Mohlo by vás také zajímat
Ruským firmám se v Česku líbí. Máme jich nejvíc v celé unii
Robert Břešťan 6. září 2024Téměř třetina všech firem v Evropské unii, v nichž mají nejméně 40procentní podíl lidé s ruským občanstvím či jiné ruské…
Schizofrenní Německo: Stop pomoci Ukrajině chce nahradit ruskými rezervami, což ale dříve odmítalo
Lukáš Kovanda 19. srpna 2024Kvůli napnutým jednáním o rozpočtu už německá vláda nebude financovat novou pomoc Ukrajině, jelikož vládou nově schválené limity pro pomoc…
Opatrná ČNB; pozvolné ožívání české ekonomiky a schodek rozpočtu na dosah 200 miliard korun aneb souhrn ekonomických událostí 31. týdne 2024
Libor Akrman 2. srpna 2024Záplava firemních výsledků (Microsoft, Apple, Meta, KB, Česká spořitelna atd.); ČNB snížila sazby o 0,25 %; schodek rozpočtu je zase…
- ČLÁNEK
Západní sankce fungují. Rusko neumí opravit letadla
Aeroflot a další ruské aerolinie musí odstavovat část své flotily, aby měly dostatek náhradních dílů. Problémy se budou s pokračováním západních sankcí prohlubovat. Většina letadel připadá na výrobce Boeing nebo Airbus.
Sankce Západu dopadají na Rusko mnohem více, než je ochotno oficiálně připustit. Projevuje se to například tím, že ruské letecké společnosti, včetně největšího Aeroflotu, musí uzemnit některá letadla, aby měla dostatek náhradních dílů pro ta zbývající.
Ruská vláda už v červnu doporučila leteckým společnostem, že mají některá letadla vyřadit a používat jako zásobu pro náhradní díly, protože ekonomika čelí západním sankcím.
Letecké společnosti se už tímto pokynem řídí, potvrdily průmyslové zdroje agentuře Reuters. Tímto manévrem se má docílit toho, že budou „západní“ dopravní letadla provozuschopná alespoň do roku 2025.
Žádné díly ani údržba
Teherán pomůže Moskvě |
Vladimir Putin se snaží v době ekonomických sankcí Západu najít nové spojence. Jedním z nich je i Írán. Kromě vojenské pomoci režim v Teheránu, který má rovněž zkušenosti se sankcemi Západu kvůli svému jadernému programu, nabídl i výpomoc s náhradními díly pro dopravní letouny. Má se jednat kromě součástek také o údržbu. Průměrné stáří letadel státních Iran Air je ale vyšší než 25 let. Obě země se také domluvily na tom, že zvýší počet letů mezi Moskvou a Teheránem. (SimpleFlying.com) |
Ruské aerolinie jsou nejviditelněji poškozeny západními sankcemi, protože nemohou nakupovat náhradní díly na západních trzích. Ani nemohou využívat údržbu v zemích, které na Kreml kvůli agresivní válce uvalily ekonomický bojkot.
Zásadní překážkou je i to, že Putinův režim zabavil západní letadla, které mají ruské firmy na leasing. Celkem se jedná o pět stovek letadel v hodnotě deseti miliard dolarů.
Většina flotily připadá na amerického výrobce Boeing nebo evropský Airbus. Jediné dopravní letadlo, jež je ruské výroby, je Suchoj Superjet 100. Nicméně podle informací Reuters také minimálně jedno z letadel Suchoj Aeroflotu bylo už uzemněno, aby mohlo posloužit jako rezervoár pro náhradní součástky. Mělo se jednat o použití jednoho z motorů.
Produkce Suchoje stále silně závisí na západních komponentech, Kreml ale ohlásil, že do roku 2030 bude výroba letadel z 80 procent pocházet z domácí provenience. Superjety slouží zejména na vnitroruských linkách.
Kanibalizace letadel už postihla modely letadel Boeing 737 a Airbus A320 největší ruské letecké firmy Aeroflot. Nicméně, že se některé náhradní díly, zejména motory, berou z jiných letadel, je v letecké branži běžné. U novějších modelů letadel, jako je A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787, je třeba provádět rovněž pravidelné aktualizace softwaru.
GRAF: Průměrné stáří letadel u leteckých společností dle regionů a projekce do roku 2030
Pozn.: jedná se o prognózu z roku 2020
Zdroj: Statista.com
Podle západních analytiků a odborníků na letectví budou sankce ruský letecký sektor stále více bolet. Už příští rok by mohl mít velké problémy udržovat moderní proudová letadla v provozu.
Raději nebrzděte
Aby bylo ponížení ruského režimu ještě větší, přinesly britské bulvární deníky zprávu o tom, že čtyři ruské letecké společnosti vydaly interní doporučení ruským pilotům, aby co nejméně používali během přistávání brzdy a snížili jejich opotřebení na minimum.
