Registrace nových osobních automobilů v EU mají za sebou další dvojciferný propad. Za první dva měsíce roku poklesly o téměř 22 procent. To znamená, že je na trhu o 414 tisíc vozů méně než za první dva měsíce loňského roku.
Koronakrize tak dál drtí prodeje nových vozů, ať už z titulu administrativního omezení prodejů v době pandemie, nebo kvůli slabší poptávce ze strany firem a domácností.
GRAF: Vývoj prodejů nových osobních aut v EU
Meziroční srovnání od roku 2019 do února 2021, v počtu vozů (procento ukazuje meziroční srovnání).

Zdroj: ACEA
Část této nerealizované poptávky je pravděpodobně jen odložená, nicméně část postihly investiční škrty v podnicích, které v časech korony šetří.
Historický propad na dohled
Ještě hůře vyznívají roční výsledky automobilového trhu. Když si shrneme čísla za posledních 12 měsíců, dobereme se zhruba 9,5 milionu registrací, což je číslo velmi blízké historickému dnu trhu dosaženému v roce 2013.
Zásadní rozdíl mezi aktuálními výsledky a těmito dávnými je ten, že tehdy trh potřeboval pět let, aby se dostal na dno. S pandemií to nebyl ani rok.
Ještě v roce 2019 se v EU registrovalo zhruba 13 milionů vozů, v únoru činí jejich roční kumulace jen 9,5 milionu. Výpadek tedy dosahuje asi 3,5 milionu neprodaných a převážně i nevyrobených vozů, který postihl všechny evropské výrobce.
Od maxima je trh dokonce o 3,8 milionu aut níže. Vzhledem k tomu, že většina aut prodaných v Evropě je zde i vyrobena, zasahují negativní prodeje fakticky i do výkonu zemí se silnou pozicí automobilového průmyslu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Češi odložili nákupy. Po rozvolnění přijde nákupní masakr, bude „potřeba“ utratit 200 miliard
Musí se kola průmyslu točit dál, nebo by měla být dočasně zastavena? Zeptali jsme se odborníků
Češi jedou naplno!
Mezi nepříznivými čísly z automobilového trhu však lze najít také nějaké pozitivní signály. Třeba že tuzemské automobilky i na takto padajícím trhu dokážou zvyšovat svůj tržní podíl.
Škodovka se tak už těsně blíží šesti procentům, zatímco v „předkoronovém“ roce 2019 byla pod pěti procenty.
Je pravděpodobné, že s koncem lockdownů v Evropě přijde také vlna oživení prodejů nových vozů, a trh se proto znovu odrazí ode dna. Jak silné ovšem bude a kdy přesně nastane, lze jen velmi těžko odhadovat.
Průzkumy mezi spotřebiteli velký zájem o nákupy aut ani nenaznačují, avšak to je jen část z celkové poptávky po nových vozech. Z pohledu celého automobilového průmyslu bude mnohem významnější poptávka ze strany firem a vývoj na exportních trzích.
objednal jsem si octávku.
doba dodání 7-8 měsíců.
Obávám se že firmy moc nebudou obnovovat vozový park a to z důvodu velice nejisté situace i po skončení Corona krize. Také současně vyráběná auta nemají takovou výdrž jako vyrobená před 10 lety a sám nemám ani možnost vybrat offroad jako dříve a za akceptovatelnou cenu. Proto budu udržovat své auta a vydrží mi i déle než současné pojízdné počítače.