Mohlo by vás také zajímat
Deindustrializace v praxi: německý byznys model se vyčerpal. Nastane úpadek země do bezvýznamnosti?
František Novák 25. listopadu 2024Automobilový průmysl, chemický průmysl i strojírenství v Německu upadají. Německu se nedaří vrátit k ekonomickému růstu před covidem-19.
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
- KOMENTÁŘ
Chlouba německé ekonomiky dostala další ránu „pod čáru ponoru“
Když před dvěma roky zasáhla automobilku Volkswagen kauza Dieselgate s podvody při měření emisí, zdálo se, že má německý automobilový průmysl celkem vážný problém. Dnes se zdá, že klíčový sektor německé ekonomiky má zásadnější potíže.
Německo je v současnosti největší a nejsilnější ekonomikou Evropské unie. Nemalou měrou se o to zasloužil tamní automobilový průmysl, který byl dlouhou dobu považován za ukázkové odvětví.
Pokud padla zmínka o německých automobilech, většinu lidí napadla kvalita, spolehlivost, prémiovost a pokrokové inženýrství. Automobilky jako Volkswagen, Mercedes, Audi, BMW nebo Porsche jsou známé všude po světě.
Zdá se, že jde o skvěle fungující společnosti se zavedenými značkami a výbornou pověstí, soutěžící o podíl na trhu. Velkou ránou byl loni pro toto odvětví skandál Dieselgate neboli aféra Volkswagenu s podvodným měřením emisí naftových motorů.
Přestože šlo o velký šrám na pověsti německých automobilů, aféra se přece jen týkala pouze koncernu Volkswagen.
Skandál č. 2: kartel
Nyní se však objevil nový a pravděpodobně mnohem rozsáhlejší skandál. Automobilka Daimler vyrábějící Mercedesy, BMW Group, do které patří BMW a Mini, a Volkswagen Group, sdružující mimo jiné značky Volkswagen, Audi a Porsche, se údajně nejméně dvě desetiletí domlouvaly na tom, kdo jim bude dodávat součástky a díly, kolik vyčlení na výzkum a vývoj, i na tom, jak se podělí o trhy.
Jak uvedl německý deník Spiegel, který s odhalením kartelu přišel, „součinnost mezi jednotlivými automobilkami fungovala často lépe než součinnost jednotlivých divizí“.
V konkrétních případech mělo jít například o objem nádrže kapalného aditiva nebo o maximální rychlost, při jaké se může otevírat střecha u kabrioletů.
Takové chování je označováno jako kartelové a jde o porušování hospodářské soutěže, tedy de facto o poškozování zákazníků. Toto podezření v současnosti prověřuje Evropská komise i Spolkový úřad na ochranu hospodářské soutěže, a pokud se podezření potvrdí, půjde nejspíš o největší kartel v německé poválečné historii.
Desítky podvýborů
Automobilky údajně vytvořily desítky zvláštních výborů, které domlouvaly především postup a ceny při nákupu dílů. Koordinačních schůzek se mělo zúčastnit na dvě stě jejich pracovníků.
Nejprodávanější značky osobních vozů v Německu |
Paradoxní na tom je, že některé zároveň formálně školily své zaměstnance o tom, že konkurence je zdravá, zatímco kartely škodlivé a zakázané. Od Evropské unie hrozí automobilkám obrovské pokuty v řádech miliard eur, které mohou dosáhnout až deseti procent jejich světového obratu.
Ten činil v případě Volkswagenu za loňský rok více než 240 miliard dolarů, u Daimleru pak téměř 170 miliard dolarů.
Další náklady by mohly přijít ze strany samotných zákazníků, od kterých je možno očekávat žaloby, že auta mohla být lepší či levnější, kdyby nedocházelo k omezování tržního prostředí nekalými praktikami.
Celá situace připomíná spolupráci výrobců nákladních vozů MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF. Ti se podle vyšetřování Evropské komise od roku 1997 domlouvali na cenách vozů a spolupracovali i na zavádění nových technologií kontroly emisí. Stejně tak jsou nyní v podezření výrobci osobních vozů.
Komise za podvody udělila výrobcům náklaďáků v roce 2016 rekordní pokutu přes 2,9 miliardy eur. Na kartel výrobců nákladních vozů v roce 2011 upozornila společnost MAN, která se díky tomu vyhnula trestu. Na současnou kauzu upozornil již loni v červenci Volkswagen, zanedlouho poté to samé učinil také Daimler.
Nejprodávanější v Evropě
Pokud by se tedy podezření z kartelu prokázalo, mohlo by to mít obrovské důsledky pro pověst jednoho z největších automobilových trhů. Automobilky podezřelé z podvádění patří v Německu k těm nejprodávanějším.
Navíc jsou významným zaměstnavatelem v zemi, když v autoprůmyslu pracuje přes 800 tisíc lidí, což z něj dělá klíčový sektor ekonomiky.
Volkswagen Group patří také k nejprodávanějším automobilkám v celé Evropě. Především značky Volkswagen a Audi patří k nejprodávanějším z koncernu. Tou s nejvyšší přidanou hodnotou je Porsche, jehož tržní podíl však loni činil jen 0,47 procenta evropského trhu.
