Mohlo by vás také zajímat
Bublina kolem AI? Může to zajít ještě mnohem dál
Dmytro Spilka 27. listopadu 2024Americké akciové trhy žene vzhůru z velké části nadšení z potenciálu umělé inteligence. Po uvedení ChatGPT od OpenAI, kterou pomohl…
Svět se připravuje na Trumpova cla a obchodní válku s Čínou
František Novák 15. listopadu 2024Donald Trump se po čtyřech letech vrací do Bílého domu a spolu s ním se na scénu globální ekonomiky dostávají…
Průvodce investora prezidentskými volbami v USA
Kristina Hooper 5. listopadu 2024Prezidentský souboj v USA mezi viceprezidentkou Kamalou Harrisovou a bývalým prezidentem Donaldem Trumpem je zde. Jeho výsledek může mít výrazný…
- Článek
Před půlstoletím se zrodil globální fenomén – hamburger Big Mac
Když před 50 lety nabídl Jim Delligatti ve svém pensylvánském podniku Big Mac poprvé, asi netušil, že o půlstoletí později se jich budou prodávat stamiliony. A budou i vyvolávat nevoli v samotném Vatikánu. Kdo byl vlastně duchovní otec legendárního hamburgeru? Tiše a bez velké propagace otevřel největší fastfoodový řetězec světa McDonald’s svoji nejnovější, vatikánskou pobočku. […]
Když před 50 lety nabídl Jim Delligatti ve svém pensylvánském podniku Big Mac poprvé, asi netušil, že o půlstoletí později se jich budou prodávat stamiliony. A budou i vyvolávat nevoli v samotném Vatikánu. Kdo byl vlastně duchovní otec legendárního hamburgeru?
Tiše a bez velké propagace otevřel největší fastfoodový řetězec světa McDonald’s svoji nejnovější, vatikánskou pobočku. I tak otevření podniku v ulici Borgo Pio vzbudilo velké vášně a nevoli v nejvyšších řadách církve.
Důvodem je fakt, že prostory patří právě církvi, takže někteří její představitelé, jako třeba kardinál Elio Sgreccia, se domnívají, že by místo mohlo být využito bohuliběji a méně komerčně.
Protesty nicméně nepomohly a další turisté i domácí si mohou objednat třeba hranolky a hamburger Big Mac.
50 let Big Macu
Přitom právě tento hamburger s dvěma plátky masa, salátem, speciální omáčkou a dalšími ingrediencemi oslaví letos půlstoletí své existence.
Oslav se bohužel nedožil jeho strůjce Jim Delligatti, který zemřel na konci loňského listopadu ve věku 98 let. Pojďme se podívat, kdo vlastně stvořil tento globální jídelní fenomén.
Delligatti se stal franšízantem McDonald’s ještě o deset let dříve před zrodem Big Macu (vznik samotné společnosti se datuje na 15. května 1940, přičemž do podoby, jak ji známe dnes, se transformovala o rok později; zrod franšízového konceptu s typickým logem se datuje do roku 1953, pozn. red.).
Vlastní síť v Pensylvánii
Delligatti však měl zkušenosti s podnikáním ve stravování již předtím, když začínal po 2. světové válce s restaurací. V půli 50. let minulého století pak „podlehl vábení“ rychle se rozvíjejícího řetězce a rozjel svoji první franšízu pod značkou McDonald’s.
Podnik, do něhož tehdy investoval 1 500 dolarů, vybudoval nedaleko svého rodného města Pittsburghu, v městečku Uniontown. Postupně síť franšíz s typickým „M“ v logu rozšířil v Pensylvánii na skoro čtyři desítky.
V roce 1965 začal uvažovat o sendviči Big Mac, aby ho svým hostům poprvé nabídl v dubnu 1967. Cena, kterou si za něj tehdy účtoval, byla 45 centů. O rok později již byl tento král „mekáčských“ hamburgerů na menu všech McDonaldů po celé Americe.
„Správný Big Mac obsahuje dva plátky mletého hovězího, speciální omáčku, sýr, salát, nakládané okurky, cibuli a to vše je vloženo do housky se sezamovými semínky,“ znělo reklamní sdělení v sedmdesátých letech 20. století.
