V minulém týdnu některé evropské aerolinky oznámily, že sníží stavy zaměstnanců o desetitisíce pracovníků. Dopravci Ryanair, Lufthansa, British Airways, Scandinavian Airlines a Air France-KLM dohromady zruší 32 tisíc pracovních míst.
Je pravděpodobné, že další aerolinky je v tomto budou následovat.
Úprava závazků
Snižování stavů bude probíhat několika i způsoby, které by měly zmírnit jeho tíživý sociální dopad. Například přeřazováním pracovníků z plných úvazků na částečné, rozsáhlými stop-stavy nebo realizací předčasných odchodů do starobního důchodu.
Například 80 tisíc z celkem 130 tisíc zaměstnanců Lufthansy už nyní funguje v režimu zkrácené pracovní doby.
VÍCE K TÉMATU:
Letadlo budoucnosti? Airbus představil revoluční projekt Maveric
Greta efekt: nelétat letadlem má být zdrojem hrdosti
Letový rozvrh německého leteckého dopravce číslo jedna se intenzitou zajišťovaných linek vrátil zhruba na úroveň roku 1955. Na tři tisíce denních letů společnosti je zrušeno a 92 procent její letecké flotily uzemněno.
V dalších měsících dorazí opravdová „tsunami“ propouštění, varují experti z letecké branže. Bez pomoci vlád bude prý odvětví zcela zdecimováno. Aerolinka British Airways minulý týden oznámila, že bude zřejmě muset propustit více než čtvrtinu svých zaměstnanců.
Přijde tsunami
Celosvětové tržby civilní letecké dopravy letos poklesnou až o 55 procent, což odpovídá 314 miliardám dolarů, uvádí International Air Transport Association (IATA). Vlády se proto zřejmě výrazně vloží do situace a budou aerolinky masivně zachraňovat.
Lufthanasa intenzivně vyjednává s německou vládou o finanční pomoci. Pomoc už získala od švýcarské vlády, jedná také s vládou rakouskou a belgickou.
V problémech je také tuzemský dopravce Smartwings, ani on se zřejmě neobejde bez pomoci vlády…