Celkově má VW Group zhruba čtvrtinový podíl na trhu osobních vozů v Evropě. BMW a Daimler mají sice menší podíl než francouzské skupiny Renault a PSA, přesto patří k významným hráčům, a to především na poli prémiových vozů.
TABULKA: Prodeje automobilek v Evropě
V tabulce nejsou zahrnuty značky s tržním podílem menším než jedno procento.
Zdroj: ACEA
Dominantní výrobce
Německo dominuje v Evropě, i co se týče výroby osobních vozů. Celkově se v Německu výrobci automobilů podílejí na celkových průmyslových tržbách zhruba 20 procenty.
Případné pokuty či jiné tresty za kartel by tak mohly mít devastující dopady. A to nejen na Německo. V Česku je v automobilovém průmyslu zaměstnáno přibližně 120 tisíc lidí, v návazných profesích dalších 250 tisíc zaměstnanců.
Většina, podle některých údajů až dokonce 85 procent, produkce míří do zahraničí, především právě do Německa. Už emisní skandál Volkswagenu se projevil na tvrdším vyjednávání o dodávkách od českých společností.
Výhodou v té době bylo, že ač je Volkswagen velkým odběratelem, není jediný. Nyní by se problémy mohly dotknout v podstatě všech významných německých automobilek.
První žaloby
Německé automobilky navíc už čelí první žalobě, kterou v zámoří podala kanadská právní kancelář Toronto Strossberg Sasso Sutts.
Jak uvedl server Forbesu, žaluje pětici německých značek o 1,1 miliardy kanadských dolarů (cca 20 mld. Kč). V žalobě, za níž stojí bývalý šéf antimonopolního úřadu v Ottawě David Wingfield, Kanaďané obviňují německý kartel z „konspirace ve stanovení cen, objemů, inovací a technických standardů komponent používaných v automobilech prodávaných v Kanadě“.
Skandálu se chce věnovat i česká eurokomisařka Věra Jourová, která se již předtím aktivně zasazovala o odškodnění klientů v kauze Dieselgate.
Podle Jourové by v takovém případě mohla být namístě kolektivní žaloba, kterou se eurokomisařka snaží zavést pro všechny členské státy. „Chci prosadit kolektivní žalobu. To znamená možnost, aby se lidé spojili a šli společně k soudu kvůli všem takovým případům,“ uvedla mimo jiné pro deník E15.
VÍCE k tématu:
František Honsa: VW dobře ví, že musí poškozené v kauze Dieselgate odškodnit
Škoda Auto míří s dozvukem Dieselgate k technologické budoucnosti
Že nemají čisté svědomí, navíc potvrzují i kroky automobilek, které budou svolávat do svých servisů miliony aut především s dieselovými motory. Nemluvě o tom, že kvůli skandálu proběhl i summit zástupců automobilek s německou vládou včetně kancléřky Angely Merkelové.
„Potřebujeme silný, inovativní, ale také poctivý automobilový průmysl,“ uvedla před jednáním s automobilkami kancléřka. Podle zákulisních informací vláda také chystá zřídit speciální fond na podporu dopravy, do kterého by měli přispět i výrobci. Otázkou ale bude jak celou kauzu, která přerůstá i do politiky, ovlivní podzimní volby.
Nejen tyto svolávací kroky dosti „hrábnou“ do kapes automobilek. Jak upozornil deník Financial Times, Němci musí udržet reputaci na rozumné úrovni už jen proto, že hodně sázeli na dieselové motory. A kdyby nyní došlo k radikálnímu odklonu od tohoto typu pohonu i v důsledku dvou skandálů, stálo by to německé výrobce další nemalé peníze.
Uvidíme, nakolik je zasáhnou případné finanční sankce.
a co kdyby už někdo konečně napsal o tom, jak se slavný koncern VW group, vypořádal s aférou diesel gate u nás, jak nenápadně nadzvedl ceny orig. nd
o 20 – 30% , aby ten jejich průšvih zaplatili jejich zákazníci….
o tom se dávno šuškalo
eu dochazi penize.
vse i v cesku je zalozeno na pokutách
Pryč z Německého Svazu multukulti džamahírie a Hanebnoválečného paktu! Buďme sami sebou a vystupme z lžidluhokracie, lžiagrese, lžimorálky a lžimedialismu shnilého Západu! Konec diktátu sionistických Centrálních bank s úrokovým nesmyslem! Teroru islámských zběsilců zabouchněne dveře! Tmářství křesťanských pokrytců vraťme do ticha klášterů! Za svobodu, za pravdu, za slušnost, za respekt!
No a nebo tady nekdo brzo rekne dost (a bude nenekdo hodne velky z nemecke vlady), vecirek konci panove ekologove. Chcete-li normalne zit a kazat svoje ekorozumy, delejte si to laskave za svoje. Nemecko se taky zacne branit. Co pak si myslite, ze si necha znicit svoje automobilky partou aktivistu?
Slávo Slovanům – TVL ty seš ale šílený žvanil…