Mohlo by vás také zajímat
Nabídky na Dukovany se odkládají, ČD v pololetí v zisku a rekordně zadlužený svět aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2023
Libor Akrman 22. září 2023Uchazeči o nové jaderné bloky mají čas do konce října; ČD jsou po třech letech v půli roku v zisku;…
Indové na Měsíci, novinky u Meta Platforms a Dvořák v rámci Vodafone povýšil aneb souhrn 34. týdne 2023
Libor Akrman 25. srpna 2023Koalice kosmeticky upravila daňový balíček; Meta ukázala chytrý překladač jazyků; Česko má pátou nejvyšší inflaci v OECD; vývojář čipů ARM…
Umírá metaverse? Jak mohou investoři profitovat na trhu s virtuální realitou?
Dmytro Spilka 17. srpna 2023Koncept Metaverse se ve světě technologií objevuje již několik let. Slibuje futuristickou digitální říši, kde mohou uživatelé komunikovat, stýkat se…
- Komentář
Co nahradí Facebook jako zdroj zpráv a informací?
Největší sociální síť světa prý čeká revoluce. Uživatelům Facebooku se budou více zobrazovat příspěvky z profilů jejich rodinných příslušníků a přátel a méně posty stránek, tedy firem či médií. Co to bude znamenat?

Šéf a zakladatel spolenčosti Facebook Mark Zuckerberg. Zdroj: Facebook
Stalo se to, čeho se mnozí obávali. Mark Zuckerberg oznámil dvěma miliardám „svých oveček“, že Facebook změní tvář. Zjednodušeně řečeno reklamy a články médií budou muset ustoupit uživatelským příspěvkům.
Uživatelé největší sociální sítě světa mají mít na svých domovských stránkách více příspěvků od přátel a známých a méně od médií a firem.
Zuckerberg to zdůvodnil stížnostmi uživatelů, kterým vadí, že platforma ztrácí svůj původní smysl v propojování lidí, když upřednostňuje reklamní či informační sdělení.
Docela drahá změna |
Zuckerbergovo oznámení o „návratu ke kořenům“ přišlo šéfa Facebooku i akcionáře docela draho. Bezprostředně po oznámení se hodnota akcií propadla o 4,5 procenta, což znamenalo pokles tržní valuace o 3,3 miliardy dolarů.
GRAF: Propad akcií Facebooku po oznámení změny strategie Zdroj: TradingView.com |
„Příspěvky firem či médií vytěsňují osobní zprávy, které lidi více propojují a dělají je šťastnějšími. Naším původním cílem bylo zprostředkovávat zajímavý obsah. Ten ale lidé často jen pasivně sledují. Nově se proto zaměříme na to, aby mezi sebou mohli vést více smysluplných interakcí, a byli tak na Facebooku aktivnější,“ napsal na svůj facebookový profil v emotivně laděném příspěvku šéf a zakladatel sociální sítě.
A jak podotýká server Quartz.com, tento zásah se více než firem dotkne vydavatelů. Těch zde přitom v současnosti inzeruje kolem čtyř milionů.
De facto se totiž omezení dotkne neplaceného obsahu (to, co tam šíří vydavatelé, pozn. red.), placená sdělení budou mít i nadále na hlavní stránce sítě své místo. Kdo si zaplatí, ten zůstane.
Zprávy médií každopádně z Facebooku nezmizí, pro uživatele ale bude obtížnější se k nim dostat. Bude to mít nějaké důsledky?
Sociální zprávy končí
Server Quartz.com se odvolává na loňskou studii Reuters institutu pro studium žurnalistiky na univerzitě v Oxfordu, podle které je v USA internet primárním zdrojem informací a až na druhém místě je televize. Na základě průzkumu se zjistilo, že čtyři z pěti respondentů mají internet jako hlavní zdroj informací a zpráv.
