Děti by od tří let měly pochopit kódování, od šesti let by se pak měly formou hry seznamovat se světem kryptoměn. O tom je přesvědčen britský podnikatel Filippo Yacob.
Mladý Brit, který se loni dostal do výběru magazínu Forbes „30 pod 30“ – jakési encyklopedie budoucích hvězd byznysu, umění či sportu, pokračuje ve snaze přiblížit svět technologií dětem.
Jak na kódování
S hračkou Cubetto slavil společně s Matteem Logliem úspěch na serveru Kickstarter, když v roce 2016 od lidí vybrali téměř 1,6 milionu dolarů (33 milionů korun), což je v oboru vzdělávacích hraček nejvíce v historii crowdfundingové platformy.
Vznik Cubetta přišel s tím, jak chtěl Jacob vysvětlit svému tehdy tříletému synovi základy programování a toho, jak se chovají počítače, aniž by ale přišel o fyzickou hru a sociální interakci.
VIDEO: Ukázka fungování Cubetta
Zdroj: youtube.com
„Chtěl jsem mu dát při jeho věku vhodný nástroj, aby si osvojil znalosti pro 21. století, aniž by přišel o hru, zkoumání či vytváření něčeho nového,“ prohlásil Yacob loni v rozhovoru pro Mojo Nation.
A i když podle jeho slov edukativní hračka, kterou tvoří dřevěný panel a robot ve tvaru krychle, vznikla původně hlavně pro děti, tak se hodí i pro vzdělávání dospělých.
Yacob k tomu dodává, že ho při vývoji Cubetta inspiroval i Einsteinův citát o tom, že „nejvyšší forma výzkumu je v podstatě hra, když si hrajeme, tak se učíme.“
Kryptoměny dětem
Yacob však nezůstal jen u Cubetta, ale nyní chce prorazit na trhu i s peněženkou na kryptoměny pro malé děti. „Jejím cílem je, aby děti už v útlém věku pochopily, jak fungují kryptoměny a zároveň se dokázaly orientovat ve finančním světě.“
Pigzbe je propojení barevné elektronické peněženky a mobilní aplikace. Zároveň bude využívat kryptoměny wollo, jež má být svého druhu první „rodinnou“ virtuální měnou na světě.
Wollo byla vytvořena speciálně pro Pigzbe, aby nemusel být používán bitcoin. S ním má wollo společné omezené množství této měny, celkově se má dostat do oběhu 675 milionů tokenů.
Děti pomocí peněženky Pigzbe sbírají tokeny této měny formou hry, která je založena na vysvětlení pojmů typu výdajů, úspor a darů. Může fungovat i jako forma mikrofinancování, kdy rodiče mohou dětem posílat malé finanční částky.
VIDEO: Jak vypadá kryptopeněženka Pigzbe
Zdroj: youtube.com
Za lepší finanční gramotnost
Yacob tvrdí, že chce u dětí vzbudit zájem o kryptoměny a zvýšit jejich finanční gramotnost. Do procesu učení plánuje vtáhnout i ostatní členy rodiny, ať už žijí kdekoliv na světě.
„Naučíte se spořit, plánovat, vyměňovat a utrácet,“ řekl pro server Quartz o nové hračce. U dětí se tím podporuje samostatnost a podnikatelské myšlení, dodal.
Tím, že využívá kryptoměnu, chce docílit i toho, aby se děti naučily rovněž něco o volatilitě a cenových výkyvech jednotlivých digitálních měn. Také měna wollo má být volně směnitelná za jiné virtuální nebo klasické měny.
Jak dodává server Quartz, reálná cena za jedno wollo se bude pohybovat kolem 0,33 dolaru. Základní set peněženky a komunikátoru pak stojí 60 dolarů a do začátku na ní děti dostanou 200 tokenů wollo.
Samotná první dětská kryptoměna zatím není k dispozici, ale brzy bude vydána přes primární nabídku (ICO), která proběhne 13. června. Už nyní je možné získat měnu v předprodeji.
Podnikatel z Londýna díky tomu už vybral na projekt deset milionů dolarů (207 milionů korun). Převody měny v rámci rodiny mají pobíhat do pěti vteřin a kryptoměna bude směnitelná na burze Stellar Decentralized Exchange (SdEX).
Těžko k pochopení
Kritici projektu upozorňují na to, že prarodiče dětí mají často problém chápat problematiku kryptoměn jako takovou. A dodávají, že legislativní rámec obchodování s virtuálními měnami nemusí být jasný ani rodičům.
Pro ně může být překážkou i digitální stopa jejich potomků. Klíčové informace související s projektem Pigzbe, které zabírají jen šest stran, nemusí pro řadu otců a matek působit zrovna uklidňujícím dojmem.
Tým zakladatelů Pigzbe (zleva doprava) – Jon Marshall, Filippo Yacob, Adam Amos a Richard Williams Zdroj: Adrian Brooks/Imagewise
Kritici zároveň Yacobovi vyčítají, že jde tak trochu proti trendu, že děti jsou kvůli podobným projektům čím dál více závislé na počítačích či mobilech. Jaký je rozdíl, táží se, když děti budou dostávat kapesné v normální měně a budou si ho utrácet dle své libovůle, namísto toho, aby si směňovaly za kryptoměnu.
Podle Yacoba běžné uživatele současný moderní finanční systém odrazuje od samotného používání. A právě tento aspekt by rád změnil. Na kritiku svých výtvorů je zvyklý už z doby, kdy vznikalo Cubetto.
Domnívá se, že možná s Pigzbe předběhl dobu, ale rostoucí poptávka po inovovaných finančních službách a pomalu se rozšiřující vnímání decentralizovaných digitálních nástrojů, mu přinese dostatek zájemců.
Článek, který byl redakčně uprave, původně vyšel na serveru http://www.euro.cz