboty, 24 hodinový provoz) a za loňský rok se jí dařilo vyrábět dosud rekordních 400 vozů tohoto typu denně. Celková produkce závodu Kvasiny za rok 2015 dosáhla 142 286 vozů a pracuje zde zhruba 3 300 lidí.
Kvasiny v současnosti procházejí nejrozsáhlejší modernizací a rozvojem ve své historii.
V současnosti závod prochází nejrozsáhlejší modernizací a rozvojem ve své historii a investice za zhruba 7 miliard korun mají zvýšit kapacitu až na 280 000 vozů ročně a vytvořit dalších až 1 300 pracovních míst.
Převodovky z Vrchlabí pro celý Volkswagen
Nejmenší závod Škody je ve Vrchlabí, ale i ten je s českým autoprůmyslem úzce spjatý. Má více než stoletou tradici a karoserie pro vozy Škoda se zde vyrábí už od 20. let minulého století.
Součástí automobilky Škoda se závod stal na konci druhé světové války.
Závod ve Vrchlabí je součástí Škody Auto od konce druhé světové války.
Od roku 2012 se zdejší výroba zaměřuje na sofistikované automatické převodovky DSG pro celý koncern VW. V loňském roce se denní kapacita zvýšila již na 170 % původních možností a vyrobí se zde téměř 1 700 převodovek denně.
Čtvrtina škodovek je Made in China
Kromě ČR vyrábí Škoda své vozy také v různých továrnách koncernu VW na Slovensku, v Indii, v Rusku nebo Číně. Přesto téměř 70 procent veškeré výroby je soustředěno v České republice. Dalších přibližně 26 procent se vyrábí v Číně a zbytek v ostatních zemích.
Do budoucna plánuje Škoda další navyšování výroby a také nové modely. V Česku je ale již nemá kde vyrábět.
Už nyní je poptávka po vozech této značky tak vysoká, že například u prémiového modelu Superb čekají zákazníci i několik měsíců.
Budoucnost má jméno Kodiaq
U nejnovějšího modelu Kodiaq, který se má oficiálně dostat do prodeje 22. února 2017, se již nyní pohybuje čekací doba okolo pěti měsíců a u některých variant dokonce až půl roku.
Kodiaq se v Česku vyrábí v Kvasinách, poptávka je však obrovská a továrna nestíhá zájemce uspokojovat. Nyní se navíc připravuje na zahájení výroby nové generace modelu Yeti.
U nejnovějšího modelu Kodiaq se čekací doba pohybuje okolo pěti měsíců a u některých variant dokonce až půl roku.
Nedostačující kapacity donutily vedení Škody již zavést 24hodinový směnný provoz a dokonce i pracovní soboty. Potýká se také s nedostatkem pracovníků, proto je automobilka nucena zvyšovat platy, poskytovat různé bonusy (výhodné pořízení vozu, ubytování) či dokonce přijímat pracovníky ze zahraničí, především z Polska a zemí východní Evropy.
S Kodiaqem plánuje Škoda uspět také v Číně, což je navíc v současnosti největší odbytiště hlavní české automobilky.
Klíčový trh: Čína
Čínský trh loni sice pro Škodu rostl jen minimálně, primárně pro něj nyní automobilka chystá nové modely.
Jde o upravenou verzi Kodiaqu, jehož karoserie v zadní části připomíná kupé, nebo menší SUV o velikosti odpovídající zhruba modelu Rapid Spaceback.
V Číně jsou výrobní kapacity prozatím dostačující, takže by Škoda neměla mít se zaváděním nových vozů problém. Nové modely by navíc mohly podpořit tamní prodeje.
Kapacitní problémy
Pokud ale bude Škoda chtít začít prodávat nové modely i v Evropě, nevyhne se problému právě s výrobními kapacitami českých závodů. Oba hlavní české závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách jsou vytíženy natolik, že už teď musí Škoda přistupovat k téměř nouzovému řešení.
Od přelomu roku část modelů Yeti bude dovážet do zemí EU z dalekého spolupracujícího závodu společnosti GAZ v ruském Nižném Novgorodu. Během roku 2017 se tak bude muset vedení automobilky rozhodnout, kde začne nově vyrábět.
Pokud bude Škoda chtít začít prodávat nové modely i v Evropě, nevyhne se problému s výrobními kapacitami českých závodů.
Například koncernová sesterská značka v koncernu – Seat je nespokojená s tím, že její modely Toledo a Ateca se vyrábí v ČR, zatímco ve Španělsku je vysoká nezaměstnanost a nevyužité kapacity. Jenže vedení Škody se bojí, že vozy vyrobené ve Španělsku by měly horší pověst než z českých závodů, které mají stále dobrou „československou“ reputaci.
V úvahu připadají také německé závody mateřského Volkswagenu nebo závod Eurocar Solomonovo. Ten se nachází v zakarpatském regionu Ukrajiny těsně u hranic se Slovenskem.
Do Ameriky ano, či ne?
Během roku 2017 se navíc také rozhodne o tom, zda Škoda vstoupí na americký trh, kam by se nejdříve dovážely škodovky z Evropy. Časem by se umístila výroba na americký kontinent, pravděpodobně do Mexika.
I když v samotném koncernu VW panují o americké expanzi pochybnosti. „Vstup neznámé značky na tento obrovský trh s modely orientovanými na evropské zákazníky a neexistující dealerskou sítí by byla čistá sebevražda,“ citoval server automobilemag.com jednoho ze členů představenstva Volkswagenu.
„Kromě toho poslední věc, kterou Volkswagen v Americe potřebuje, je kanibalizmus vlastní značky,“ dodal.