Mohlo by vás také zajímat
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
Děravé protiruské sankce. Evropské automobilky vyváží skoro jako před invazí
Lukáš Kovanda 1. srpna 2024Česko se v rámci EU výrazně podílí na pokračujícím vývozu aut do Ruska, zjistila agentura Bloomberg. A podobně i další evropské…
Malá revoluce v plynárenství: Slováci vymění ruský plyn za americký
Lukáš Kovanda 8. července 2024Druhý největší dodavatel zemního plynu na Slovensku - skupina ZSE - uzavřel dohodu o dodávkách zkapalněného zemního plynu (LNG) pocházejícího…
- ČLÁNEK
Áčka plánují rekordní prodeje. Nejvíce porostou v Polsku
Skupina Aures Holdings, pod niž spadá síť autobazarů AAA Auto, letos přeřazuje na vyšší rychlost. Do konce roku chce mít na čtyřech trzích, kde nyní působí, celkem 55 poboček. Na začátku dubna proto skupina otevřela tři nová prodejní místa v Polsku a Maďarsku. Další dvě v Polsku budou následovat v řádu týdnů. Expanze má být hlavním způsobem, jak dosáhnout letošního cíle sto tisíc prodaných ojetin. Loni jich firma prodala 83 tisíc.
Po Škodě Auto druhý největší prodejce automobilů v Česku, skupina Aures Holdings si pro letošek vytyčila ambiciózní prodejní cíl. Na českém, polském, slovenském i maďarském trhu chce prodat celkem na sto tisíc ojetin. Podařit by se jí to mělo zejména díky expanzi na polském trhu, který generální ředitelka skupiny Karolína Topolová vnímá jako tygra byznysu.
Polský trh má podle ní obrovský obchodní potenciál, přestože je také velmi komplikovaný, silně fragmentovaný a s odlišným zákaznickým chováním. V Polsku „Áčka“ začala prodávat před dvěma lety. Tehdy na tamním trhu nebyl žádný velký institucionální dealer ojetých vozů. Lidé často prodávali auta přes inzerci a na specializovaných tržištích, což se ale díky přítomnosti Áček postupně mění.
Polsko: skokan roku
„Chceme využít rychlého rozvoje polského trhu, kde jsme loni meziročně narostli o 53 %. Letošní plán pro Polsko je 16 000 prodaných aut, což se začíná blížit celkovým prodejům našeho dosud druhého největšího trhu, tedy Slovenska. V Polsku přitom zatím stále máme méně poboček než u našich východních sousedů, ovšem obsluhují větší regiony,“ uvedla Karolína Topolová.
Prodeje za první čtvrtletí v Polsku se vyvíjí slibně. Během prvních třech měsíců tam skupina prodala na 3 000 vozů, což je meziročně o 70 % více. Ve srovnání s českým, slovenským i maďarským trhem, kde Áčka rostou konzistentním tempem do deseti procent, je Polsko skutečným skokanem.
„Naše expanze je přirozeně podmíněna tím, zda najdeme vhodné lokality pro nová obchodní místa. Pobočky by měly nabízet již od začátku minimálně 300 vozů s potenciálem dalšího růstu. Do konce roku 2014 bychom rádi měli pobočky ve všech šestnácti polských vojvodstvích,“ dodala Topolová.
V prvním čtvrtletí zatím skupina prodala 20 000 vozů, do výsledků ovšem nově otvírané či rozšiřované pobočky, jejichž vliv se projeví později během roku, ještě nezasáhly. „V únoru jsme například přestěhovali do většího areálu pobočku v polském Krakově, která má už nyní skvělé výsledky,“ dodává Topolová.
Polák není Čechoslovák
O odlišnosti tamního trhu svědčí také zákaznické preference. Zatímco v Česku i na Slovensku vedou v žebříčku nejprodávanějších vozů značky Škoda Octavia a Škoda Fabia, Poláci si oblíbili Opel Astra a Ford Focus. Škoda Octavia je na tamním trhu až třetí nejprodávanější.