A obdobné výsledky potvrzuje i loňský průzkum výzkumného centra Pew Research Center, v němž z 5 000 dotázaných 45 procent odpovědělo, že občas nebo často čtou zprávy na sociálních sítích. Jako hlavní kanály uváděli Facebook, Twitter a YouTube.
GRAF: Podíl Američanů, kteří používají sociální sítě a další platformy jako zdroj zpráv
Průzkum proběhl v půli roku 2017, podíl je v procentech.
Zdroj: Theatlas.com, Pew Research Center
Podle odborníků je pravděpodobné, že po úpravách na Facebooku se uživatelé přikloní k druhým dvěma jmenovaným sítím. Nikoho asi nepřekvapí, že stejně jako akcie Facebooku poklesly, tak naopak akcie Twitteru a Googlu šly nahoru, podotýká Quartz.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:
Facebook je pět let na burze: Mark Zuckerberg už „ovládá“ dvě miliardy lidí
Budoucnost televizní zábavy čeká nadvládu Netflixu a Facebooku
Michal Feix (Seznam.cz): Evropská regulace nesmí zabíjet on-line byznys
Studie Reuters institutu se také podívala na chování uživatelů v dalších zemích včetně Česka.
GRAF: Jaký podíl zpráv odebírají lidé ve vybraných zemích ze sociálních sítí?
Graf ukazuje celkový podíl zpráv odebíraný ze sociálních sítí a platforem a podíl nejpoužívanějších platforem, v procentech.
Zdroj: Reuters Institut Digital News Report 2017
Čím dál větší role komunikátorů
Data obou studií i výše uvedené grafy pak potvrzují, že čím dál větší roli budou hrát komunikační aplikace, jako je třeba WhatsApp nebo Messenger. Obliba tohoto typu aplikací jako zdrojů zpráv narůstá hlavně v oblastech Asie a Latinské Ameriky, vyplývá ze studie Reuters institutu.
Proč? Důvodů je několik. Komunikační platformy jsou uzavřené, umožňují volné šíření informací a jsou zašifrované. Tyto aplikace jsou navíc levnější než sociální sítě.
Například zmíněný Facebook, respektive jeho komunikátor WhatsApp je často napojen na telefonní kontakty.
Tím, že se Facebook stahuje z mediálního byznysu, dává šanci svým konkurentům z řad agregátorů zpráv. Narůstající popularitu si podle studie získávají Apple News nebo Google News. V českém prostředí pak svůj lví podíl jako agregátor zpráv ukusuje server Seznam.cz.
GRAF: Jak lidé využívají agregátory zpráv ve světě
Jde o data z roku 2017, podíly jsou v procentech.
Slovenské varování
Zda ale změna Facebooku uškodí klasickým médiím a vydavatelům, se teprve ukáže. Zisky klasických mediálních domů klesají po celém světě a ty tak hledají nové cesty ke čtenářům.
UŽ JSTE SI OBJEDNALI? |
Týdenní newsletter Peak.cz
|
Média proto logicky více sázejí na internet a propojení se sociálními sítěmi. Víceméně bezplatné šíření obsahu na Facebooku či jiných sítích jim umožnilo dostat se ke čtenářům, k nimž by se velmi často jinak nedostala.
Příklad od našich sousedů ale ukazuje, že horší časy mediálních domů přijdou. Na Slovensku (jako jedné z testovacích zemí, pozn. red.) již běží pilotní provoz Facebooku, kdy se příspěvky médií a firem odstěhovaly z hlavní stránky uživatele do záložky s názvem Průzkumník příspěvků. A například podle Denníku N klesla slovenským zpravodajským portálům čtenost o desítky procent.
Někteří odborníci na sociální sítě však hodnotí krok Zuckerberga kladně, a dává jim smysl. Pokud totiž budou uživatelé sítě více sdílet svůj osobní obsah, bude moci Facebook v budoucnu ještě lépe než nyní zacílit reklamu a tím se stane ještě výdělečnější. Už nyní přitom příjmy z reklamy generují 98 procent veškerých jeho tržeb.