Realita versus to, co je na papíře, často bývají odlišné. Jedním z příkladů je automobilový průmysl a jeho kauza Dieselgate, při níž docházelo k falšování testů emisí vozů poháněných spalovacími motory.
Jejich spotřeba pohonných hmot je často výrazně vyšší, než automobilky uvádějí. Tomu chce zabránit Evropská komise, která nedávno vyvolala veřejnou diskusi o návrhu zlepšení kvality emisních testů.
EU: Testujte v reálu
Komise chce prosadit, aby se měření spotřeby paliva nových automobilů provádělo v reálném provozu, a nikoliv v laboratoři. Změna by měla platit od roku 2021, informoval německý deník Süddeutsche Zeitung.
Podle něj má návrh velkou podporu členských zemí, i když zrovna Německo, kde se vyrobí šest milionů vozů ročně, se ke změně zatím nevyjádřilo.
Vlažný postoj vlády Angely Merkelové si vysloužil kritiku Zelených. „Místo toho, aby se stanovily lepší mechanismy pro kontrolu spotřeby, je (vládní) velká koalice nadále ochráncem automobilového průmyslu,“ zlobí se zelený poslanec Oliver Krischer. „Jen ti, kteří vyrábějí nejčistší automobily, mají budoucnost na světovém trhu,“ zdůraznil.
Lepší reálné testy
Evropská komise plánuje podmínky pro evropské automobilky zpřísnit v tom smyslu, že by měřicí přístroje měly být přítomny ve vozech během reálného provozu.
Jak uvádí server Green Car Congress, ke zpřísnění podmínek testování došlo již od loňského září. Emise nově procházejí reálným testováním RDE (Real Driving Emissions) a zpřísněnými laboratorními testy WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
Nicméně Evropská komise chce mít testy ještě přesnější a přísnější, proto pokračuje v tlaku na automobilky a emisní testy. Oficiální návrh chce Evropská komise předložit 5. dubna 2018, následně jej musí projednat Evropský parlament a odsouhlasit členské země.
Cílem je zabránit tomu, aby se údaje o spotřebě deklarované výrobci výrazně lišily od hodnot naměřených v reálném provozu.
Realita versus testy? Rozdíl přes 40 procent
Bruselští úředníci tvrdí, že je třeba mít lepší přehled o tom, jaké jsou skutečné hodnoty spotřeby osobních aut a jejich emisí. Podle neziskové organizace ICCT Europe se naměřené hodnoty v roce 2016 lišily od reálných v průměru o 42 procent. V roce 2001 byl přitom rozdíl jen devět procent.
Přesnější měření v reálném provozu má začít v roce 2021. Jako předobraz má posloužit nový standard v americkém státě Kalifornie, kde má toto měření platit od roku 2019. Nový způsob měření má finančně vycházet na jedno euro za automobil.
VÍCE K TÉMATU:
Dieselové motory nejsou na odpis. Svůj podíl na tom mohou mít i Češi
František Honsa: VW dobře ví, že musí poškozené v kauze Dieselgate odškodnit
Dieselgate je v USA zapomenuta. Američané znovu přicházejí dieselům na chuť
Nový návrh pochází z Francie a má mít podporu Nizozemska, Dánska, Belgie, Švédska, Slovinska a Irska. Měřicí software by měl být chráněn před manipulací tím, že k datům bude možný přístup pouze s dalším přístrojem. Vnitrostátní orgány by měly mít povinnost každoročně kontrolovat předem dané procento nově registrovaných vozidel.
Emisní cíl pro rok 2024
Nově sesbíraná data mají sloužit také k využití pro hodnocení plnění cílů pro emise v roce 2024. Loni v listopadu Evropská komise navrhla nové limity pro emise oxidu uhličitého.
Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 ve svých vozových parcích o 15 procent, do roku 2030 o 30 procent. Čeká se na schválení v Evropském parlamentu a členských zemích.
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Ten by od roku 2021 měl být 95 gramů CO2 na kilometr. Spotřeba jednoho litru benzinu na 100 kilometrů odpovídá 23 gramům CO2 na kilometr, zatímco u nafty to je 27 gramů CO2 na kilometr.
Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litru benzinu či 3,54 litru nafty na 100 km. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramu na kilometr.
Článek, který byl redakčně upraven, původně vyšel na serveru Euro.cz.
Je s podivem, že si Brusel všímá všeho, od zákazu kouření přes topení k automobilům, ale nijak nevnímá obchodování s emisními povolenkami ani si nevšímá největších znečišťovatelů ovzduší velkoměst a dokonce snahy o jejich expaze přímo ve velkoměstech poškozující zdraví obyvatel a ovlivňující životní prostředí, dokonce je míní podporovat dotacemi.