Mohlo by vás také zajímat
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
Nejlepší čas investovat už byl, ale nejhorší je, neinvestovat vůbec
Patrik Novotný 3. září 2024Investice, jako vše v životě, s sebou nesou příležitosti i rizika, a výsledky naší snahy nemusí skončit v zelených číslech. Na…
Více než desetina Česka je zabetonovaná. Proč se vyplatí investovat do půdy?
Vladimír Brůna 26. srpna 2024Orné půdy už nikdy nebude více, vždy jen méně. Proč se vyplatí investovat do půdy? Třeba i proto, že orná…
- ANALÝZA
Retailové parky v Česku přibývají. Zajímají investory, developery i obchodníky
Retailové parky jsou v současnosti pro developery, investory i obchodníky atraktivním konceptem. Celkově Česko nyní disponuje více než 250 nákupními parky o celkové ploše přes milion metrů čtverečních.
S investicemi do nemovitostí se roztrhl pytel. A to nejen do těch rezidenčních, ale i do průmyslových a dalších. Svůj díl investic „spolkly“ i retailové parky, které se ukázaly být třeba oproti kancelářským prostorám odolnější vůči dopadům pandemických opatření.
Důvodem bylo, že i v době nejpřísnějších karanténních opatření byly obchody v parcích otevřeny, neboť do nich měli zákazníci individuální přístup. Odborníci se shodli na tom, že rostoucí zájem o retailové parky vyplynul z jejich specifické odolnosti vůči protikoronavirovým opatřením.
Rezistentní vůči lockdownu
Zákazníci v nich zpravidla totiž mohli nakupovat v době nouzového stavu věci denní spotřeby. Navíc parky měly v porovnání s tradičními obchodními centry větší proporční podíl ploch, které zůstaly otevřené – díky tomu jejich zisky i přes probíhající pandemii rostly.
Co je retail park? |
Pojem retail park označuje maloobchodní projekt na okraji města, obvykle napojený na prodejnu některého potravinového řetězce, který nabízí vždy alespoň tři obchody především se zbožím denní potřeby, se samostatnými vchody a společným parkovištěm. |
Investoři i proto rozšířili svůj zájem o nákupní parky s venkovním parkovištěm, odkud lidé míří samostatnými vchody do každé prodejny. Přesně tento typ nemovitostí se dostal do popředí zájmu realitních investorů.
„Kdo před lety investoval do retailových parků, ten dnes slaví. Kvůli tomu, jak se vláda postavila ke covidu, tak jediný, kdo mohl provozovat byznys, byly právě tyto parky. Hobbymarkety, domácí potřeby, lékárny, zahradnictví, obchody s potravinami – to všechno v těchto parcích najdete a jely i v lockdownu,“ upozorňuje Tomáš Jelínek, ředitel společnosti CENTURY 21 Česká republika.
Milion metrů čtverečních
Souhrnná plocha všech retailových parků v Česku podle dubnové analýzy realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield v loňském roce překročila hranici milionu čtverečních metrů. Loni bylo podle této analýzy dokončeno či rozšířeno 23 projektů nákupních retailových parků s celkovou obchodní plochou téměř 55 tisíc metrů čtverečních.
Z více než tří čtvrtin (77 procent) se jednalo o nově vystavěné projekty, těch vzniklo 14. V 19 procentech šlo o rozšíření stávajících projektů, čtyři procenta představovala přestavba supermarketů či hypermarketů na retailové parky.
Celkově tak Česko nyní disponuje více než 250 nákupními parky a další přibývají. „Retail parky jsou v současnosti pro developery a investory atraktivním konceptem. V loňském roce tak jejich výstavba dokonce převýšila development klasických obchodních center,“ podotkl Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu Cushman & Wakefield.
GRAF: Podíl nově dokončených retailových parků v ČR
Za rok 2020 podle typu lokality (počet obyvatel), v procentech
Zdroj: Cushman & Wakefield
Investiční apetit v regionech
Atraktivitu potvrzují i data za první letošní pololetí. Během tohoto období se objem investic do retailových parků pohyboval na úrovni 800 milionů eur, jak vyplývá z nedávné analýzy mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.
