Mohlo by vás také zajímat
Holubice Scholz versus jestřáb Merz: Němci se neshodnou, jak dále vést „válku“ proti Rusku
František Novák 3. ledna 2025Hlavním tématem únorových předčasných voleb v Německu se stala válka na Ukrajině a budoucí postoj k Rusku.
Ruská válečná ekonomika se pomalu bortí. Rubl je nejslabší od války
Pavel Peterka 28. listopadu 2024Ruská měna se dostala na nejslabší úroveň vůči americkému dolaru od začátku války na Ukrajině. Rubl se tak vůči dolaru…
Ruská stínová flotila s LNG stále lépe maskuje svou činnost
František Novák 4. listopadu 2024Rusko se snaží obejít západní sankce tím, že pro export zemního plynu ve stále větší míře využívá neoficiální flotilu tankerů…
Nejen diplomati. Ruské ambasádě „přebývají“ i auta s diplomatickou značkou
Diplomati a další pracovníci ruské ambasády v Praze se rozhodně nemusejí bát, že by se na ně v případě potřeby nedostal služební vůz s diplomatickou značkou. Aktuálně Rusové mají dvakrát více vozidel než lidí.

Velvyslanectví Ruské federace v Praze. (Ilustrační foto) Zdroj: Foto: Hynek Moravec
Zmenšovat svůj vozový park ruské ambasády s výsadou nedotknutelnosti se Rusku – navzdory snahám českého ministerstva zahraničí – nechce. Snahu omezit počet diplomatických aut registrovaných pro potřeby ruského velvyslanectví přitom má české ministerstvo zahraničí už zhruba od roku 2015.
„Jednání se v této věci vedou už několik let. Po prvotním snížení stavu služebních vozidel Velvyslanectví Ruské federace v ČR o zhruba 20 vozů nebylo dosaženo dalších kroků ruské diplomatické mise, a proto jsme pozastavili registrace nových vozidel velvyslanectví. Jednání však nadále pokračovala a předpokládáme, že pokračovat budou,“ říká mluvčí ministerstva zahraničí Eva Davidová.
Jednání s Rusy pokračují
„Tomuto tématu se protokol ministerstva zahraničí věnoval v posledních dvou letech velmi intenzivně tak, aby byl počet přiměřený, ale shodu se nedařilo najít. Z ruské strany to bylo téma, k němuž nebyli vstřícní,“ říká dnes již bývalý ministr zahraničí Tomáš Petříček.
„Ve vztahu k velikosti ambasády byl ruský vozový park nadproporční jak v porovnání s ostatními ambasádami, tak i při vědomí toho, kolik lidí na ambasádě donedávna bylo,“ dodává.
V roce 2019 (kdy se poprvé tématu HlídacíPes.org věnoval, pozn. red.) měli Rusové diplomatických aut jen při ambasádě celkem 73. Nyní je to o dva vozy méně.
„Vozový park Velvyslanectví RF má k dnešnímu dni 71 služebních vozidel, konzulátu v Brně pět vozidel a konzulátu v Karlových Varech čtyři vozidla,“ vypočítává Davidová s tím, že ministerstvo počítá s tím, že snížení počtu lidí na ambasádě by mělo vést i k redukci počtu registrovaných aut.
Sedmdesát aut pro koho?
S koncem května se počet pracovníků ruské diplomatické mise nuceně – v důsledku kauzy Vrbětice – výrazně snížil.
Důsledek Vrbětic |
O snížení obsazení ruské ambasády v Praze rozhodlo Česko v dubnu po diplomatické roztržce s Ruskem kvůli výbuchům ve Vrběticích. Roztržka ČR a Ruska je vyústěním zjištění českých vyšetřovatelů, že do výbuchů v muničních skladech ve Vrběticích na Zlínsku v roce 2014 byli zapojeni agenti ruských tajných služeb. Česko v dubnu rozhodlo o vyhoštění 18 pracovníků ambasády, které označilo za důstojníky ruských tajných služeb. Moskva reagovala vyhoštěním 20 diplomatů či zaměstnanců české ambasády v ruské metropoli. Poté Česko rozhodlo o vyhoštění dalších pracovníků, na jejichž odjezd dostalo Rusko čas do konce května. Moskva pak oznámila, že přechází v počtech pracovníků ambasád „na striktní paritu“. Zdroj: ČTK |
Na velvyslanectví Ruska v Praze má být od června maximálně stejný počet lidí jako na české ambasádě v Moskvě. Tedy sedm diplomatů, 25 administrativně-technických pracovníků a 19 zaměstnanců z místních zdrojů. Další diplomati jsou na ruských konzulátech v Brně a v Karlových Varech.
„Stanovení limitu počtu členů ruské diplomatické mise v ČR se nutně promítne i do řešení otázky počtu služebních vozidel velvyslanectví. Jednání pokračují,“ říká mluvčí Davidová.
Jeden diplomat, jedno auto
Obecné pravidlo pro diplomatické mise a konzulární úřady akreditované v Česku je, že počet služebních vozidel diplomatické mise či konzulárního úřadu je totožný s počtem diplomatických zástupců na dané misi či konzulárním úřadu.
„V případě malých misí se povoluje jeden vůz nad limit. V individuálních případech může být stanoven limit odlišný, a to na základě čl. 47 odst. 2 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích,“ upřesňuje Davidová.
HlídacíPes.org s dotazy na záměry s vozovým parkem oslovil prostřednictvím e-mailu i ruskou ambasádu v Praze, žádná reakce však nepřišla. V roce 2019 pro Lidové noviny zástupci ambasády uvedli, že „v souladu s mezinárodní praxí se otázky spojené s fungováním diplomatických misí projednávají prostřednictvím diplomatických kanálů“.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Ekonomické partnerství s Ruskem není nijak objemné. Kauza Vrbětice by se na něm projevit neměla
Česko hledá řešení své energetické bezpečnosti, bez ruského plynu se ale neobejde
Místo tajgy pustina. „Pohostinné“ Rusko by Číně prodalo celou Sibiř
K čemu ta auta slouží
Sledovat počet i využití diplomatických vozů dává smysl i z hlediska monitorování možných špionážních aktivit.
„Vozidla označená diplomatickou registrační značkou totiž podle mezinárodních úmluv užívají výsady nedotknutelnosti a imunity. V Evropě v rámci schengenského prostoru mohou tedy prakticky zcela nerušeně a bez rizika byť namátkové kontroly převážet osoby i libovolné zboží.
„Můžeme se jenom domnívat, k čemu tato auta slouží,“ komentoval to už dříve tehdejší ministr zahraničí Tomáš Petříček.
„Auta s diplomatickou značkou požívají veškerou mezinárodní ochranu podle Vídeňské úmluvy, takže nesmí být zastavována ani kontrolována nejen uvnitř státu, ale i při přejezdu státní hranice. Lze je tak využívat k převozu osob i neprocleného zboží,“ říká obecně mluvčí BIS Ladislav Šticha.
„Prohledávání vozidla vzhledem k existenci nedotknutelnosti majetku je otázka složitější a přistupuje se k němu pouze z důvodů hodných zvláštního zřetele. Například když toto vozidlo řídí osoba nepožívající výsad a imunit a je důvodné podezření na zneužití vozidla,“ dodává.
Článek, jehož autorem je Robert Břešťan, původně vyšel na serveru HlídacíPes.org.