Aerolinie zažívají náročné časy. Ještě nedávno jejich letadla víceméně zcela uzemnil covid a nyní po oživení letecké dopravy čelí vysokým cenám. V době tlaku na snižování nákladů při zachování nízkých cen letenek musí přistupovat ke stále sofistikovanějším způsobům, jak ušetřit miliony dolarů.
Jednou z možností je omezit na minimum čas, který letadlo stráví přímo na letišti. Každá minuta totiž znamená pro letecké společnosti náklady navíc.
Například společnost American Airlines pracuje na efektivnějším přidělování bran pro své lety. Snaží se zkrátit dobu pojíždění letadel po letišti a zároveň eliminovat dobu stání strojů na zemi. Efektivnější postupy chce otestovat už během letošních vánočních svátků.
Ve Spojených státech přitom došlo loni před nejrušnějším obdobím roku z pohledu domácích letů ke kolapsu. Důvodem bylo špatné počasí, kvůli němuž musely aerolinky zrušit velkou část letů. Aerolinie samozřejmě chtějí tomuto černému scénáři předejít.
Amerika je jednička |
Spojené státy jsou největším leteckým trhem v počtu sedadel poskytovaných na vnitrostátních linkách.
Největšími společnostmi na trhu jsou American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines. Nabízejí rozvinutou a zároveň velmi rušnou leteckou infrastrukturu. |
Zmíněné American Airlines začaly už loni používat novou technologii, která rychleji přiděluje letové brány na mezinárodním letišti Dallas – Fort Worth. To podle statistik patří mezi nejrušnějších deset letišť na světě. Je tu k dispozici 135 bran pro různá letadla. Ostatně čtyři letiště, která loni odbavila nejvíce pasažérů, leží právě ve Spojených státech.
Nejdůležitější je dobré plánování
Nové technologie nahrazují hodinový manuální proces a také eliminují zbytečné rolování letadel po letištní ploše. Důležité je, aby bylo vytížení letištních bran naplánováno dopředu a neměnilo se na poslední chvíli.
GRAF: Největší vnitrostátní letecké trhy
V milionech přepravených pasažérů měsíčně, říjen 2023.
Zdroj: Simple Flying
„Když se pokusíte provést změny na poslední chvíli ve špičce, kdy přilétá hodně letadel, můžete se dostat mimo synchronizaci s obsluhou, která zásobuje letadla jídlem a palivem,“ zdůraznil provozní šéf American Airlines David Seymour.
Efektivní využívání letištních bran a zkrácení rolování strojů po letišti znamenají také úspory na leteckém palivu, které tvoří největší náklady aerolinií.
Dalším fíglem pro zrychlení přípravy letadla ke startu je samozřejmě i nastupování a vystupování pasažérů. Týká se to zejména ekonomické třídy, kde létá nejvíc lidí. Nejprve mají nastupovat lidé sedící u okýnek, ve druhé fázi lidé sedící uprostřed a až jako poslední ti, kteří sedí u uličky. V tomto případě lze podle propočtů uspořit až dvě minuty času na jeden let.
Návrat ke schodům
Společnost Southwest Airlines zase testovala pouštění hudby při nastupování do letadla, aby nástup lidí urychlila. Nízkonákladoví dopravci často používají pro nástup i výstup kromě letištní brány také pojízdná schodiště.
GRAF: Nejrušnější letiště světa
V milionech odbavených pasažérů v roce 2022.
Zdroj: Port Authority of New York and New Jersey
Jedním z nich je Frontier Airlines. Ředitel společnosti Barry Biffle tvrdí, že čím více možností pro výstup a nástup cestující mají, tím je proces rychlejší. Využívání tradičních schodů chce firma z Denveru rozšířit pro své lety alespoň na třetinu amerických letišť. Staronové opatření má ušetřit dokonce deset minut na jeden let.
Klíčové bude, jak úsporu času aerolinie využijí. Robert Mann z poradenské společnosti RW Mann & Co. zdůraznil, že zásadním kritériem pro aerolinie je zvýšení počtu letů se stávající leteckou flotilou.
Pokud stroje potřebují na letišti méně času k výměně pasažérů a doplnění zásob a paliva, mohou pochopitelně navýšit počet letů se stejným počtem letadel.