Piloti mají využít reverzního tahu motorů a vyhýbat se režimu automatického brzdění, pokud mají před sebou dostatečně dlouhou přistávací dráhu. „Pokud je dráha dlouhá, nemusíte používat brzdy vůbec,“ radí Oleg Prichodko, místopředseda ruského odborového svazu posádek letadel.
Fakticky jde o další potvrzení, jak moc je ruská ekonomika závislá na západním dovozu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Američané žádají Čínu a Indii o cenový strop pro ruskou ropu. Marně
Jak obejít Rusko? Válka změnila trasy přepravy zboží z Asie do Evropy
Rusko tiše závidí. Aljaška se může stát záchranou Západu
Šetřete letouny
Také nízkonákladové aerolinie Rossiya a Pobeda (obě jsou dcerami Aeroflotu) instruovaly piloty, aby věnovali pozornost „politice palivové účinnosti“ a při provozu letadla co nejvíce šetřili.
Problémy s nedostatkem náhradních dílů přiznal i místopředseda ruské vlády Jurij Borisov, který měl v gesci sektor civilního letectví, než se stal v polovině července novým šéfem kosmické agentury Roskosmos.
K uzemnění letadel kvůli nedostatku náhradních dílů sice v minulosti docházelo i u jiných leteckých dopravců, ale nikdy v tak velké míře, jako je tomu v případě ruských společností. Řada dílů na letadlech má navíc omezenou životnost, kterou musí Rusové pečlivě hlídat. Zásadním problémem ruské flotily je také její složení. Čtyři pětiny totiž připadají na boeingy a airbusy.
Ruská flotila letadel |
* údaje k srpnu 2020 Zdroj: Wikipedia.com |
Aeroflot měl ke konci loňského roku 134 kusů amerických letadel a 146 francouzských. K tomu disponoval 80 stroji Suchoj Superjet-100. Podle údajů webu Flightradar24 od konce července nevzlétlo na 50 letadel Aeroflotu, tedy asi patnáct procent z celkové flotily.
Rušení linek do západních měst
Ruští dopravci kvůli západním sankcím museli omezit také lety do evropských měst. Tím pádem mohli některá letadla uzemnit a šetřit je na náhradní díly. Aeroflotu poklesl meziročně provoz ve druhém čtvrtletí o 22 procent.
Ruské společnosti bude udržování flotily „bolet,“ uvedl šéf think-tanku Aviaport Oleg Pantelejev. Zejména motory a moderní avionika může být problém, varoval. Zajištění dodávek ze zemí, které stále obchodují s Ruskem, tedy asijské a blízkovýchodní státy, nemusí dokázat takový výpadek nahradit.
Kreml počítá s tím, že bude nutné „částečně demontovat“ třetinu letadel, aby dokázal udržet dvě třetiny letadel v provozu do roku 2025.
„Každý jednotlivý díl má své vlastní a jedinečné číslo. Pokud budou mít dokumenty jako konečného kupujícího ruskou letecká společnost, pak by nikdo nesouhlasil s dodáním, ani Čína, ani Dubaj,“ uvedl jeden ze zdrojů agentury Reuters. Třetí země nechtějí riskovat, že jim Boeing nebo Airbus přestane dodávat náhradní díly kvůli porušení protiruských sankcí.
Ruský trh opustilo přes tisíc firem
Američtí ekonomové z Yaleovy univerzity, které vede Jeffrey Sonnenfeld, tvrdí, že západní sankce mají vážný dopad na ruskou ekonomiku, i když se Kreml snaží tvrdí opak. Z ruského trhu se stáhlo nebo omezilo podnikání více než dvanáct stovek zahraničních firem, z velké části technologické nebo těžařské firmy.
Sonnenfeld dodal, že řadu ekonomických ukazatelů ruská vláda přestala zveřejňovat. „Ve skutečnosti můžeme vidět obrovský růst dluhu, masivní nezaměstnanost, prudce rostoucí inflaci,“ zdůraznil.
Kromě toho, že Rusko ztratilo přístup na vyspělé západní exportní trhy, ruský průmysl má problémy nahradit součástky a technologie, které se vyrábějí na Západě. Kromě leteckého průmyslu je těžce zasažen také automobilový sektor.
Ruská ekonomika by mohla teoreticky ztratit až 40 procent svého výkonu, který připadal na zahraniční firmy a fakticky zničit investice za poslední tři dekády.
K tomu je třeba připočítat i odliv mladých „ruských mozků“ zejména v technologickém sektoru, který dlouhodobě oslabí ruské hospodářství. Moskva navíc bude mít v následujících letech problém si půjčovat peníze u západních bank na nové investice.