Podle ní hned čtrnáct z celkem patnácti maloobchodních nemovitostí, které změnily majitele v prvním pololetí letošního roku, byly retailové parky. Příkladem mohou být dva retailové parky, které na jaře zakoupila Patria investiční společnost.
Jedná se o Retail park Ovčáry v Kolíně s maloobchodní plochou 8 950 metrů čtverečních, v nichž působí nájemci jako Lidl, Sinsay, Teta, Pepco, Tedi či Deichmann, a Retail park v Mohelnici s plochou 2 750 m2 a dlouhodobými nájemci Mountfield a Jysk.
Investoři se podle odborníků zaměřují právě na menší lokální retailové parky v menších moravských a českých městech, jejichž plocha se pohybuje kolem 3 000 m2.
„Retail parky mají na trhu své nezastupitelné místo a důležitou roli sehrávají především v regionech, kde obsluhují vybrané spádové oblasti. I přes dlouhodobý, a zejména v posledních měsících prudký nárůst e-commerce mají lidé stále chuť nakupovat a vybírat zboží osobně,“ uvedla pro E15 již dříve prezidentka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí (ARTN) Zdenka Klapalová.
Stabilní nájemci
Zvyšující se zájem o investice do projektů nájemního bydlení a retailových parků potvrzuje i společnost CBRE, světový lídr v oblasti komerčních realitních služeb. Ta zároveň podotýká, že hlavním tahounem investic v letošním roce bude sektor průmyslových a logistických nemovitostí.
„Vnímáme velkou chuť po realitách a převahu poptávky nad nabídkou z důvodu omezeného množství produktů na trhu. Loni jednoznačně dominoval rezidenční sektor s podílem 50 % z celkového objemu investic. Na druhém a třetím místě figurovaly segmenty kanceláří (22 %) a maloobchodu (15 %). Obecně platí, že investoři vyhledávají nemovitosti pronajaté silným nájemcům se schopností plnit bez problému své finanční závazky vyplývající ze smluv,“ komentovala situaci na trhu Katarína Brydone, vedoucí oddělení investic v CBRE.
Obliby retailových parků a jejich výhod v podobných situacích si samozřejmě všímají také samotní obchodníci. I ti, kteří dosud působili hlavně v klasických obchodních centrech, nyní při plánování expanze či relokace často zvažují umístění prodejny v nákupním parku.
„Nájemcům retail parky obvykle přinášejí nižší nájmy a úsporu i na dalších nákladech – třeba za společné prostory, jež zde nejsou. Naopak v obchodním centru můžou nájemci těžit z jiných výhod, například z množství impulsivních nakupujících, které sem přilákají i ostatní maloobchodní a volnočasové koncepty, zatímco nákupní parky jsou orientované především na cílené nákupy,“ podotýká Kubín.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ:
Do pražských kanceláří se vrací život. Největší projekty vyrostly na Bořislavce a u O2 areny
Návrat k nájmům. V Praze už se vyplatí nájemní bydlení, než koupě na hypotéku
Ceny rostou nejen u bytů. Půl milionu za garážové stání už je v Praze běžná realita
Pokračující atraktivita
Vzhledem k atraktivitě tohoto druhu realit se dá předpokládat i zájem developerů o budování retailových parků. Jak uvedl server Seznam Zprávy, plány v tomto směru mají například skupiny KPD Group a Exafin. Ty chtějí v příštích třech letech dokončit téměř čtyři desítky projektů. „V příštím roce bychom rádi prodali centra v kumulativní hodnotě dvě miliardy korun,“ citoval server Jindřicha Kukačku z KPD Group.
Potenciál je především v menších městech, kdy je již pomalu vyčerpán prostor v městech do 40 tisíc obyvatel. Odborníci z Cushman & Wakefield uvádějí, že retailové parky loni vznikaly v následující kategorii obcí od pěti do 12,5 tisíce obyvatel, nejčastěji pak v okresních městech s 25 až 40 tisíci obyvatel.
„Každopádně retail parky v Česku jsou a nadále budou populární mezi zákazníky, retailery, investory i developery,“ uzavírá Kubín.