Žádný převratný objev
Sám Delligatti se ale nepovažoval za vynálezce Big Macu. „Nebylo to jako vynalézt žárovku. Ta už tady byla, spíš to bylo jako našroubovat ji správně do objímky,“ prohlásil skromně v interview pro list Los Angeles Times v roce 1993. Nepřineslo mu to ani žádné tantiémy, jeho jedinou odměnou byla pamětní plaketa.
Podle Delligattiho slov společnost McDonald’s zpočátku dokonce ani nechtěla speciální hamburger na menu zařadit. „Měli tehdy pocit, že nabízejí vše, co je potřeba,“ řekl.
Jedna ze součástí Big Macu ale byla jeho tajemstvím – a to složení speciální omáčky. „Kdybych ho prozradil, už by to nebylo tajemství,“ řekl v dalším interview ke svým 75. narozeninám v roce 1993.
Podle jeho syna si Delligatti musel Big Mac alespoň jednou denně dopřát. V roce 2007 dokonce otevřel muzeum věnované právě tomuto sendviči.
Věhlas Big Macu a jeho obliba u zákazníků přetrvala do současnosti. Podle společnosti se jich jen v loňském roce v USA prodalo přes 550 milionů. Hamburger se prodává ve více než 100 zemích světa.
Za zmínku stojí také to, že právě Big Mac, respektive jeho cenu používá od roku 1986 magazín The Economist jako měřítko srovnání kupní síly v jednotlivých zemích světa. Podle teorie parity kupní síly by identické výrobky – tedy i Big Mac – měly po přepočtu měnovým kurzem stát všude stejně.
Protože tomu tak ale není, lze na základě místních cen aspoň srovnávat cenové hladiny v jednotlivých zemích.
GRAF: Cena hamburgeru Big Mac ve vybraných zemích
Jde o srovnání na základě Big Mac indexu k červenci 2016, ceny jsou přepočítány v USD.
Zdroj: Big Mac index, The Economist
Jak je vidět, oproti původním 45 centům v době vstupu na pulty řetězce stojí Big Mac více. Podle Big Mac indexu byla loni v červenci jeho cena v USA 5,04 dolaru, zatímco třeba v Číně tentýž hamburger v přepočtu vyjde na 2,79 dolaru a v Česku na 3,06 dolaru. Nejlevnější je podle tohoto srovnání pak na Ukrajině za zhruba jeden a půl dolaru.
I Big Mac se mění
Ačkoli se téměř půlstoletí Big Mac neměnil, v loňském roce řetězec oznámil, že zvažuje inovace svého klíčového produktu. Začal nabízet menší Mac Jr. a pro jedlíky naopak větší variantu sendviče Grand Mac.
Zatímco menší „bráška“ bude mít pouze jeden plátek masa, větší „bratr“ nabídne o dvě třetiny hovězího více, plátek sýra navíc a větší housku než základní verze.
„Klasický Big Mac je legenda, ale chtěli jsme vyslyšet i zákazníky, kteří požadují jiné varianty, aby si i přesto mohli vychutnat chuť Big Macu. Základní kombinace ingrediencí ale zůstává, takže si všichni přijdou na své,“ prohlásil loni v listopadu Mike Haracz, šéfkuchař řetězce v tiskovém prohlášení, když firma poprvé představila nové verze Big Maců.
Inovace u Big Macu je jen jedna z řady dalších, ke kterým obří globální fastfood v poslední době přikročil. Další nedávnou změnou je třeba celodenní nabídka snídaňového menu.
GRAF: Vývoj akcií McDonald‘s
Zdroj: Euroinvestor.com
Že na změny zákazníci slyší, potvrzují jak hospodářské výsledky, tak vývoj akcií korporace. Tržby McDonald‘s ve třetím čtvrtletí rostly nad očekávání rychle, jak na klíčovém americkém trhu, tak celosvětově. A lze čekat, že i nadále bude v jejich růstu pomáhat půlstoletí starý Big Mac.
K tomu indexu… Není to tak jednobarevné jak píšete. Ta cena totiž neodráží jen kupní sílu dané měny, ale také celkové ekonomické klima v Česku a Číně budou naprosto jiné náklady na výrobu toho hambáče – zaplatíte jinou mzdu zaměstnancům v kuchyni, jinou cenu za jednotku el. energie etc. Více do podrobna o tom píšou třeba tady https://finex.cz/big-mac-index/. Je to naprosto přirozený vývoj :).