A zatímco v Česku je poměr benzinových a naftových motorů u prodaných ojetin prakticky vyrovnaný, Poláci upřednostňují benzinový pohon. Loni bylo 71 % prodaných ojetin v polské síti AAA Auto s benzinovým motorem.
Na polském trhu je také o něco horší kvalita ojetin nabízených do výkupu. Zatímco v Česku odmítne skupina na 70 % vozů, v Polsku je to ještě o něco více. „Odhaduji, že to bude kolem 80 % odmítnutých aut,“ tvrdí Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto, a dodává: „Je to dáno větší proporcí dovozů, než má Česká republika. Do Polska směřují vozy ze Západu, které vykazují o řád horší kvalitu než české ojetiny. Poláci totiž klidně kupovali i bouraná auta z dovozu.“
Začouzené Česko
Česko si ovšem ve statistice importovaných ojetin také moc nezadá. Zatímco Evropská komise tlačí na přísnější emisní normy u nově vyráběných vozů, do Česka pokračuje dovoz neekologických starších ojetin. Vozy starší deseti let tvoří stále větší podíl, blížící se až 60 procentům. Jde převážně o vozy plnící pouze emisní normu EURO 3 a EURO 4, které ovšem nejsou zatíženy ekologickým poplatkem (stáří vozů minimálně 11 let, ale může to být až 19 let).
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Budoucnost elektromobility? Automobilky budou prodávat s nulovou marží
V předchozím období se jako účinné opatření proti přestárlým dovozům ukázaly ekologické poplatky. „Zákon ovšem nebyl novelizován od roku 2008 a vztahuje se pouze na nejstarší vozy bez katalyzátoru (staří více než 26 let) a normy EURO 1 (více než 23 let) a EURO 2 (více než 19 let). Dnes je již tedy prakticky neúčinný a dovozy nesnižuje,“ upozornil Petr Vaněček.
Zvyšování podílu dovozu vozů s normou EURO 3 a EURO 4 by mělo zastavit právě rozšíření poplatků i na tyto vozy – neekologická auta za zenitem, a pokud jsou z dovozu, i bez jasné historie.
Od ojetin k prodeji softwaru
Růst skupiny dále podpoří také pokračující zavádění inovací. V minulém roce vznikla v rámci skupiny inovační laboratoř AuresLab, která má za sebou více než rok činnosti. Za dobu své existence přišla s projekty prodeje investičních vozů, zřízení speciálního segmentu prodeje vozů na alternativní paliva a elektromobilů, spuštění autopůjčovny a carsharingu pro firmy a prodeje vozů on-line.
„V současné době tyto projekty úspěšně běží v České republice a chystáme se je postupně zavádět i v dalších zemích. Například první pobočku naší půjčovny vozů Mototechna Drive spustíme v tomto měsíci v Bratislavě na Slovensku,“ dodal Vaněček.
„Díky AuresLabu nově vzniklá značka AuresApps se zase soustřeďuje na vývoj a prodej specializovaných softwarových řešení. Se svými aplikacemi pro oceňování vozů Algorithmic Pricing či správu skladových zásob vozů Stock Allocation již uspěla v několika zemích mimo oblast našeho působení, jako je například Rusko nebo Jihoafrická republika, jednáme i o prodeji do USA či Kazachstánu,“ dodal šéf inovační laboratoře AuresLab Stanislav Gálik.
VÍCE O ČINNOSTI AURESLAB SE DOČTETE V ROZHOVORU: Stanislav Gálik (AuresLab): Za deset let budou ještě vozy se spalovacími motory dobré ojetiny
Já se tomu nedivím, lidé se k nim očividně rádi vracejí, proto si mohou dovolit rozšiřovat své pobočky a plánovat vyší prodeje. Já osobně bych nikde jinde auto už nekoupil 🙂
Vtipkuješ viď? Jsou to asi nejhorší šmejdi na trhu. Stačí si najít barvité zkušenosti mnoha lidí.